Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES
Logg inn
Bli medlem
 
 

Anmeldelse av Source Code, amerikansk film fra 2011

Sci-Fi, Thriller, Mysterie Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 11 år

Trailere

  Source Code - Trailer 13.09.2011

Mord på Chicagoekspressen

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 18.05.2011]
Den amerikanske soldaten Colter Stevens våkner opp i kroppen til en ukjent mann på et av Chicagos pendlertog, rett før hele toget sprenges i luften av en bombe. Stevens er del av et regjeringseksperiment kalt ’Source Code’ som gjør ham i stand til å krysse over i en annen manns identitet i de 8 siste minuttene av hans liv. Hans oppgave blir å finne hvem som sprenger bomben, for slik nettopp å forhindre denne bomben, samt en mye større katastrofe som truer hele Chicago.
Annonse:

Om du synes dette høres ganske så søkt ut, så synes du riktig. Det er filmens overnaturlige og høyteknologiske side som vil skille og delvis ødelegge filmopplevelsen for mange. Først og fremst er dette fordi den er komplett uforståelig, eller, i hvert fall veldig vanskelig å henge med på. Den grunnleggende historien, selve thrillerdelen av filmen derimot, er tidvis både fengende og spennende.

Som en slags høymoderne ”nyinnspilling” av Agataha Christies ’Mord på Orientexpressen’ er ’Source Code’ også delvis god og gammeldags i historien og oppbyggingen. ’Hvem gjorde det?’ er hele tiden historiens drivkraft. Regissør Duncan Jones klarer å holde det variert og uforutsigbart i store deler av filmen, og derfor vil man aldri direkte kjede seg.

Spenningen daler imidlertid godt midt i historien, det blir for mye tilbakeblikk og handling som ikke fører noe sted. Spenningen og sympatien i hva man skal føle for en mann man vet er død, eventuelt skal dø, er også et lite problem her. Fine skuespillerinnsatser er det dog, Jake Gyllenhaal funker helt greit i rollen, mens Vera Farmiga er autoritær og standhaftig på den andre siden av Stevens ”virkelighet”.

’Source Code’ fungerer egentlig sånn helt greit. Særlig åpningen og første del er spennende og engasjerende. Sammen med den passende musikken får man inntrykk og følelser av både Hitchcock, en film som ’Speed’, samt liknende thrillere. Intensiteten opprettholdes dog ikke alltid, og slutten roter seg ytterligere litt bort i alt teknologivåset, en type historieforklaring som ofte er representativt for amerikanske ”smarte” thrillere. Greit tidsfordriv, men den gjør deg ikke akkurat noe smartere.



Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Mute - Skuffende...
- Warcraft: The Beginning - Actionspekket og fyldig spillfilmatisering
- Moon - Hardbarka sci-fi-magi på linje med det beste fra bransjen

Les også andre anmeldelser av utgivelse:
- Til tider vellykket sci-fi mysterie

Diskusjon

02.06.2011 sier Kristine Oseth Gustavsen: En venn av meg mente om denne at den var "alt Inception prøvde å være", og dét, pluss at jeg likte Moon innmari godt, har gjort at jeg har veldig lyst til å se denne. Forventningsnivået dalte litt nå, men jeg kommer nok til å se den før eller siden uansett. Er veldig spent på åssen Duncan Jones har klart seg siden Moon.
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,2 av 6 - 40 stemmer)

Kritikker i media

  • Source Code
  • Bergens Tidene
  • Side2
  • FilmMagasinet
  • God Kveld Norge (TV2)
  • Film&Kino
  • Haugesunds Avis
  • Nordlys
  • Avisa Nordland
  • Øslandsposten
  • Filmforumet
  • arilabra.com
  • Filmz.dk
  • Verdens Gang
  • Aftenposten
  • Natt&Dag
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Filmfront
  • Østlandets blad
  • Tønsberg Blad
  • Cinerama
  • Filmbyen
  • Fredrikstad Blad
  • Berlingske Tidene
  • Cinemazone
  • Lyd og Bilde
  • Filmsnakk.no
  • Film-nyt.dk
  • filmkorn.dk
  • Screenrant.com
  • Jyllands-Posten
  • Cinemablend.com
  • Gudbrandsdølen Dagningen

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2020 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.