Anmeldelse av Legenden om Narnia - Reisen til det ytterste hav (The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader), engelsk (britisk) film fra 2010

Eventyr, Familie, Fantasi Spilletid: 113 minutter Aldersgrense: 11 år

Brukbar eventyrfilm for hele familien

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.05.2011]

De velkjente barneskikkelsene Edmund og Lucy Pevensie blir kalt tilbake til Narnia gjennom et maleri. Deres fetter Eustace blir også med på ferden som nå går ut på havet med skipet ‘Morgenrødmens Vind’. Der møter de Prins Caspian og den fryktløse musen Ripipip, som nå begir seg ut på en reise på et farefullt oppdrag, som hele Narnia skjebne er avhengig av, rundt på de mange øyene i Narnia. Der møter de masse forskjellige skapninger som en sjøorm, en drage, usynlige personer. Dette blir en utfordring som krever mot og ekspertise av alle som er med på ferden...

Nok en gang er vi tilbake i forfatter C.S. Lewis sitt rike univers, Narnia. Universet er forsåvidt kult nok det, og Narnia er et flott sted for alle barn og voksne som liker fantasifulle eventyrverdener. Historiene er jo ikke like voksent presentert som eksempelvis J.R.R. Tolkiens Ringenes Herre, men Narnias tredje film er god nok til å bli fascinert av. Det blir benyttet barn som hovedrollefigurer. Det gjør at inntrykket blir litt mer familievennlig.

Du lurer kanskje på hvordan gjennomføringen er på denne tredje Narnia-filmen? Joda, filmen klarer seg greit. Vi får et greit eventyr som byr på både spenning og underholdning for hele familien. For de mange barnefamilier med litt eldre barn er jo dette en film man virkelig kan satse på for en grei kveld i heimen. Dette er kanskje ikke like stødig som de to foregående Narniafilmene, men filmen fungerer godt nok til at den er verdt et gjennomsyn. Manuset er ikke akkurat det beste jeg har sett heller, og historien er kanskje litt i enkleste laget for de voksne, men barna vil nok kose seg mye underveis. Jeg fikk med andre ord ingen store overraskelser underveis i filmen. Et lite pluss skal dog filmen ha for at du ikke trenger å ha noen forkunnskap til de andre filmene for å ha utbytte av denne tredje filmen i rekken.

Skuespillet er ikke alltid helt på topp. Blant annet blir det mye slurv fra filmens nykommer, Eustace, som blir spilt av Will Poulter. Han er sikkert instruert litt vel ivrig. I hvertfall overspiller han alt for mye. Han kommer seg litt etterhvert riktignok når han får litt mer rolige scener. Men barna vil nok like hans overfrekke væremåte ganske godt. De andre eldre barna klarer seg en del bedre og er litt mer trygg i sine rolletolkninger.

Michael Apted er ny Narniaregissør med denne filmen. Han klarer seg jo ganske greit og gjør jobben sin svært fungerende. Fortellingen blir fortalt på en trygg måte og filmen klarer seg ganske brukbart etter intensjonen. Vi får litt magisk eventyrstemning med litt medfølgende spenning. Filmen blir med det nesten akkurat som forventet. Du vet litt hva du får, og filmen gir deg litt mer enn minimum av det du kan forvente tilbake. Filmen blir heldigvis aldri kjedelig. Det gjør at dette føles som ganske okei underholdning. Effektene er akkurat slik man kan forvente seg av en eventyrfilm av dette kaliberet. Filmen er nok best egnet for barna, men er heldigvis ikke så 'halvgærnen' for oss voksne heller.

Se om film er på streaming:

- Legenden om Narnia - Prins Caspian - Fortryllendne Narnia
- Drømmen Om Narnia: Sølvstolen - Narnia - Sølvstolen - Fremdeles litt underholdende fantasy
- Drømmen Om Narnia - Prins Caspian og reisen til det ytterste hav - Eventyrlig barneproduksjon som leverer helt greit for sin tid
- Drømmen Om Narnia: Løven, Heksen og Klesskapet - Nostalgisk fantasygjensyn

- Enough - Okey laget og bra framført
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- Critical Condition - Fake lege på akutten for en natt
- Journalist på ville veier - Grei romantisk komedie

- Stødig familieunderholdning

22.12.2010 sier Snippxx: The Town og denne skal ses på kino iløpet av juletiden. Likte veldig godt den første Narnia filmen. Kanskje kjøpe orginalene også.

• Legenden om Narnia - Reisen til det ytterste hav
  • Kristenfilm.com