Anmeldelse av Underworld, engelsk (britisk) film fra 2003

Action, Fantasi, Grøsser Spilletid: 121 minutter Aldersgrense: 15 år

Moderat underholdende action

[Skrevet av: Ole, Dato: 01.01.2005]
En krig mellom vampyrer og varulver har pågått i hundrevis av år. Varulvenes leder Lucian finner ut at konflikten kan løses hvis de lykkes i å lage en blandingsrase. Dette kan kun gjøres ved hjelp av blodet fra mennesket Michael. Vampyrdamen Selene (varulvjeger av yrke) forelsker seg i Michael, noe som ikke blir spesielt godt mottatt av vampyrleder Kraven som har valgt henne til sin prinsesse. Ting blir ikke mindre komplisert når Michael blir bitt av en varulv, og den gamle vampyrsjefen Viktor blir vekket for å "ordne opp".

Da var det på tide å atter vekke kinogjengernes fascinasjon for vampyrer og varulver. Det er en stund siden sist, og for meg et velkomment gjensyn. Bare synd de ikke har klart å gjøre mer ut av det enn dette. Hva vi får servert er en stilistisk god film, men innholdsmessig uten den helt store wow-faktoren.

På minussiden kan nevnes kun moderat underholdende action, endel dårlig koreograferte scener og for mange dårlige skuespillere (Speedman spesielt, som er totalt blottet for kjemi med Beckinsale. Brolly er også elendig). Historien er vel heller ikke akkurat noe å rope hurra for.

Filmen reddes dessverre ikke av stilig miljø, god filming og en feiende flott Kate Beckinsale. Alt i alt en grei nok actionfilm med okay underholdningsverdi. Men jeg hadde forventet mer, og ble skuffet. 3+

- Underworld: Blood Wars - Underworld-film på sporet av opprinnelsen
- Underworld: Awakening - Ustø og kjedelig Underworld-oppfølger!
- Underworld: Rise of the Lycans - Kjedelig og ensformig tidtrøyte!
- Underworld - Evolution - Deprimerende monsterkamp med medfølgende fiktiv historietime

- Total Recall - Mørk og dyster godbit
- Die Hard 4.0 - Teknologiterrorister i verdig Die-Hard-film og som vanlig ispedd stor actionglede

- Actionfylt kjølig oppgjør mellom vampyrer og varulver

• Underworld
  • Filmanmelderen.no
  • Horrorfanzine.com
  • Filmlisten.no

Storbritannia, USA, Tyskland, Ungarn

Lakeshore Entertainment, Subterranean Productions, Underworld Productions, Laurinfilm Ltd.