Anmeldelse av Sebastians Verden, norsk film fra 2010

Action Spilletid: 95 minutter

Sebastians Verden - Trailer 16.03.2010

En norsk filmkalkun!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.05.2011]

Sebastian er en bråkete fyr som har vokst opp under så trange kår. I voksen alder har han et jag etter penger og et liv i luksus. Sebastians kamerat heter Thailandske Moon, og han vokste opp i slummen i Thailand, men ble brakt til Norge av en pedofil mann. Sammen begir Sebastian og Moon seg ut på en kriminell løpebane med utpressing for å tjene store, raske penger. Men med en slik utvikling må de ta store sjanser...

Dette baserer seg på en bok av forfatter, Knut Møller-Lien, med samme navn som filmen. Som regel er det smart å basere en film på noe litt håndfast som en bok, da får filmen mye gratis i stemninger og som regel en god historie. Men filmprosjektet, Sebastians Verden, møtte mye motstand allerede før det ble ferdigstilt. Det skulle ta mye svette, krangel om penger og rettslige tårer før denne filmen endelig så dagens lys. Men var det verdt det? Si det.

Det er kanskje kult å ha på CV-en at en både har laget film og skrivet bok. Men dette er virkelig en superkalkun av en film. Om den topper Aune Sands norske erkekalkunfilm vites ikke, da undertegnede ikke har sett den ennå. Det jeg kan meddele er at Sebastians Verden at virkelig er en amatørmessig suppe som du sjelden ser maken til, selv i lille Norge. Budsjettet skal være på ca 20 millioner kroner, så filmskaperne kan ikke skylde på lavt budsjett heller. Jeg har sett filmen Sinus som klarte å lage en entusiastisk film for skrave trettisyvtusen kroner. Da er det for meg en gåte at filmskaperne bak Sebastians Verden, klarer å få lite film for pengene.

Filmen begynner også litt amatørmessig med at vi blir med inn på kontoret til Birdsong’s juridiske rådgivning og etterforskning. Der blir vi vitne til at en litt småtykk fyr med slesk finanssveis, får telefon fra Moon. Han tar et oppdrag for 50 000 dollar som vi ikke får vite helt hva går ut på. Allerede der får jeg inntrykk av at filmen virker som den famler litt. Selv om filmen forsøker å holde seg seriøs blir det nesten komisk til tider.

Historien begynner også med slutten, og det er en litt kjedelig innfallsvinkel. Det fordi vi må lide oss igjennom en kalkunfilm som man vet hvordan kommer til å utvikle seg. Filmskaperne forsøker også å sjokkere oss litt med Sebastians livsstil, men uten å lykkes. Filmen har en historie jeg aldri helt bryr meg særlig om underveis i filmen. Og i tillegg kommer den irriterende fortellerstemmen som leser opp halvdårlige betraktninger fra boken.

Det tekniske sitter ikke helt i filmen. Som eksempelvis at lyssettingen ikke er optimal, eller at de mange actionscenene heller ikke fungerer som planlagt. Slåssingen ser kjip ut og innholdet passer ikke så godt sammen med musikken. Lyden er også mange steder litt for dårlig og vi får med en del støy på lydsporet. Tittelmelodien er også så gjennomsnittlig og klisjépreget at jeg nesten spyr. Denne musikken brukes også til det kjedsommelige i filmen. All annen musikk er så dårlig at den til nød kunne ha blitt spilt på en lokalradio. Heldigvis er det ikke noe i veien med skuespillerprestasjonene som er helt greie, men det er måten filmen er sydd sammen på som feiler totalt. Regien er mildt sagt elendig og Knut Møller-Lien klarer ikke å skape noen gode scener underveis i filmen.

Heldigvis er det en del kjente norske skuespillernavn på blokken som gjorde at jeg så ferdig filmen uten å skru av. Jeg kan jo ta meg bryet til å nevne stjernene som ikke klarer å redde dette makkverket: Andreas Wilson, Christian Strand, Camilla Malmquist, Sidsel Ryen, Finn Schau, Kim Bodnia, Brit Elisabeth Haagensli, Per Jansen, Brede Bøe og Linni Meister.

Filmen føles nesten som å lese et tegneserieblad, og handlingen utvikler seg til den reineste Donald-parodi. Filmen sikter også høyt og forsøker å også være litt internasjonal, men lander med et av de største mageplaskene jeg har sett i norsk film noensinne. Det at noen i filmen arver en milliard kroner er også et Doctor Evil-beløp i norsk målestokk.

Sebastians Verden kunne kanskje vært en del bedre om den hadde forsøkt seg på komedie istedet for drama. Og med en slik dårlig film, så blir det alltid snakk om hvilken anledning som er den beste til å se filmen. Kanskje filmen kan fungere som forshpielunderholdning? Det er vel kanskje til nød det eneste man kan rettferdiggjøre å se denne filmen. Tror neppe dette blir noen kultfilm heller. Dermed kan Aune Sand tørke svetten bort fra pannen, og briske seg med å fremdeles sitte trygt på den norske kalkuntronen.

• Sebastians Verden
  • Rose-Maries litteratur- og filmblogg

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»