Anmeldelse av Det Femte Element (The Fifth Element), fransk film fra 1997

Action, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 127 minutter Aldersgrense: 11 år

Visuelt stilsikker fremtidsaction

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.05.2011]

Vi befinner oss på begynnelsen av nittenhundretallet i Egypt. Et romskip med noen store romvesen lander i ørkenen ved en av pyramidene. De plukker opp noen steiner som de skal bruke i kampen mot det onde. Steinene har vært gjemt i pyramiden i tusener av år og er ikke trygg der lenger. En prest blir instruert i å føre videre kunnskapen som romvesene har gitt til kommende generasjoner prester. 300 år senere slår ondskapen til og truer med å utslette alt liv...

I fremtiden blir vi blir kjent med taxisjåføren Korben Dallas. Han kjører så røft at han får advarsler for kjøringen sin og har bare fem poeng igjen. En dag han er ute å kjører, dumper en dame tilfeldigvis inn i hans gule taxi. Politiet kommer snart på pletten og krever henne utlevert. Han går uten diskusjon med på å utlevere jenta, men da hun plutselig begynner å trygle å be om å bli reddet, klarer ikke Korben å si nei. Han rømmer fra politiet med jenta som viser seg å være den perfekte skapning av en dame. Sammen drar de ut på litt av et eventyr som plutselig blir viktigere enn noen aner.

Dette er en fransk superproduksjon, og den som har riktig pondus for å realisere en slik blockbuster er selvsagt franske Luc Besson. Han gjør veldig mye riktig med denne filmen. Ved siden av Léon, er dette den filmen av Luc Besson jeg setter mest pris på. Filmen skiller seg også ut som storartet sci-fi-action. Det beste med filmen er hvordan alt ser ut.

Produksjonsdesignet i filmen er fantastisk og alt ser så kult ut at jeg nesten gnir meg i øynene. Kostymene er laget av motedesigneren Jean-Paul Gaultier og er virkelig stilsikre fremtidskreasjoner. Romvesen ser veldig fete ut og har et veldig unikt preg over seg. Dette slår meg som en veldig friskt framtidsverden på sitt fargesprakende og visuelt stilsikre vis.

Historien som binder filmen sammen er nesten barnslig enkel, men fremstår likevel som svært passende på måten den blir realisert på. Dette er så velregissert og scenene strutter av god action. Filmen er dog ikke særlig dyp av noe slag og er en lettvekter som passer til flere gjennomsyn på tanketomme kvelder. Mange av scenene er så velkomponert at filmen føles som mye mer sammensatt enn det den faktisk er. Dette er visuelt flott og svært underholdende fra begynnelse til slutt.

Dette ligger langt forut for sin tid. Effektene er flotte og masse av det vi får servert kunne ikke vært gjort bedre med dagens teknologi, med veldig få unntak. Filmen er kvalitet fra begynnelse til slutt. Lyden er også svært god og lydeffektene er fremdeles på et høyt nivå. Du får man med andre ord igjen for ett fett surroundanlegg når du nyter denne filmen. Musikken er også fengende. Her får vi bassrytmer og kule beats i sann forening med operaaktig sang.

Skuespillerne gjør også en god jobb. Noen er veldig eksentrisk som Chris Tucker i sin utagerende rolle som en trendsterk programleder for både radio og TV. I hovedrollen finner vi Bruce Willis og han er som skapt for den litt rå og slitne actionhelten, som vi har sett ham i flere ganger fra før av. I tillegg får vi oppleve roller av Gary Oldman, Ian Holm og Milla Jovovich.

Alt i alt er dette et gøyalt sci-fi-eventyr. Filmen er drivende underholdende hele veien. Det er mye kul action og filmen har godt driv. Fremtidsuniverset er veldig fargerik og det er litt Star Wars-fealing over dette, uten at det ligner så mye at det er snakk om noe plagiat. Designet på både kostymer, romvesen, interiør og bygninger er visuelt tiltrekkende. Mye sitter og det er nesten bare historien som trekker litt ned. Den blir litt simpel, men fungerer på et vis. Jeg ruller femmeren på terningen for denne sci-fi-blandingen.

- Valerian and the city of a thousand planets - Fargesprakende og rotete sci-fi
- Lucy - Lucy in the sky...
- Léon - Mesterlig og rørende dramathriller med god action
- Nikita - Spesiell, frisk, fransk action fra Besson
- Det Store Blå - Dykkeren som var i ett med havet

- Fargerik sci-fi med herlig sjarm og humor

30.05.2011 sier Jacob: Har hatt svært lyst til å se denne lenge og nå fikk jeg bare enda mer lyst! God omtale :)

• Det Femte Element
  • Filmforumet

Frankrike

Columbia Pictures, Sony Pictures Entertainment, Gaumont

«Tre Nøtter til Askepott»

«Gutten som ble julenissen»

«The Harder They Fall»

«Venom: Let there be carnage»

«The Boy Behind the Door»

«House of Gucci»

«Those Who Wish Me Dead»