Anmeldelse av For noen få dollar mer (Per qualche dollaro in più), spansk film fra 1965

Western, Action Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 15 år

God, gammeldags, fantastisk western

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.06.2011]

Monco er en dusørjeger som nesten er kjappere enn sin egen skygge på avtrekkeren. Foreløpig har han bare tatt et par småskurker og nå vil han gå for de store summene i det han jakter en banditt ved navn Indio, som skal være verdt 10 000 dollar død eller levende. Men det er bare det at Indio har samlet sammen en hel gjeng som han farter rundt med og raner banker. Derfor blir dette vanskelig for Monco alene. Det er da han etterhvert må bite i det sure eplet og slå seg sammen med en annen dusørjeger vad navn Mortimer. Sammen jakter de banden og vil dele pengene. Men de trenger stor kløkt for å klare å holde seg i livet og samtidig bli rik...

Med filmen ‘For en neve dollar’ halvfriskt i minnet satt jeg meg ned for å se den andre filmen i denne supre Dollar-trilogien. Fra første stund tar filmen meg med storm. Måten filmen introduserer karakterene på er ikke mindre enn legendarisk. Filmskaperne har tatt seg god tid til å bygge opp spenningen og dette er veldig flott å følge fra begynnelse til slutt. Noen vil kanskje si at filmen er litt treg, men når du får så mye eye-candy og enestående filmkunst med på kjøpet, klager jeg ikke. Jeg kan like godt avsløre det med en gang. Dette er faktisk et hakk bedre enn den første filmen. Alt er svært velskapt og interessant å følge. Jeg følger spent med på alle dueller. Alt er heller ikke så rett fram som du kanskje skulle tro heller. Vi får nemlig noen veldig smarte og artige tvister underveis i filmen. Det du får kan minne om en proff katt og mus-lek.

Det er noe eget med disse klassiske Westernfilmene. De får meg til å ønske at du var barn igjen. For min del synes jeg at Western passer best å se om sommeren. Det er nok fordi det er en lettere tid i det ellers så kalde Norge, og fordi det var da NRK pleide å sende disse klassikerne som sommerfilmer på 1990-tallet til stor begeistring for både barna og foreldregenerasjonen. For våre foreldre var det var en solid Westernbølge som raste over hele verden og da var det det som var inn i tiden. Nå er westernfilmer nesten utdødd og kommer som noen sjeldne perler en gang med års mellomrom. Det er nesten litt rart at Western ikke er inn lenger. Spesielt stusser jeg når man ser filmer som denne og skulle ønske å se mer av lignende.

Sergio Leone er mesterregissøren bak denne andre filmen i Dollars-trilogien. Han overrasket verden i 1964 med den første filmen. Den ble også sett på som noe som fikk sin egen undersjanger innenfor western med under fenomenet ‘Spaghetti-western’. Alle er enige om at den første filmen er svært stødig filmhåndtverk og innenfor sitt beskjedne budsjett så er den nesten en sensasjon.

Her klarer Leone faktisk å overgå sin første hit med å skru dette opp enda et hakk. Her finner du flere av de gode scenene som sitter igjen, selv lenge etter å ha sett filmen. Leone vet hvordan han skal skyte filmen for å skape en nærmest sitrende spenning og utrolig effektfulle duellsekvenser. Disse er nok verdt å se filmen alene for, men det er også mye annet bra å spore i Leones filmkunst.

Det florerer av effektfulle nærbilder sammen med en rekke andre kameravinkler som får dette til å framstå som noe helt eget. Det må ha vært litt av en jobb å filme denne filmen. Klippingen er også mesterlig gjennomført. Musikken er førsteklasses. Den passer som hånd i hanske med filmen, og er gjort av mesteren Ennio Morricone, som er fast musikkmakker til Sergio Leones filmer i gullalderen. Musikken er med på å naile denne filmen fast til hukommelsen din og i flere scener får man gåsehud av hvor treffende og catchy musikken er. Alt passer perfekt sammen med filmens stil og tempo.

Karakterene er både tøffe og kule. Jeg morer meg godt med hvordan de framstår med alle sine fakter og slitne sigarrøykende stil. De blir spilt av Clint Eastwood, Lee Van Cleef og Gian Maria Volonté, og står for rollene med de kjappeste hendene. De er noen virkelige overmennesker med sine ultrakjappe reaksjoner med seksløperen sin med sin enorme presisjon med våpenet. Selvsagt er alt overdrevent til tusen, men dette er så kult gjennomført med alle sine detaljer at filmen kommer unna med det. Dette er og blir fantastisk underholdning presentert på en superproff og kunstnerisk måte. Helter med slike eksepsjonelt gode evner er også en stor del av vår filmhverdag i dag også. Det hadde vært artig å lage en versusfilm i dag med eksempelvis Jason Bourne vs Monco (Clint Eastwood), det er ikke gitt hvem som ville vunnet.

At denne filmen klarer mesterstykket å framstå som enda bedre enn sin forgjenger er noe jeg virkelig liker. Det er ikke mange filmer som kan skilte med akkurat det. Her får man presentert en salig blanding av alt som er kult innenfor Western. Det er sjelden jeg ser noe som er mer vellykket innenfor den actionbaserte westernfilmen enn dette.

- Den gode, den onde og den grusomme - Definisjonen på en westernklassiker!
- For en neve dollar - Stemningskapende og visuellt hardslående western

- Ondt blod i Amerika - Mafia Mesterverk
- Mitt navn er fortsatt Nobody - Mer spaghettiwesternhumor med Terence Hill
- Once Upon A Time In The West - Potensielt filmhistoriens beste western
- Den gode, den onde og den grusomme - Definisjonen på en westernklassiker!
- For en neve dollar - Stemningskapende og visuellt hardslående western

• For noen få dollar mer
  • Movie Metropolis
  • Video-Reviewmaster.com