Anmeldelse av 12 Angry Men, amerikansk film fra 1957

Drama, Kriminal, Mysterie Spilletid: 96 minutter Aldersgrense: 16 år

Mesterverket er fremdeles særdeles underholdende!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.06.2011]

En jury bestående av tolv menn. De må bruke tiden på et juryrom en varm sommerdag. Og som om ikke det var nok er det rett før en storkamp som alle vil se. De skal avgjøre skjebnen til en ung gutt som står tiltalt for å ha drept sin far. Juryen må være enstemmig for at dommen skal umiddelbart telle og for at jurymedlemmene får ta fri. Hvis ikke blir de nødt til å sitte en del lengre. Bevisene er mange og håndfaste. Etter rettsakens gang blir nesten alle enige om at den tiltalte er skyldig. Det vil si alle utenom en. Da begynner diskusjonen og alle går igjennom bevisene på nytt. Da får vi innsikt i denne i utgangspunktet så enkle lille rettssaken...

Etter filmer som 'Phone Booth', 'Buried' og '127 Timer', som alle har en handling som foregår innenfor et lite begrenset område, burde man også se denne. Man tenker kanskje de nevnte filmene byr på noe nytt og friskt, men da glemmer vi at '12 Angry Men' er en knakende god klassikeren fra 1957 som smadrer de nevnte filmene i kampen om filmer som foregår på et begrenset område. '12 Angry Men' gjør så og si alt riktig. Hele filmen foregår inne i et lite juryrom, der juryen sitter for å bli enige om en dom. Det er helt utrolig at en slik film som hørtes utrolig kjedelig ut, kan være så underholdende. Og det er ikke en gang farger i filmen, men det glemmer relativt raskt.

Hva er det som skjuler seg bak denne filmen? En jury bestående av 12 menn er så og si nesten enige om dommen, men så kommer en røst og belyser saken nærmere. Han sier ikke at den tiltalte gutten ikke har begått mordet, men at han sier det kan være tvil. Filmen fortoner seg som et mysterium som delvis klarnes opp igjennom filmen. Det er nok ikke enkelt å skulle være den ene som gjør at alle de andre må sitte lengre å diskutere en sak med så klare beviser. Men når en gutts liv står på spill, mener det ene jurymedlemmet at man i alle fall kan ta seg litt mer enn fem minutter til å diskutere saken. Det er utrolig mye mellommenneskelig psykologi underveis i filmen. Vi møter 12 totalt forskjellige mennesker med ulik bakgrunn. Da er det ikke så rart at vi får så mange forskjellige meninger. Filmen beskriver gruppepresset og forventninger man får til de som er for og mot argumenter. Noen er også redd for å framstå som dumme, mens andre igjen har ikke tenkt gjennom saken før de svarer konkluderende for eller mot.

Det er meget interessant å følge denne filmen. Hele veien blir brikke på brikke lagt. Siden vi ikke har sett rettsaken, kjenner vi bare bruddstykker av det som har foregått. Filmen viser oss alle beviser og vi får de tolv jurymedlemmenes forskjellige meninger. Filmen lærer oss også litt om det amerikanske samfunnet på slutten av 1950-tallet. Vi får lære om klasseskiller og ulike samfunnslag som jurymedlemmene har vanket i. Filmen fungerer nesten som et psykologisk eksperiment også. Vi ser hvordan folk angriper en situasjon på totalt forskjellig vis. Men til tross for at filmen foregår på 1950-tallet, er filmen såpass tidløs at den også fungerer like godt den dag i dag.

Dette er Sidney Lumets debutfilm som regissør. For en debutfilm dette representerer. I ettertid har han også vist at det ikke bare var tilfeldigheter at dette ble en god film. Han kan nemlig også skilte med andre klassikere som 'Serpico' og 'Network'. Han fortsatte å lage filmer helt til sin død i 2011. Den siste filmen han laget var ‘Before the Devil Knows You're Dead’ med blant annet Philip Seymour Hoffman som kom ut i 2007. Men tilbake til '12 Angry Men'. Det å klare å få så mye underholdning inn i en film som forgår i et rom er en vanvittig prestasjon. For min del fortoner dette seg som Lumets beste film og er som litt av et mesterverk å regne i filmhistorien. Mye av æren skal selvsagt også Reginald Rose ha som står bak manuset. Det å lage noe med så mye snert og uten at ting fortoner seg som statisk og kjedelig med et så snevert utgangspunkt er ikke mindre enn fantastisk i seg selv. Det har nok vært litt av et research-arbeid for å koke sammen noe så helhetlig og interessant plott som dette.

Det krever også en god del av skuespillerne også for å gjøre en slik film. Det fordi nesten all jobben hviler på deres skuldre. Og jeg kan gjerne si det med en gang. Det er bare å ta av seg hatten for skuespillernes prestasjoner i denne filmen. I spissen for det hele finner vi Oscarvinneren Henry Fonda som virkelig leverer varene. Han spiller det ene medlemmet som starter sin stemme med ‘Ikke skyldig’ og begynner med hele bøtteballetten. Fonda har meget sterk tilstedeværelse og er som skapt for denne viktige rollen i filmen. De andre gjør også troverdige rolletolkninger av de andre 11 jurymedlemmene.

I mine øyne er kanskje denne filmen litt glemt. Jeg hørte først om filmen for noen par år siden. Innimellom finner man slike litt glemte skatter som det denne filmen er. Drivet i filmen er også utrolig bra. Det gjør at filmen framstår som noe som også kunne vært laget på samme måte selv den dag i dag, kanskje bare med farger. Filmen blir aldri kjedelig og du får mye tilfredsstillese igjennom å se hele filmen. Jeg har sett filmen en del ganger de siste årene og blir aldri lei. Filmen er heller ikke så lang med sine 92 tilmålte minutter. Det gjør at alle burde greie å presse filmen inn i en filmkveld du ikke vil angre på. Jeg anbefaler filmen på det varmeste. Dette er noe jeg føler alle bør ha sett for å vite hvor god film det går an å lage for et relativt beskjedent budsjett.

- Before the Devil Knows You're Dead - Stødig thrillerdrama
- Network - Skråblikk på TV-bransjen
- Dog Day Afternoon - På varme dager raner man banker
- Serpico - Drivende god politifilm

- Klassikernes Allfar

23.06.2011 sier Jacob: God omtale :) Fikk svært lyst til å se denne!
13.10.2008 sier Carl: Har ennå ikke sett denne, men jeg lurer på om jeg har sett en remake fra muligens nittitallet.

Takk for bra omtale, nå skal jeg se 12 Angry Men!
08.10.2008 sier Pål Frostad: Bra omtale. Jeg kommer garantert til å se denne filmen :)

• 12 Angry Men
  • Filmforumet