Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker cookies med Google analytics for å ha statistikk over bruk av filmfront.no. Med å fortsette å bruke filmfront.no godtar du bruk av cookies.
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av Taxi Driver, amerikansk film fra 1976

Drama, Thriller, Kriminal Spilletid: 113 minutter Aldersgrense: 18 år

Taxisjåføren du aldri glemmer!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.06.2011]

Året er 1975 og vi befinner oss i tykkeste New York. Vi følger en mann med navn Travis Bickle. Han plages av senskader fra sitt opphold i Vietnamkrigen. Travis har depresjoner og plages av konstant søvnløshet. Siden han ikke får sove tenker han det er like greit at han får seg en jobb som man kan tjene penger om natten. Valget faller da på taxisjåfør. Men jobben som taxisjåfør gjør at han også ser av all dritten og kriminaliteten som slenger rundt i gatene. Det hjelper ikke akkurat på sinnsstemningen. Han føler seg veldig ensom. Ikke har han særlig hell i kjærligheten heller. Han begynner å få en dragning mot voldelige fantasier og går til anskaffelse av våpen. Nå venter han bare på en mulighet til å finne en mulighet å bruke våpnene...

Annonse:

New York er en spennende by som bugner over av kriminalitet på 1970-tallet. Filmen dreier seg dog mest om er en manns psyke. Det er litt spesielt at denne mannen avviker så sterkt fra normalen. I begynnelsen får vi vite at Travis opplever at dagene bare fortsetter og fortsetter. Han får ikke sove. Travis liker heller ikke å være alene, men sliter sterkt med å omgåes andre folk. Han klarer ikke å få flyt i samtaler med andre og alt han sier bare stotres frem. Hans psyke blir verre og verre. Det gjør at filmen dreies mot det uunngåelige sammenbruddet.

Dette er andre gang jeg ser 'Taxi Driver'. Føler at filmen har vokst en del på seg siden forrige gang jeg så den. Vi får også servert det ikoniske sitatet servert av hovedpersonen Travis: ‘You talkin' to me?’. Vi får en rekke gyldne øyeblikk underveis i filmen. Du får en rik blanding av godbiter presentert som en underholdende og spesiell film. Alt føles svært troverdig og fungerer glimrende som dramafilm. Dette er en meget original og kunstnerisk film som gjorde sterkt inntrykk på meg. Hovedrollefiguren er også veldig spennende å følge. Jeg blir aldri helt klok på ham. Litt etter litt får vi malt fram et bilde av hvordan Travis egentlig er. Alt begynner i et behagelig tempo og utvikler seg i en fin kurve. Det hele bygger opp mot slutten som et av de store høydepunktene. Enden på visen ble for meg en stor 'høydare'.

Martin Scorsese er regissøren bak filmen. Han blir sett på som en mesterregissør og dette er ett av hans mesterverk. Han har klart å få fram det beste i manuset, som har masse detaljer og fiffige finurligheter. Scorsese har laget en film med en uberegnelig hovedperson. Jeg får på følelsen at jeg ikke alltid vet hva som virkelig er tilfelle. Med andre ord er det mulighet for at noen scener i filmen faktisk er drømmer. Dette gir filmen et litt dypere perspektiv og rom for tolkninger, selv om ikke filmen fortoner seg som vanskelig å følge med på. Dette er også en veldig fargerik film. Scorsese får virkelig estetikken til å skinne. Musikken er også noe jeg legger merke til. Den begynner svært så lystig og utvikler seg til en nærmest drømmende intens affære som eksploderer i fart med filmen. Helhetsinntrykket framstår som noe litt helt eget. Det resulterte i hele fire Oscars, blant annet for beste film.

Skuespillerprestasjonene er svært solide. Robert De Niro leverer virkelig varene underveis. Han spiller den unge taxisjåføren med så stor tiltro at det nesten gnistrer ut av lerretet. Og med denne filmen stadfestet virkelig De Niro sin posisjon som en av Hollywoods virkelig store ‘Golden boys’. Vi treffer også en pur ung Jodie Foster, som viser at hun virkelig har noe for seg på film. Hun krydrer filmen med sin rolle som den barneprostituerte Iris. Hennes rolle legger jeg virkelig merke til. Fosters tilstedeværelse og skuespill er i toppklasse og hun burde fått Oscar for sin eksepsjonelle rolle. Det er også litt kult å se Peter Boyle, bedre kjennet som faren til Raymond i TV-serien ‘Alle Elsker Raymond’ i en flott birolle.

Det var nok ikke uten grunn at denne filmen vant Gullpalmen Cannes i 1976. Filmen fortoner seg med en fascinerende og mesterlig fortalt dramafilm. Vi blir tatt med på en reise gjennom Travis sin hverdag i New York. Der kjører han taxi og betrakter samfunnet, samtidig som han forsøker å få de uendelige dagene til å gå. Det er faktisk interessant å følge hvordan dette utvikler i løpet av filmen. Det er rom for litt tolkninger underveis som gjør at filmen faktisk fungerer i flere gjennomsyn. Dette er rett og slett fantastisk, underholdende galskap!




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- The Irishman - Topp mafiafilm levert på streaming fra Scorsese!
- Silence - Kanskje en av årets hittils beste filmer
- The Wolf of Wall Street - DiCaprio i fyr og flamme!
- Hugo Cabret - Sterk filmmagi med svakheter
- Shutter Island - Holder ikke helt hva den lover.
- The Departed - Kan man gjøre en thriller bedre enn dette?
- The Aviator - Flypioneren Howard Hughes levde i drømmene
- Gangs of New York - Stødig, men ikke så lett å like for folk flest
- Bringing Out The Dead - Gripende feel-bad-film
- Kundun - Vår tids Dalai Lama har sine kamper i livet
- Casino - Mafiaunderholdning i særklasse
- Uskyldens tid - Scorseses forsøk på kostymedrama...
- Cape Fear - Scorseses Cape Fear-remake fungerer
- Mafiabrødre - Scorseses mafiamesterverk
- The Last Temptation of Christ - Martin Scorseses film om Jesus
- The Color Of Money - Biljardreven lærer opp ungfolen i spill for penger
- The King of Comedy - Mannen som gjør alt for å komme på TV...
- Den Rasende Oksen - Sammen blir Scorsese og De Niro dynamitt!
- Alice bor her ikke lenger - Scorsesedrama om en kvinnes harde liv...
- På skyggesiden - Scorseses første mafiafilm er overraskende solid

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(5,4 av 6 - 49 stemmer)

Kritikker i media

  • Taxi Driver
  • Aftenposten
  • Filmfront
  • Se og hør
  • Cinerama
  • Lyd og Bilde
  • Filmz.dk
  • RogerEbert.com
  • Verdens Gang
  • Dagbladet
  • Dagsavisen
  • theactionelite.com
  • Filmdagbok.no
  • Captain Charismas Filmblogg

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Filmselskap:

Columbia Pictures, Italo/Judeo Productions, Bill/Phillips

Medvirkende

Profilerte anmeldelser

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2021 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.