Anmeldelse av Blitz, engelsk (britisk) film fra 2011

Thriller Spilletid: 97 minutter

Statham som Statham i en film uten hjerne

[Skrevet av: Jacob Andersen, Dato: 25.06.2011]
De avla en ed på å beskytte og tjene oss, men hva skjer når de blir målet. Når politiet ikke en gang kan beskytte seg selv. En mann som kaller seg Blitz er etter dem og Sersjant Tom Brant tar i bruk alle midler for å stoppe han. For Brant starter først rettferdigheten der loven ender.

Jason Statham har spilt mange ulike karakterer i løpet av de siste ti årene. Feil. Han har spilt en og samme karakter bare med forskjellige navn hver gang. Frank Martin, Chev Chelios eller senest Arthur Bishop. Alle karakterene hans kunne like gjerne het Jason Statham for det eneste som skiller dem fra hverandre er som sagt deres navn. Her spiller tøffetrynet Tom Brant, en politietterforsker som først og fremst bruker fritiden sin på banke forbrytere helseløse.

Ved siden av Statham finner vi Paddy Considine som Porter Nash. Hvis du husker starten av The Bourne Ultimatum, scenen hvor Bourne hjelper en fyr med å snike seg bort fra Waterloo Station, vel Considine er den fyren. Han spiller Brant (Statham) sin homofile politisjef. Han og Statham danner et godt team. Det varierer i kvaliteten på de andre skuespillerne. Noen overbeviser, mens andre faller igjennom. Å nevne dem alle ville tatt tid for selv en time ut i filmen blir vi introdusert for nye karakter når det allerede er en flokk av dem fra før.

Selve tanken bak filmen ”Hva skjer om politiet blir skyteskivene?” er for så vidt en tanke verdt å lage en god film av. Men her hjelper det ikke at tanken er god, når en ikke kan bruke samme adjektiv om filmen. Drapene som denne morderen kalt Blitz utfører, skyldes et helt latterlig dårlig motiv. Det er mye meningsløs vold ute å går i denne filmen, i dobbel forstand. Dette er ikke noe for sarte sjeler, kan ikke huske sist gang jeg måtte snu meg vekk for å slippe unna så brutal vold. Drapsscenen som inneholder en hammer som mordvåpen er kanskje den ekleste scenen undertegnede har sett på kino.

Filmen minner tidvis om Harry Brown, men Jason Statham er på langt nær like god i hovedrollen som den endimensjonale karakteren Brant, som Michael Caine var i fjor. Filmen er helt uten hjerne, full av plotthull, uoppklarte subplot og historien sett under ett, fremstår svært lite troverdig. Den kan riktignok by på noe Harry Brown ikke hadde; noen fete actionscener med kul musikk i bakgrunnen, men det er stort sett det. Det er ikke det at filmen er kjedelig for det er den ikke, det er bare det at filmen er ja, rett og slett for dum. Sluttsekvensen, (ikke selve slutten, men scenen etter det) er så latterlig at du nesten må le. Den kunne de virkelig ha spart seg for.

Den nokså ukjente Elliott Lester har regien på det hele. Ikke noe kudos til han. En politimann blir drept på åpen gate med flere tiltalts personer rundt, men de har likevel ikke et eneste vitne. At politet skulle være så udugelige at de ikke skulle klare å ta drapsmannen etter det nevnte drapet over, gjør at filmen mister all sin kredibilitet. Det blir bare for dumt at de ikke skulle klare å fange en så impulsiv og gal skurk som Blitz. På den positive siden finner vi noen kule scener og noe godt skuespill og det er det. Dette her anbefales for hardcore Statham-fans og dem alene.

- Aftermath - Det er ikke lett å miste nærmeste familie...

• Blitz
  • Nordlys
  • Avisa Nordland

Storbritannia

«Hjem til jul»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»