Anmeldelse av Heksene (The Witches), engelsk (britisk) film fra 1990

Fantasi, Familie Spilletid: 91 minutter Aldersgrense: 11 år

Spennende hekseeventyr

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.06.2011]

Det finnes hekser i alle land og de hater barn så mye at de elsker å kidnappe dem og få dem til å forsvinne. Heksene er noe av det ondeste man kan tenke seg og dette vet bestemor Helga alt om. Det fordi hun har vært i konfrontasjon med hekser hyppig som barn. Helga har forsøkt å få tak i deres lederheks i mange år. Helga forteller villig videre historier til sitt barnebarn Luke. En kveld da Luke er på besøk hos bestemor i Norge og passer Luke, dør hans foreldre i en bilulykke. Hans bestemor får da foreldreansvaret for Luke. De flytter til England der Luke skal gå på skole. Etter en stund drar de på hotellferie fordi bestemor trenger litt avkobling fra et sykeleie. Der viser det seg at hotellet er fult av hekser som skal holde sin hemmelige heksekongress med yppersteheksen i spissen. Da er det farlig å være barn på hotellet...

Da filmen kom var jeg 10 år gammel. Da hadde jeg også lest boken og viste hva jeg hadde i vente. Til tross for dette føltes filmen veldig underholdende for meg som barn. Jeg ikke har sett igjen filmen siden den gangen. Derfor var jeg litt spent på å se igjen filmen som voksen. Ville jeg også like filmen denne gangen? Og hvordan er filmen forhold til den fantastiske barneboken?

Dette bygger på en bok av Roald Dahl. Konseptet i filmen er ganske så kult. Alt fungerer som en type eventyrfilm satt til vår verden, bare med hekser i den. Heksene er skikkelig ekle og ondskapsfulle mot barna, at jeg nesten blir litt redd som voksen også. Dette er en greit alternativ til Harry Potters hekser og deres mer eventyraktige verden. Vi merker litt at filmen er laget for barn, men for de yngre barna kan dette sikkert være litt for skummelt. Og når dialogen i tillegg foregår på engelsk, må de også ha lært seg å lese for å få utbytte av filmen.

Filmen begynner med en listig barnefilmaktig musikk som inneholder en hånlig hekselatter i det tittelen kommer opp. Det første vi får presentert er hvite snødekkede fjell som vi flyr tett over. Vi aner at dette kanskje skal være det kalde nord eller nærmere bestemt Norge. Det er alltid kult når utenlandske filmer skal forgå delvis i fedrelandet. Det varmer også ekstra for en bergenser at det faktisk blir filmet i Bergen. Vi får til og med høre noen snakke kav bergensk i filmen, men det var litt rart at de voksne snakket engelsk og barna svarte norsk. Nesten litt rart at filmen ikke var mer konsekvent.

Selve handlingen i filmen begynner som i boken, med at Lukes bestemor forteller ham om hekser og hvordan han kan kjenne dem igjen når han møter dem. Vi får også servert noen historier om hvordan barn forsvinner. Blant annet er historien om Erika, som blir tatt av en heks og forvandlet inn i et bilde, ganske mystisk. Roald Dahls bok er en perfekt og skummel barnebok som virkelig tar barn og deres krav om spenning i hverdagen på alvor. Filmen forsøker å følge opp dette i sin utforming av filmen, men boken må sies å være en del bedre enn filmen. Heldigvis kjenner jeg igjen det meste av det som skjer, men filmskaperne har tatt seg friheten til å gjør alt enda mer dramatisk.

Det blir lagt til litt mellom linjene og vi får noe alternativ handling innimellom. Jeg gjenopplever leseropplevelsen i mange scener som er akkurat som jeg husker dem fra boken. Og selv om ting kunne vært bedre laget, så fungerer denne filmen relativt godt. Det at filmskaperne har valgt noe alternativ handlingsforløp innimellom gjør at de som har lest boken får litt ekstra underholdning. Da vet vi ikke alltid helt hva som kan skje. Manusforfatterne har tydelig forsøkt å legge seg på en linje og dykke ned i materie for å lete etter interessante vinklinger på handling. Slutten er heller ikke den samme som i boken.

Skuespillerne gjør en god jobb. Mai Zetterling spiller Helga som er Lukes bestemor og hun er akkurat slik jeg får inntrykk av når jeg leser boken. Hun formidler har en voldsom tilstedeværelse og er en interessant gammel dame. Superskurken her i yppersteheksen blir spilt av Anjelica Huston. Hun er flink med mimikken og spiller bra. Huston får virkelig frem all ondskapen i denne gamle lederheksen. Utseende er også helt perfekt for rollen, hun ser litt sånn mystisk, autoritær og mørk, pen dame. Vi treffer også Rowan Atkinson. Han passer perfekt inn i filmen. Atkinson er akkurat slik jeg ser for meg hotellbestyreren i boken. Han er litt karikert, men er som skapt inn i Roald Dahls univers.

Effektene er ganske okei. Heksene ser veldig bra ut. Yppersteheksen ser vemmelig ut og hennes kostyme er noe som fungerer ypperlig i filmen. Det jeg kanskje klager mest på er musescenene, som jeg merker ikke er helt ekte. Det er ikke så mye igjen før jeg aksepterer disse musene, men som sagt ser jeg at det er snakk om dukker i noen scener. Det er også forståelig ettersom det er vanskelig å gjenskape dette med vanlige mus. Dukkene er veldig bra til filmens forsvar, og dette er jo også i tiden før man kunne skape slikt ved hjelp av datakraft.

Om du likte boken, er dette en obligatorisk film å få med seg. Det er en hel del spenning underveis, men ikke like sitrende som i boken. Filmen vil nok passe best for barn fra rundt 7-12 år. Jeg liker at noen forsøker å lage litt mer skumle familiefilmer. Det burde det lages mer av. Barn liker jo også å bli litt skremt. Jeg føler at dette var et kult gjensyn som fungerte godt etter intensjonen, men om jeg måtte velge mellom filmen og boken, så er absolutt boken absolutt å foretrekke, og den finnes jo også som lydbok som eksempelvis kan høres i bilen.

- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Den fantastiske Mikkel Rev - Familievennlig Mikkel Rev
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Matilda - Søtt, artig og moderne eventyr
- Charlie og sjokoladefabrikken - Besøk på sjokoladefabrikken med det rare i...

- The Man Who Fell to Earth - Opplev David Bowie som romvesen
- Don't Look Now - Snikende forstyrrende uhygge i Venezia.

• Heksene
  • Seattle Times