Anmeldelse av Teenage Mutant Ninja Turtles IV (Teenage Mutant Ninja Turtles), amerikansk film fra 2007

Action, Animasjon, Eventyr, Komedie, Fantasi Spilletid: 87 minutter Aldersgrense: 7 år

Teenage Mutant Ninja Turtles IV - Trailer 27.04.2007

Turtles roper Cowabunga igjen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.07.2011]

Fire skilpadder. Fire brødre. Genetisk gjenfødt i New Yorks kloakksystem. Oppkalt etter de store renessansens mestere. Deres navn er da Leonardo, Donatello, Michelangelo og Raphael. De er blitt trent opp i ninjaens kampkunst av deres mester i Rotten Splinter. De slåss mot mange fiender før de overvant sin erkefiende Shredder. Men nå står en enda større ondskap klar til å ødelegge selve brorskapet dem i mellom. En ondskap født for over 3000 år siden...

For lenge siden i en tid preget av kaos ledet en krigerhøvding et brorskap som kjempet side om side med et formål: Å erobre alle verdens kongeriker. Ingen kunne stoppe dem. Og de etterlot seg bare spor av ødeleggelse alle steder de forsøkte seg. I sin søken etter udødelighet hørte krigerhøvdingen om et stjernebilde som het Kikan. En gang hvert tre tusende år sto stjernene på linje og åpnet en portal til en verden med uante krefter. Krigerhødvingen ble udødelig men det kostet ham dyrt. Hans generaler ble til stein. Og da portalen åpnet seg slapp 13 djevelske udyr ut av mørkets dimensjon og ødelagte hele krigerhøvdingens menn. Krigerhøvdingen ble dømt til å vandre ensom på jorden ute av stand til å dø eller glemme sin fryktelige feil. Ondskapen han slapp ut fortsetter å plage menneskeheten den dag i dag.

Dette er en oppfølger til de tre Turtles-filmene fra tidlig 1990-talls, og med de tre første filmene friskt i minnet var det enkelt å ta fatt på denne fjerde og helanimerte filmen. Men det skal legges til at du ikke trenger å ha sett de andre filmene eller ha kjennskap til Turtles for å ha utbytte av dette, selv om det kanskje gir deg litt ekstra å ha nettopp denne ballasten.

Våre skilpaddevenner er ikke er så sammensveiset i begynnelsen som de kanskje skulle ønske. De fire er blitt individualister som driver i helt forskjellige retninger. Leonardo driver på i jungelen i Sør-Amerika som frihetskjemper. Donatello jobber som datasupport. Raphael tråler gatene om natten for rense dem for kriminalitet. Michelangelo jobber som underholder i barns bursdagsselskaper. Det blir intet mindre enn bokstavelig talt litt av en kamp for å få samlet alle fire. Det er bare når de er samlet at de kan bekjempe fienden. Vi treffer også igjen andre karakterer som Casey, April og Splinter.

Animasjonen er greit gjennomført, men ikke stort nok til å bli husket for ettertiden. Turtlesene og deres mester Splinter ser bedre ut enn noensinne. Mens menneskene ikke er stort å skryte av, og kunne vært bedre laget. Det jeg likte best animasjonsmessig er bakgrunnen, selv om den kanskje ikke er like detaljert som jeg skulle ønske. Det mangler litt på teknikken mot mye av det andre som ble laget på samme tid. Likevel er dette fullt severdig og ikke dårlig gjennomført.

Historien er kanskje litt vel enkel som den igrunnen pleier å være også i de andre Turtles-filmene. Den blir også litt for enkel og kanskje til og med like uengasjerende som den tredje filmen. Det er en ny del der Turtlesene må deale med interne problemer før de kan bli ett igjen og dette er jo noe som kanskje kunne vært litt kult om det ikke hadde tatt så mye tid i filmen.

Filmens underholdning ligger i tøff musikk, mye slåssing og store og skumle motstandere. Humoren er tonet noe ned i forhold til sine forgjengere fra 1990-tallet. Det er heller ikke like mye pizzaspising og dansing som det pleier å være. For barna er det også bra å få filmen med norske stemmer. De norske røstene gjør så godt de kan men de sliter med at en del av replikkene er så unaturlige og stive. Det gjør at de ikke kan leveres på en måte som jeg tror på dem.

Denne filmen passer nok best for barn fra skolealder og opp til slutten av barneskolen eller folk som vil mimre litt om Turtles-fenomenet fra 1990-tallet. For alle dere andre tror jeg faktisk dette kan bli litt kjedelig til tider. Jeg ble jo mildt sagt litt skuffet når Turtles-konseptet draes frem og det ikke er mer kvalitet enn dette. Det er jo greit nok at de gamle Turtles-filmene ikke var så gode de heller, men jeg hadde forventet mer. Dette er som sagt greit gjennomført og er vel så god som de beste av de gamle filmene. Det hadde kanskje også vært bedre å lage en 'remake' av den første filmen enn å lage en ny historie som fortsetter på de gamle. Jeg ruller en treer for dette som var okei å se.

- Teenage Mutant Ninja Turtles 2 - Mye mer Ninja Turtles-følelse av oppfølgeren
- Teenage Mutant Ninja Turtles - Sååå 90-talls asså....
- Teenage Mutant Ninja Turtles 3 - Turtles drar tilbake i tid i samuraienes Japan
- Teenage Mutant Ninja Turtles 2 - The Secret Of The Ooze - Kowabunga!
- Teenage Mutant Ninja Turtles - The Movie - Tanketom omgang Turtles-action
- Teenage Mutant Ninja Turtles - TMHT på DVD