Anmeldelse av Hidalgo, amerikansk film fra 2004

Linker

Hjemmeside

Overbevisende Mortensen

[Skrevet av: Carl, Dato: 01.01.2005]
Hidalgo er en film basert på en sann historie fra 1890 om en mann og hans hest. Frank T. Hopkins' (Mortensen) forsøk på å vinne det 3000 miles (britiske miles) lange løpet gjennom den arabiske ørken, kalt "Ocean of Fire"...

Dette er et actioneventyr om arabisk hesteløp fra det 19. århundre med Viggo Mortensen og Omar Sharif i regi av Joe Johnston ("Jurassic Park 3").

Det virker som om Hopkins deltar løpet for å løpe fra seg selv. Han hadde aldri godtatt sin blandede rase (hvit far, indianermor) tidligere, og det er nettopp det historien handler om; Det spiller ingen rolle hvor du kommer fra. Hans hest, "kun" en mustang, opp mot de stolte Arabiske hestene. Og ham, hvit indianer, opp mot rike arabere i et arabisk løp.

Det store spørsmålet alle har i tankene sine før denne filmen er selvsagt om Viggo "Aragorn" Mortensen klarer å bære en film på egenhånd. Et stort rop hurra. Mortensen spiller overbevisende som den jordnære cowboyen med kvikke replikker kun Clint Eastwood kan dra bedre.

Joe Johnston slo virkelig på stortromma i Hidalgo. Elementer som 800 hester i en scene, indianermassakren ved Wounded Knee, en svær gresshoppesverm og en gigantisk sandstorm. Godt gjennomført og overbevisende regissert.

Jeg er ikke interessert i hester noe mer enn den vanlige mannen i gata, men fokuset her er på så mye mer enn kun dyret at det ble aldri et problem. Se Hidalgo! En av årets beste filmer.

- Captain America: The First Avenger - Sjarmerende gammeldags
- The Wolfman - Hverken fugl eller fisk, men fult severdig
- Jurassic Park 3 - Livsfarlige dinosaurer og dumdristige forretningsfolk
- Jumanji - Brettspillet de aldri glemmer å ha spilt...
- The Rocketeer - Smålunken heltefilm som aldri når helt sitt potensiale
- Kjære, jeg krympet barna - Krympeforskning skaper seriøse familieproblemer