Anmeldelse av Super 8, amerikansk film fra 2011

Sci-Fi Spilletid: 112 minutter

'E.T.' anno 2011

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 28.07.2011]
Vi er i år 1979 og en vennegjeng i en småby i Ohio er vitne til en katastrofal togulykke mens de spiller inn en Super 8 film. Etter hvert finner de ut at det hele ikke var en ulykke, og kort tid etter ulykken rammes byen av en rekke mystiske og uforklarlige hendelser. Sannheten viser seg å være både vanskelig og utrolig å avdekke, men den lokale sheriffen og ungdomsgjengen gir ikke opp!

Det er skaperen av monster-”dokumentaren” ’Cloverfield’ som har regien på ’Super 8’. J.J. Abrams er også mannen bak den vellykkede remaken av ’Star Trek’, samt hitseriene ’Lost’ og ’Fringe’. Steven Spielberg er produsent, noe som vises fra første stund. Likhetene med flere av Spielbergs klassikere, men kanskje mest ’E.T.’, er svært påfallende helt fra start, og fortsetter for så vidt filmen ut, uten å røpe for mye.

Handlingen er altså lagt til 1979, noe som både slås fast mang en gang, dog på veldig overbevisende måter. Den uheldige ungdomsgjengen som blir vitne til togulykken er historiens utgangspunkt og denne gjengen er også filmens mest interessante, inkludert veldig sjarmerende Kyle Chandler og Elle Fanning i hovedrollene. Ungdommene skildres både morsomt og troverdig, de unges språk, interesser og relasjoner er blant det som faktisk er mest vellykket og underholdende i hele filmen.

Det tar lang tid før det virkelig braker løs i ’Super 8’, men når det kommer så kommer det med dunder og brak, slik både Abrams og Spielberg kan godt. Den heftige togscenen er intet mindre enn fantastisk heftig, og vi får virkelig følelsen av dimensjoner og omfang. Også senere i filmen slår Abrams på stortromma. Likevel er det som om det mangler noe her.

Ikke bare tar det lang tid før det blir noe action. Ting, spenning og handling dras også ut i det uendelige, noe som for så vidt vitner om at man ikke vil blåse av alt med én gang selvsagt, men det viser også at man ikke har noe mer å vise frem enn en helt bestemt ”karakter” i filmen. Likheter og assosiasjoner til regissør M. Night Shyamalans filmer kommer slik flere ganger, man venter liksom i det uendelige på hva som faktisk skjuler seg der og der.

’Super 8’ må sies å skuffe litt. Rent filmteknisk er det stødig gjort, selvsagt, og tidvis får vi servert meget heftige scener og tidskoloritten er forresten fabelaktig. Skildringen av barna/ungdommen er også både troverdig og sjarmerende, man tror på dem. Filmens svakhet er dog at alt rundt, nemlig katastrofen, den mystiske toglasten og slutten, blir for kjedelig og tam. Vi har rett og slett sett dette før og bedre, blant annet i nevnte ’Cloverfield’, og vi får heller ikke servert noe nytt her. For å si det slik, E.T. har blitt meget større og styggere enn forrige gang, joda, men når det er mer spenning og action i en halv episode av Abrams ’Fringe’-serie, så er det klart at man må kunne forvente mer av en langfilm fra ham og Spielberg.

- Star Wars - Episode IX: The Rise of Skywalker - Skuffende siste innslag i Skywalker-sagaen
- Star Wars: Episode VII - The Force Awakens - Kvalitetsspekket og imponerende underholdende kraftoppvåkning
- Star Trek Into Darkness - Lekkert og lekende, dystert og mørkt
- Star Trek - Svært underholdene sci-fi-eventyr
- Mission - Impossible 3 - Frisk oppfølger

- Til tider stor sci-fi-magi av godt gammelt slag

21.08.2011 sier Jacob: Så Super 8 på kino i sandefjord. Må si jeg ble ganske så skuffet. Som du sier så er skildringen av de unge bra, men slutten kjedelig. Det startet bra, men den siste delen, fra da vi får vite "forhistorien" til monstret og ut, syntes jeg rett og slett var ganske dårlig. Er som du sier føles som om noe mangler her. Skuffende av J.J og Spielberg.

• Super 8
  • Filmbloggen.net