Anmeldelse av Å kjenne sannheten (At kende sandheden), dansk film fra 2002

Drama Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 11 år

Realistisk portrett av uperfekt perfeksjonist

[Skrevet av: Ole, Dato: 01.01.2005]
Filmen gir et portrett av Richard Malmros (regissørens far), en av Danmarks beste hjernekirurger på 1900-tallet. Historien handler om den perfeksjonistiske kirurgen som noen år etter at han har gått av med pensjon står tiltalt for å ha påført sine pasienter kreft ved å bruke det radioaktive legemiddelet Thorotrast. Gjennom tilbakeblikk til barndommen under Første Verdenskrig og storhetstiden på sykehuset på 30-50-tallet får vi et innblikk i hva som skjedde, og om han kunne gjort noe annerledes...

Filmen er kanskje myntet på en litt eldre aldersgruppe enn meg. Jeg følte at denne filmen bare var for spesielt interesserte. Og da kanskje først og fremst leger. Filmen er sikkert også verdt en titt om man liker kranieborring eller andre ubehagelige kirurgiske inngrep. Filmen er dog bra realistisk. Scenene med hjernekirurgi er svært autentiske.

'Å kjenne sannheten' er for så vidt en god film, men tematikken er for meg lite fascinerende. Jeg klarer derfor ikke å belønne dette med mer en terningkast 3 og en liten pluss for gjennomførelsen som det ikke er noe å si på

• Å kjenne sannheten
  • Filmnytdvd.dk
  • Filmanmelderen.no

Danmark

Tysk, Dansk

Nordisk Filmproduktion, Det Danske Filminstitutet, TV2 Danmark, BG Fond, Den Vestdanske Filmpulje