Anmeldelse av Daddy Day Care, amerikansk film fra 2003

Komedie, Familie Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: Alle år

Utfordringer med å drive barnehage hjemme...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.08.2011]

Charlie er godt gift med sin Kim. De er en familie med sønnen Ben. Charlie sliter med å holde på jobbene sine og må etter hvert bli hjemme. Ukene går og jobbene lar vente på seg etter at han fikk sparken fra sin jobb som frokostblandingutvikler for barn. Sammen med sin tidligere arbeidskollega Phil, må de finne på noe å gjøre på om dagene. Siden de begge er kjærlige fedre finner de ut at de skal lage et slags barnehagetilbud for små barn. De tror at dette virkelig er lettjente penger, men finner raskt ut at de har feilberegnet...

Konseptet er litt lite og ikke godt egnet til å lage av. Som du kanskje har skjønt er dette en film om to mens utfordringer med å drive en barnehage. Her forsøker filmskaperne å hale ut poenger ut av nesten ingenting. Det føles som om man egentlig ikke hadde noe noe å lage film om. Det føltes ikke godt nok å lage en situasjon ut av at Phil ikke kan skifte bleier. Og for å spe litt på konseptet får vi en konkurranse med en annen disiplinert barnehage, som ønsker å stikke kjepper i hjulene for mennenes barnehage.

Manuset er ikke særlig vellykket. I mangel på handling ser det ut som om filmskaperen framprovoserer enkle scener mellom hovedrolleinnehaver Murphy og barn i filmen. Dette blir veldig plump og bærer preg av at konseptet er litt for lite. Det brukes også litt tid på et vepsebol som skal fjernes. Det blir så kjedelig at filmskaperne må ty til musikk som skal dekke over at denne scenen virkelig ikke fungerer. Man burde absolutt kunne klare å lage en bedre familiefilm enn dette.

Humoren er også et kapittel for seg selv, eller kanskje det er nettopp det det ikke er. Filmskaperne forsøker å lage humor ut av absolutt alt. Her blir humoren for åpenbar og det føles alt for pinlig. Det er ikke moro nok med voksne som er utkledd som grønnsaker. Eller som om det skulle være morsomt at en voksen person løper rundt med en død mus mens han stotrer frem nettopp ‘Dead Mouse’. For barna er det kanskje litt kult å se en lite jente som sparker en stor voksen mann i balla, men for oss andre blir det mer vondt enn morsomt. Dette er hverken underholdende både for barn og voksen.

Steve Carr er ikke akkurat et navn som hører til på stjernehimmelen, og det bærer jo denne filmen litt preg av. Han har gjort en rekke oppfølgere som eksempelvis Next Friday eller Dr. Dolittle 2. Han har også regissert ‘Paul Blart: Mall Cop’ med Kevin James, bedre kjent som Doug Heffernan i Kongen av Queens. Med denne filmen har Carr virkelig ikke klart å gjøre noe som vitner om en god film. Det å skulle lage en dugenes film, krever som regel å ha et greit manus og dette er mer en ide enn et manus. Det er rart at man fikk stjerner som Eddie Murphy til å stille opp i filmen. Det må ha vært et tegn for at Murphy virkelig trengte penger og at filmen bare bruker ham for å ha et kjent fjes på plakaten.

Den kuleste karakteren er det Steve Zahn som står for. Han er totalt opptatt av Star Trek og kan også en del om superhelter og annet sci-fi. Han er det beste med hele filmen. Man skal dog være litt vel nerdete for å skjønne all denne Star Trek-humoren, som nok blir litt for sært for de fleste. I hovedrollen finner vi Eddie Murphy. Han spiller nærmest på autopilot. Det er jo ikke så mye å spille på. Det vil si at han ikke får brukt så mye av sitt komiske talent. Og det er litt synd siden dette er en komedie. Som den fæle damen som ønsker å stikke kjepper i hjulene for barnehagen, finner vi Anjelica Huston. Vi har jo sett henne i Heksene fra før. Der spilte hun yppersteheksen og er nok med det typecastet til denne rollen, og selv om hun passer okei inn, klarer hun ikke å redde filmen fra total katastrofe.

Jeg lurer aldri på hvor dette bærer hen. Siden dette er en familiefilm, er jo også moralen svært god, men moral er ikke nok til å gjøre en film underholdende alene. Det merkes at denne filmen sliter big time. Den er mer kjedelig enn bra. Morsomt var det heller ikke. Jeg lo ikke av noen av vitsene, men smilte litt over et par av Star Trek-poengene, som nok de fleste ikke vil forstå uansett. Det tar veldig lang tid før filmen kommer i gang og når den først gjør det går det ti minutter, så er den over. Det er bittelitt sjarm å spore. Det redder filmen fra å havne på eneren på terningkastet.

- Daddy Day Camp - En film om å drive sommerleir for barn

- Paul Blart: Mall Cop - Kevin James er som skapt for denne filmen