Anmeldelse av Fredag Den 13 Del 5 - En Ny Begynnelse (Friday the 13th - A New Beginning), amerikansk film fra 1985

Grøsser Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: 18 år

Tommy mot mannen med hockeymasken

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.08.2011]

Om du trodde det var slutten for Jason på slutten av forrige film, da hele hans hjerne ble most til det ugjenkjennelige, må du begynne å tenke om igjen. Denne gangen er det nye ungdommer som skal til pers. Vi befinner oss denne gangen på en mentalinstitusjon langt ute på landet. Nå må du ikke bli overrasket, for ganske riktig begynner folk å bli drept en etter en, som vi er vant til. Tror du det kan være Jason som nok en gang er på ferde? Tja, si det, for det minner jo mistenkelig om hans stil i måten mordene skjer på...

Det er jo en litt standardbegynnelse på filmen, og det alt er kult helt til jeg finner ut at jeg har blitt lurt. Filmen begynner med at en person i gul regnfrakk går gjennom en regntung skog og treffer på Jasons grav. Han stopper opp i buskene ved Jasons grav. Plutselig kommer noen ungdommer og graver frem kisten og åpner den. Selv om Jason har meitemark tytende ut gjennom øynene klarer han å stikke en kniv som han har gjemt i kisten inn i disse ungdommene. Han fortsetter så bort til buskene, og så stopper det vi får se.

Gutten Tommy fra forrige film, som drepte Jason og hakket ut hjernemassen hans, er tilbake. Tommy fikk såpass store problemer med traumer i ettertiden at han måtte flytte til en mentalinstitusjon for behandling. Nå har det gått noen år og Tommy er snart blitt voksen. Han skal flyttes til en litt friere institusjon ute på landet. Det er meningen at han skal bli rehabilitert og rede til å flytte tilbake til det samfunnet igjen. Tommy er en slags hovedperson utenom mannen med Hockeymasken da selvfølgelig, som alltid vil være selve stjerna.

Denne filmen har fått undertittelen ‘En ny begynnelse’, og med det øyner jeg at mye kan endres. Det er en ny greie med mentalpasienter som fungerer som kjegler for mannen med Hockeymasken, men der stopper også all originaliteten. Litt etter litt begynner alt å gli over i det vante. En morder er på ferde som vanlig, og man får ikke se at det er Jason, men det ville være teit om det skulle være noen andre, eller hva?. Mordene er i tillegg bra kreative og varierte. Det er nesten litt teit at filmen forsøker å lure oss, for det er jo et svært dårlig forsøk i så måte. For å lure hadde det trengtes litt friskt nytt blod inn i filmserien. Og da tenker jeg ikke på nye ofre som alltid skiftes fra film til film, men om litt kreative nye elementer. Jeg hadde forventet nye momenter og kanskje litt mer historie rundt filmen. Det føles for tamt med bare nye mordscener satt etter hverandre.

Om du trodde at en mentalinstitusjon skulle legge demper på den vanlige stemningen, tar du helt feil. Som vanlig får vi både sexscener og nakenhet også denne gangen, og kanskje til og med litt mer enn vanlig. I tillegg kan også pasientene se syner. Slik skaper man litt ekstra lureskrekk i filmen. Pasientene med psykiske problemer er lite troverdig. De er litt for teite og tullete framstilt. Det blir for mye overspilling. De skulle nok heller lært litt av Leonardo DiCaprio i hans overbevisende rolle i eksempelvis ‘The Aviator’. Du slipper heller ikke helt unna landsbyidioter, som det etter mitt skjønn er for mange av i disse filmene. Det er heller ikke mange som er så teite som de vi får presentert her.

Jeg kjeder meg også igjennom filmen, og mordene affiserer meg ikke nevneverdig. Jeg skulle ønske meg litt mer handling i filmen eller få mer skremselseffekter. Dette er nesten som en identisk kopi av alle de andre filmene bare ikke godt nok til å engasjere. Om du ser en scene fra denne filmen er det ikke sikkert at du klarer å huske hvilken film den hører til, siden alt er veldig likt. Jeg hadde ønsket meg mer mystikk. Konklusjonen blir også for dum. Det føltes som om dette er en film helt uten sjel. Filmen blir derfor kronet til den dårligste filmen i serien til nå.

Se om film er på streaming:

- Friday the 13th - Ny start for Jason
- Freddy Vs Jason - Kul finale redder filmen
- Jason X - En grei avslutning på Jason-serien
- Fredag den 13. - Marerittet fortsetter - Jason bytter kropp
- Fredag Den 13 Del 8 - Jason er på ferie i New York
- Fredag Den 13 Del 7 - Jason mot jenta, Tina, med de spesielle evnene
- Fredag Den 13 Del 6 - Jason er ikke død!
- Fredag Den 13 Del 4 - Kun for slasherfansen
- Fredag Den 13 Del 3 - Jason med hockeymasken!
- Fredag Den 13 Del 2 - En ny morder ved Crystal Lake...
- Fredag Den 13 - Still going rimelig strong

- Savage Streets - Actionfilm som oser av 1980-tall

- Ikke stort å rope hurra for
- Mannen med hockeymasken går løs på mentalinstitusjon

28.08.2011 sier Pål Frostad: Du kan trygt se den første filmen, men jeg ville gitt meg etter den ;)
28.08.2011 sier Massiss: Hadde tenkt til å se denne serien jeg, men akkurat nå ombestemte jeg meg^^

• Fredag Den 13 Del 5 - En Ny Begynnelse
  • blu-ray.com