Anmeldelse av The Tree of Life, amerikansk film fra 2010

Drama, Fantasi Spilletid: 138 minutter

Gigantisk om livet og vår eksistens

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 31.08.2011]
Jack vokser opp som en av tre brødre i en amerikansk familie i midtvesten. Barnas mor er en følsom kvinne som øser av sin kjærlighet og empati, mens faren er hennes rake motsetning. Han forteller sine sønner at de først og fremst må tenke på seg selv, samtidig som han driver en meget streng oppdragelse. Vi følger den eldste av brødrene gjennom hans barndoms uskyld til desillusjonert voksenliv.

’The Tree of Life’ er årets Gullpalmevinner i Cannes, men filmen splittet sitt publikum i to, og det ikke uten grunn. Den erfarne regissøren Terrence Malick, mannen bak filmer som ’Den tynne røde linjen’ og ’The New World’, har laget et gigantisk pompøst verk av en film som vil engasjere og vekke reaksjoner på flere plan. Filmen er som en fortelling om hele vår eksistens, som et portrett av jordens tilblivelse og hvor små vi mennesker egentlig er oppi det hele. Men, den er også en hyllest til livet og søker svar på våre mange spørsmål rundt livet.

Filmen veksler mellom karakteren Jacks barndom og voksenliv, skjønt vi følger ham mest fra nyfødt baby, til forvirret ungdom. Gjennom like mye stemningsbilder og scener, antydninger og bruddstykker, vises vi hans oppvekst. Oppi denne historien putter Malick inn gigantiske og brutale bilder og scener av universet, kometer, planeter, stjerneeksplosjoner og storslåtte naturbilder fra jorden, alt akkompagnert av svulstig orkester- og operamusikk. Det er som å overvære skapelsen av universet slik Gud må ha sett det!

Om dette høres rart ut så er det også nettopp dét! Det må rett og slett bare oppleves for å skjønnes. Det er altså både dristig, ambisiøst og storslått dette, både tematisk og filmatisk. Noe av filmens vanskelighet og trolig det som vil splitte mange folk er dens utstrakte bruk av religion og den overreligiøse tonen som preger mye av filmen. Den kan videre oppleves like mye som en tankefremkallende kunstfilm som en narrativt annerledes film og historie om en familie. Den er rett og slett krevende, tung og altoppslukende på én og samme gang.

I sentrum spilles Jack formidabelt troverdig av unge Hunter McCracken, mens Jessica Chastain og Brad Pitt også imponerer som foreldrene. Sean Penn i rollen som Jack som voksen virker forsåvidt litt unødvendig, men man skjønner likevel poenget av å vise ham også som voksen.

’The Tree of life’ er absolutt ikke en film for alle. Den krever litt av sitt publikum for den er verken lett spiselig, forenklet eller varer i 1,5 time. For å si det klinkende klart; ikke la deg lure av en søt baby og Brad Pitt på filmplakaten, da vil du få sjokk utover i filmen! Men, den er vakkert og sterkt skildret om barns oppvekst, oppdragelse og religionens påvirkning på oss, samtidig som den setter disse menneskelige aspektene inn i en gigantisk universell ramme. Det er som en billedlig symfoni over livet og vår eksistens, den åpner opp alle våre sanser og tankeorganer. Uttallige vakre enkeltbilder, scener og skildringer gjøres på en annerledes amerikansk måte. Den er meget drøy og tung ja, men man føler man har igjen for dette etterpå, skjønt sjansen for at mange vil finne dette for mye å gape over er også ganske stor. Slik den delte folket i Cannes, vil den derfor også gjøre dette her hjemme. Gå, se og døm selv, dette er en film som må oppleves.

Se om film er på streaming:

- Voyage of Time - En og en halv time i total harmoni for kropp og sjel
- Knight of Cups - Avbalansert kunstnerisk drama om Hollywoodtomhet
- Den Tynne Røde Linjen - Sterk og annerledes andre verdenskrig-skildring
- Days of Heaven - Klassisk trekantdrama med engasjerende plott
- Badlands - Morderkjekken og hun som bare ble med på leken...

25.09.2011 sier Tore Andre Øyås: Thanx! ;) Ja denne var virkelig større og mer omfattende enn jeg hadde trodd på forhånd...
25.09.2011 sier Jacob: Kjempegod anmeldelse som gir leseren et godt innblikk i hva den får og ikke får i The Tree of Life. Vakker film! Som du skriver, dette er en film som må oppleves. Glad jeg fikk sett den på kino.

• The Tree of Life
  • Aftenbladet.no