Anmeldelse av Norske Byggeklosser, norsk film fra 1971

Komedie Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: Alle år

Norsk byggemoro alla 70-tallet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.10.2011]

Ekteparet Olav Femte og hans Ingrid bor i blokk med barna. Det føles ikke som det helt store når de snart får enda en liten en. Drømmen er å bygge hus. Når de får seg en fin liten tomt, og entreprenøren Kleppe lover å ha huset ferdig på ti måneder, slår de til. Men ting blir ikke helt som forespeilet med en kjeltring av en byggherre, en inkompetent snekker som bare later som han arbeider, en elektriker som nesten ikke er tilstede. Alt blir mildt sagt meget kaotisk. De får en byggeprosess som fortoner seg som et rot fra ende til annen. Her skal vi få se hele historien fra før de flyttet ut av blokken til de flytter inn i eget hus...

Det å bygge hus er ingen spøk, men her har filmskaperne jammen fått mye moro ut av det også. Filmen begynner med den klossete mannen i huset som skal forsøke å sette på husbyggefilmen. All denne fomlingen med å få satt opp denne framviseren skal fungere som et lite humorinnslag og setter oss i den tullete stemningen som denne filmen er laget under. Olav er den godt over middels klossete mannen som nesten aldri får noe som helst til. Han passer veldig godt inn i denne filmen sammen med de andre 'hønsehuene' han møter underveis.

Konseptet er svære enkelt. Det lages tøys og tull ut av det å bygge hus i Norge. Det tulles med alt i det norske byråkratiet. Det å bygge tar jo nesten alltid mer tid enn det man forespeiler seg. Regler er til for å følges og det er masse som skal til for å kunne ferdigstille huset. Det har alltid fantes udugelige tømrere og byggherrer. I vår tid opplever vi ufaglærte polakker som invaderer byggebransjen, og de nordmennene vi finner i denne filmen er jammen meg ikke noe bedre de. Her er det mer viktig å få innkassert pengene og få huset til å bli dyrest mulig. At ting blir dyrere enn forespeilet, var vel noe man fant seg lettere i før i tiden. Vi nordmenn er så forståelsesfulle og finner oss i mye når vi skal bygge hus. Her får også den norske folkesjelen får tynt seg.

Selve historien og manuset er ikke stort å skryte av og virker veldig uferdig. Dette er som et filmatisk lappeteppe. Filmskaperne har bare satt en del sketsjer etter hverandre og inntrykket er faktisk veldig rotete, men det er jo blitt en film ut av dette på et vis. Det vil si at de bare har satt filmsnutter etter hverandre og forsøkt å gjøre dem så morsom som mulig. Ikke virker det som det er noen logikk eller regler for hva som kommer når. Ingenting føles som om det henger helt sammen. Filmskaperne har også dradd dette veldig ut for å fylle en hel spillefilm på nitti minutter. Pål Bang-Hansen står jo både for manus og regi. Han har sikkert tenkt at dette skulle bli litt morsommere enn det det faktisk er. Helt hva han tenkte når han satt med ideen til selve filmen her er vanskelig å forestille seg, men film ble det, og den er ikke stort å skryte av reint filmteknisk.

Vi er ikke velsignet med så mange gode norske komedier i eldre tid. Dette slutter like dumt som det begynner, og er rot fra ende til annen. Du får en crazykomedie som bærer preg av å være laget i verste 'hultert til bultert'-stil. Det vites jo ikke om dette var planen helt fra begynnelsen eller om det bare falt seg slikt da filmskaperne lagde filmen. Filmen tar alle salgs stiler og putter det opp i den store manusgryten for å lage denne store morosuppen. Her får du framprovoserte scener med karakterer som bare fungerer fordi morsomme skuespillere innehar rollene. Hvis filmen mangler litt tid, er det bare å legge til en scene i stumfilmstil og med en morsom musikk og litt stakatto bevegelser og håpe at folk ler seg skakk av det også.

Når det gjelder skuespillerne så er det jo Rolv Wesenlund som bærer denne filmen alene på sine brede skuldre. Uten ham hadde dette rett og slett vært helt utrolig tynt og som en rein fiasko å regne. Rolv Wesenlund står for nesten alle de morsomme scenene og viser flott karakterskuespill med sin perfekte komiske timing og store sjarme. Det er hans fortjeneste at jeg faktisk flirer litt av i ny og ne av filmen. Han leverer jo sakene sine ganske solid og står for hele åtte av rollene for egen maskin. Her får du den overspøkende og irriterende naboen, den udugelige snekkeren med den artige dialekten som jobber i et tempo han kan leve godt med, og den fartsglade elektrikeren som helst vil gjøre alt annet enn å koble ledninger. Filmskaperne har jo forsøkt å kvalitetssikre dette i form av å kle rollene i filmen med morsomme skuespillere og satse på at det holder. Og i tillegg til Wesenlund finner vi andre storheter som Arve Opsahl og Aud Schønemann.

Nå har jeg jo vært veldig kritisk til hvordan denne filmen er skrudd sammen, og det synes jeg også jeg må påpeke når vi får servert slikt pølsevev som dette. Dette er jo nesten som en kalkun å regne reint filmatisk, men som sagt så blir jo dette reddet av skuespillerne og da særlig vår alles store Rolv Wesenlund, som gir utrolig mye av seg selv i filmen. Humoren er jo ganske okei, selv om det er litt plump til tider. Artige rollefigurer går aldri av moten og de er ganske fungerende i filmen. For å virkelig skulle sette utrolig pris på dette må en være litt fan av norsk film og komedie. Nå er jo dette som en norsk klassiker å regne og det er kanskje litt vanskelig å skjønne for mange når de ser filmen. Den burde nok heller blitt kalt kultklassiker.

Hvis du er ute etter å se en film for kunstens del kan du like gjerne holde deg langt unna dette. Jeg må jo si at jeg digger ofte crazykomedier og tiltales ofte av måten der reint sprøyt også kan være artig underholdning. Jeg føler at man for denne filmen kan forsvare terningkast fra toeren til maks fireren for dette. Jeg skal jo forsøke å anmelde filmen for folk flest som velger å se filmen. Velger du først å se dette så er det en stor sjanse for at du kommer til å like dette. Filmen har jo tapt seg litt med årene, men er fremdeles litt artig. Jeg velger å gi dette en knallsterk treer fordi jeg ikke klarer å gi dette mer 'cred' enn det.

- Norske byggeklosser - Oppussing og huskjøp til besvær...

- Bortreist på ubestemt tid - Glemt helstøpt norsk krimdrama
- Kanarifuglen - En personalarbeider på solsiden

• Norske Byggeklosser
  • Rose-Maries litteratur- og filmblogg

EMI Films Production, Teamfilm AS

«Kaptein Sabeltann og Den Magiske Diamant»

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Stekte grønne tomater»

«Den Siste Fleksnes»