Anmeldelse av The Town, amerikansk film fra 2010

Kriminal, Drama, Thriller, Romantikk Spilletid: 125 minutter

Vellykket actiondrama med intens slutt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.10.2011]

Vi følger Doug MacRay. Han er lederen for en gjeng brutale bankranere som opererer i Charlestown i Boston. De foretar et nytt ran. Denne gangen går ikke alt helt som planlangt og plutselig har de tatt et gissel. Den unge bankansatte, Claire, blir tatt med i bilen og får streng beskjed om å holde seg rolig. Da de slipper henne fri med bind foran øynene på en strand, blir hun instruert å ikke ta av bindet før hun kjenner vannet rundt beina sine. Dette blir en veldig vond opplevelse for Claire. Da Doug og gjengen kommer hjem der de bor, finner de ut at Claire bor i samme nabolag. Dette er et stort problem for gjengen som er redd for å bli avslørt. Doug forsøker i ta problemet i egne hender og oppsøker Claire for å sjekke hva hun vet. De møtes oftere og oftere og plutselig er de nesten et par. Dette skaper ytterligere problemer for de knallharde bankranerne...

Du får et spennende innblikk i hvordan livet kan være som bankraner i dagens samfunn. Det slår meg at man må være overraskende kald og rolig for å ikke bli avslørt. Politiet har anelser om hvem det er som har begått disse ranene, men ingen av de kriminelle tyster og holder kortene tett til brystet. De fleste av oss hadde nok tenkt at det var kroken på døren når politiet tropper opp bak deg, men de kriminelle å ser muligheter i situasjonene. I tillegg har de en veldig rutine på hva de skal gjøre for å komme unna. Det er kult å se spillet mellom de kriminelle og politiet, der begge vet hva den andre vet til en hver tid, og begge bare venter bare på at den andre parten skal gjøre noen feil.

Ben Affleck passer på en måte ganske godt inn i hovedrollen som Doug MacRay. Han har ikke overbevist fra tidligere roller, men som en kriminell hardhaus er han kald som graven. Dette er n gavepakke for en skuespiller av hans kaliber. Han skal være kald og avbalansert hele veien og helst ikke vise følelser, og det klarer Ben Affleck bra. Jeremy Renner derimot er en meget patent skuespiller. Her spiller han Dougs medsammensvorne bankraner. Renner klarer å få frem det ustabile aspektet i rollekarakteren sin. Ben Afflecks skuespillerprestasjoner er ikke veldig mye å skrive hjem om, men som regissør gjør han faktisk veldig bra. Affleck hadde sin debut med filmen Gone Baby Gone tilbake i 2007. Dette er hans andre film og her tar han opp tråden med kriminelle affærer, men filmen er blitt litt mer actionpreget og mysteriedelen er borte. Dette er med andre ord litt mer rett frem. Likevel flyter filmen helt smertefritt hele veien.

Filmen fungerer tilfredsstillende helt fra starten av. Manuset har gode tvister underveis. Liker at filmskaperne ikke har forsøkt å overdramatisere. De har heller ikke falt for fristelsen å skulle pushe inn for mye action. Alle scenene er der for en grunn. Blandingen av sjangre er også velykket. Det hele begynner med action og et bankran. Etter det roer filmen seg ned igjen og går over til en dramathriller med små porsjoner action underveis. Liker at filmen er spennende og det er ikke lett å si hvor dette vil ende, fordi det er mange veier dette kan ta underveis. Liker også forholdet mellom rollefigurene. Jeg tenker på at om en er involvert i ran og ettervirkningene etter dette som krever mye av dem. Alle innvolverte er avhengig av hverandres tjenester, og er avhengig av å stole maks på hverandre.

Jeg må si meg meget godt fornøyd med denne filmen. Det er blitt en fengende film som de fleste vil sette pris på. Synes at filmen hadde noe nytt å komme med i blandingen. Actionscenene er meget godt utført uten å overdrive for mye. Hovedvekten i filmen ligger på dramaet mellom karakterene. På den måten føles dette faktisk veldig nedpå og filmskaperne får god tid til å bygge opp mye drama. Filmen utvikler seg til litt av en thriller mot slutten med passe doser av action og spenning. Ben Affleck klarer seg overraskende godt som regissør, i hans andre spillefilm. Det er fint å se at han har klart å lage noe helt nytt og ikke satt seg fast i det første han lagde.

- Live by Night - Stilig, pent og humørløst mafiaportrett
- Operasjon Argo - Nervepirrende spionthriller
- Gone Baby Gone - Brødrene Affleck serverer godt moralsk drama i Boston.

- God, men ikke fenomenal

06.01.2011 sier Tore Andre Øyås: Synes også Affleck er bedre som regissør ja, han klarer å skape en viss fascinasjon med sine historier. Synes filmen var litt flat. Der det kunne blitt gjort riktig så spennende scener, blir noe liksom nedtonet og dysset ned... Synes noe motvillig at Renner spiller bra ja, men må si karakteren hans provoserte! Akkurat slik han gjorde i 'The Hurt Locker'. Kanskje han bør ha en annen type rolle neste gang...?
24.12.2010 sier Tore Andre Øyås: Denne skal jeg se!

• The Town
  • Øslandsposten