Anmeldelse av Drive, amerikansk film fra 2011

Action, Drama Spilletid: 95 minutter

Spennende og lekkert!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 20.10.2011]
Driver er stuntbilsjåfør for filmselskap og arbeider på et bilverksted på dagtid. På nattestid er han derimot rømningssjåfør for diverse kriminelle ranere. Men så en dag møter han på den nye nabojenta og søt musikk oppstår. Hennes mann slipper en dag ut av fengsel og ting eskalerer. Problemer kommer dermed inn i livet til den alltid forsiktige og beskjedne Driver, og før han aner det er et aldri så lite helvete i gang.

Regissør for ’Drive’ er danske Nicolas Winding Refn som tidligere har gjort kritikerroste ’Bronson’, ’Valhalla Rising’ og ’Pusher’-trilogien. Filmen var nominert i Gullpalme-kategorien i Cannes tidligere i år og Refn vant prisen for beste regi. Danskens særegne stil og regi kommer virkelig også her til syne og skaper en voldsomt oppslukende film og historie.

En av de virkelig store nye yndlingene i Hollywood om dagen er hovedrolleinnehaver Ryan Gosling. Ingen problemer med å forstå dette. Gosling er meget bra casta i denne rollen da han blant annet ikke er den tradisjonelle store og muskuløse harry-mannen vi er så alt for vandt til i actionfilmer. Karakteren er i seg selv særegen, og den stille, rolige og beherskede Driver spilles elegant av Gosling. Hans motspiller i Carey Mulligan er et annet stjerneskudd på den amerikanske skuespillerhimmelen om dagen. Ikke rart å skjønne dette heller, for Mulligans øyne sier mer enn tusen ord!

Kamera elsker Gosling og det forholdsvis uttrykksløse ansiktet hans får meget mye bildetid filmen igjennom. Likevel er det som om vi kan lese hans tanker og følelser, og kjemien mellom paret Gosling og Mulligan gnistrer flere ganger. Enkelte scener uttrykker en magisk stemning, og det ofte uten at et eneste ord blir sagt! Som karakter forblir Driver litt mystisk fordi vi blant annet ikke får vite noe om hans fortid, familie, barndom og så videre. Dette passer for øvrig karakteren ypperlig, han fremstår såpass bra som denne litt mystifistiske og lavmælte helten at vi aller helst bare vil ha ham slik. Skal man pirke borti noe så må det bli at enkelte karakterer i noen scener virker litt VEL stive og uberørte av enkelthendelser.

Tilbake til Refns regi får vi servert en veldig 80-talls inspirert stil og uttrykk. Både bilder, farger og ikke minst musikk i denne stilen fargelegger historien på en stilig og kul måte. ’Drive’ er en stille og rolig dramathriller hvor bildene og elementer som lyder, musikk og blikk sier mer enn det faktiske manus. Pauser og stillhet sier i denne filmen hva vi som publikum og karakterene tenker, det er et utrolig befriende annerledes og behagelig grep som er gjort!

På grunn av dette rolige og stille filmatiske uttrykket blir de etter hvert svært så voldelige scenene som knytteneveslag i trynet, skjønt likevel nærmest som ”vakre” motpoler og perler til den øvrige beherskede helheten. Det er noe David Finchersk over Refns regi, både fortellermessig og uttrykksmessig. Her vektlegges det menneskelige drama, replikkene, ansiktsuttrykk og de stille partiene vel så mye som action og enkelthendelser. Når det en og annen gang likevel skjer noe heftig så gjøres det både sterkt og brutalt med grafisk og blodig vold, heftige bilscener eller annet.

’Drive’ er en utypisk action-drama-thriller, ikke en tradisjonell actionspekket bilfilm, forventer man dette kan man fort bli skuffet både handlingsmessig og tempomessig. Er man imidlertid åpen for mer kan man få en fantastisk annerledes filmopplevelse som i hvert fall traff undertegnede midt i fletta! Historien er både spennende, uforutsigbar og overraskende, det er rørende menneskelig og det spilles fabelaktig. ’Drive’ som helhet har et uforglemmelig uttrykk og en stemning man ikke glemmer så fort og fremstår som noe av det lekreste og peneste en kan se av film! En av årets desidert beste filmer!

- The Neon Demon - Audiovisuell lekkerbisken om kynisk Hollywood-milljø
- Only God Forgives - Grapsevold i eksentrisk univers
- Valhalla Rising - Brutalt og ærlig, men likevel provoserende kjedelig.
- Bronson - Voldelig og samtidig litt kunstnerisk
- Pusher 3 - Mørkt og makabert
- Pusher 2 - Oppfølgeren mangler litt driv
- Pusher - Pusher er et pulserende destruktivt drama

19.11.2011 sier Tore Andre Øyås: Jeg lurte også en del på slutten, og tenkte mye på den. (Spoiler alert!) Leste nettopp at regissøren ville ha en åpen slutt, hvor ulike tolkningsmuligheter er åpne. Noen mener han overlever og kjører videre på nye eventyr, mens andre tolker det som hans "sjel" som fortsetter, o.l...
19.11.2011 sier Jacob: Da har jeg fått sett filmen! Syntes det var en meget god og ikke minst stilig film. Ble dog litt vel blodig for min del, og slutten syntes jeg ikke var så veldig god. Men alt i alt, som du skriver, en av årets beste filmer. Helt klart!
22.10.2011 sier Pål Frostad: Ja, jeg har sett alle tre. De er absolutt verdt å få med seg. Spesielt eneren som er ganske kul og en veldig god film. Det blir dårligere og litt dystrere film for film, men det er jo litt underholdende å følge Pusher-triologien. Jeg digger jo Kim Bodnia og Mads Mikkelsen og de er jo med på å virkelig sette preget på den første filmen som et slags superpar som virkelig gjør filmen verdt å se. I film nummer to får man bare Mads og i film nummer tre er det en mafiasjef man følger. Det blir jo litt en studie i mørke filmer dette som innbefatter den danske storbyens kriminelle underverden. Om du likte den norske Uno så er den sterkt inspirert av den første Pusherfilmen, bare som en mer dramaversjon av den vel og merke.
22.10.2011 sier Tore Andre Øyås: Kanskje jeg skulle sett Pusher-trilogien også ja... har du sett alle tre?
22.10.2011 sier Pål Frostad: Takk for en god anmeldelse og anbefaling. Jeg må virkelig notere meg Drive opp på 'skal se'-listen min. Jeg likte jo veldig godt Pusher av samme regissør og dette virker å være en enda bedre film enn det.
22.10.2011 sier Tore Andre Øyås: Nei det skal være sikkert, hehe, sekseren henger høyt hos meg! ;) Fikk en sykt bra filmopplevelse med denne, noe jeg egentlig sjeldent får på denne måten. Ikke alle vil oppleve det slik selvsagt, men denne MÅ du se, uansett hva du måtte mene i ettertid!
22.10.2011 sier Jacob: Er ikke ofte du gir sekser Andre. Du har overbevist meg. Denne skal ses!

• Drive
  • Film&Kino
  • Tønsberg Blad
  • Drammens tidene
  • Gamereactor.no
  • Chris Stuckmann (Youtube)
  • Avisa Nordland
  • Øslandsposten