Anmeldelse av Olsenbandens aller siste kupp, norsk film fra 1982

Komedie Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: Alle år

Olsenbanden holder koken

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.10.2011]

Dette skulle være Olsenbandens aller siste kupp. Ikke er det vanskelig og ikke er det farlig. De skal bare besøke forsikringsselskapet Høye Nord, med Bang-Johansen i spissen, som er et forsikringsselskap som operer helt på kanten av det lovlige for å tjene de store pengene. Hallandsen er Bang-Johansens aller mest betrodde medarbeider og vet om alle hans transaksjoner, men han føler at dette ikke er noe han vil gjøre mer og har samlet seg opp en formue i svarte penger som han tar med seg i en diplomatkoffert når han later som han skal på et møte i utlandet. Olsenbanden må være rask å slå til før Hallandsen reiser avgårde. Kofferten står i et hvelv som er topp overvåket hele døgnet med kamera. Dette er akkurat det Olsenbanden trenger som en siste utfordring...

Nok en gang starter dette med at Egon kommer ut av fengsel. Benny og Kjell er ikke langt unna når han trasker ut i det fri. Og selv om de kommer litt for sen, er de like glad for å se Egon igjen. De har som vanlig med sine flagg i den rufsete bilen som har sett sine bedre dager. Og det at Kjell og Benny ikke er presis når Egon kommer ut av fengsel, er ikke den eneste tingen som har forandret seg. Egon har hatt sin verste tid bak murene noensinne. Ingenting var ved det vante da fengselet skiftet direktør. De truet med å sende Egon på psykiatrisk sykehus og dette skremte Egon så mye at han aldri vil i fengsel igjen. Kjell og Benny lurer på hvordan han skal klare det? Men Egon vet råd for han har nemlig en plan. Så da er vel kanskje alt ved det vanlig igjen? Olsenbanden skal gjøre sitt aller siste kupp for så å trekke seg tilbake og leve lykkelig i alle sine dager.

Planen for dette kuppet er helt syk. Den involverer blant annet å skremme sekretæren utkledd som som en isbjørn slik at hun skal besvime. Og den artige detaljen med å ta et bilde med et kamera fra samme vinkel som kameraet filmer fra, for så å holde bildet opp foran filmkameraet slik at det ser ut som om hvelvet er tomt ut som vanlig. Kuppet går som smurt helt til de får tak i pengene. Da begynner det hele og rote seg til som vanlig. Det blir ikke noe Olsenbandenfilm om alt går glatt som en barnerumpe. Jeg er jo veldig klar over at Olsenbanden ikke er noe annet enn en variant av B-Gjengen fra tegneserienes verden og med moralen om at forbrytelser ikke skal lønne seg. Denne gangen skal de forsøke å gjøre det av med Egon med å putte ham i giftig syre. Og du kan gjette hvor denne syrefabrikken ligger, joda det er ‘Arsenikkveien’ det.

Det er mange kjente fjes på rollelisten. Foruten Arve Opsahl, Carsten Byhring, Sverre Holm og Aud Schønemann, finner vi også her andre store navn for birollene. Harald Heide Steen Jr. har en artig rolle som taxisjåfør med utenlandsk aksent. Sverre Wilberg og Øivind Blunck bekler kriminalbetjentrollene hos politiet som Hermansen og Holm. Til og med vår alles Rolv Wesenlund har en liten rolle her som hotellinspektør Adonisen. Han er slibrig til tusen og står for filmens kanskje artigste rolle der han forsøker å utnytte sin posisjon til det ytterste for å komme i buksen på damene som jobber der. Hans samspill med Aud Schønemann er utrolig bra. I tillegg får vi småroller av Ole-Jørgen Nilsen, Inger Teien og Alf Malland.

Filmskaperne har forsøkt å skape litt humor underveis, men ikke nok til at jeg ler skikkelig. I tillegg til litt artig karakterskuespill så forsøker filmskaperne å skape humor ut av noen sugejobber, som selvsagt er snakk om støvsuging. Det blir også moro ut av noen livvakter med primadonnanykker, i form av alt for stive fagforeningstermer. De har svært strenge regler for at de skal ha mat hver tredje time, og det må være topp kvalitet. De skal ha kald øl også, og som ikke det var nok så skal de ha avløsning ganske ofte også. De vil heller ikke jobbe et minutt for lenge. Og som om ikke det var nok, kaller de livvaktselskapet seg for KGB. Og hvis du foretrekker humor i form av menn i kvinneklær så får du det også.

Også denne gangen låner filmskaperne innhold fra en dansk film. Det er snakk om filmen ‘Olsen-bandens flugt over plankeværket’ fra 1981 av Erik Balling. Den norske versjonen av filmen er det Per A. Anonsen som har fått ansvaret om å skrive manuset til, men i sjefsstolen for regien sitter Knut Bohwim. Han gjør som vanlig en grei innsats, selv om dette ikke er helt på topp hele veien. Hans beste Olsenbandenfilm er fremdeles den første, men dette er helt greit og skaper nok underholdning til at den fortjener et gjennomsyn. Olsenbanden har vært både morsommere og mer ellevill før enn dette, men dette har heldigvis sine stunder. Jeg liker at filmskaperne stadig fornyer noe i hver film, selv om nesten all mark er snart pløyd.

- Olsenbandens siste stikk - Mimeverdig stemning fra gyldne tider
- Men Olsenbanden var ikke død - Passe verdig filmavslutning for banden
- Olsenbanden gir seg aldri! - Olsenbanden kjører tanks og forsøker seg på aksjemarkedet
- Olsenbanden og Dynamitt-Harry mot nye høyder - Olsenbanden i trøbbel om havets gull
- Olsenbanden og Data Harry sprenger verdensbanken - Olsenbanden slenger seg på dataalderen
- Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet - Togmoro med Olsenbanden
- Olsenbanden for full musikk - Olsenbandensuppe som reddes mot slutten
- Olsenbandens siste bedrifter - En Olsenbandenfilm du virkelig smiler av
- Olsenbanden møter Kongen og Knekten - Et lite steg tilbake for banden
- Olsenbanden og Dynamitt-Harry går amok - Olsenbanden er tilbake for å rane skap med svarte penger
- Olsenbanden tar gull - Olsenbanden på Sørlandet på jakt etter gull

- Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet - Togmoro med Olsenbanden
- Olsenbanden for full musikk - Olsenbandensuppe som reddes mot slutten
- Olsenbanden møter Kongen og Knekten - Et lite steg tilbake for banden
- Olsenbanden tar gull - Olsenbanden på Sørlandet på jakt etter gull
- Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe... - Komedie som har sine humoristiske øyeblikk
- Olsenbanden - Operasjon Egon - Overcrazy komedie med sjarm
- Sus og dus på by'n - Norske småkriminelle skaper noe moro
- Det Største spillet - Krigsfilm som er passe solid til tider, men det drar noe ut
- Operasjon sjøsprøyt - Gir deg ikke den humoren du forventer

• Olsenbandens aller siste kupp