Anmeldelse av The Lincoln Lawyer, amerikansk film fra 2011

Kriminal, Drama, Thriller Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 15 år

En interessant liten sak

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.10.2011]

Mick Haller er en profilert advokat som er rapp i munnen og tøff i forhandlingene. Klientene liker ofte han gode resultater og de betaler ham store penger for hans tjenester. En dag kommer han i kontakt med Louis Roulet som blir hans nye klient. Louis tjener 600 000 dollar i året og har aldri vært arrestert før. Men nå er han i store vanskeligheter og han kan risikere 20 år av livet sitt bak murene, men han hevder han er uskyldig. Hans versjon av historien er at han hadde en drink på en bar. Der møter han Reggie som dropper adressen sin til Louis. Han møter opp der tidlig og ser den andre mannen dra og bestemmer seg for å gå inn. Reggie lukker opp og slipper ham inn. Like etter slår hun ham bevisstløs med en flaske. Når han våkner opp har han håndjern på ryggen og FBI står og ser på ham ligge forsvarsløs på gulvet. Reggie har en helt annen versjon av hva som skjedde og sier at Louis mishandlet henne. Hvordan henger dette egentlig sammen? Hvem snakker sant? Haller jobber dag og natt for å forsøke å finne bevis for at hans klient er uskyldig. Det er mer ved denne saken en han først aner...

Dette er basert på en bok med samme navn som filmen av forfatteren Michael Connelly. Jeg går aldri lei av kriminalsaker på film, og dette er en ganske underholdende affære i så måte. Her får vi en mann som hevder han er uskyldig. Men er han virkelig det? Advokaten forsøker å finne ut av hva som virkelig skjedde. Ting er såpass komplisert at advokaten må pusle sannheten sammen brikke for brikke i forsøket på å få det store bildet. Jeg liker godt hvordan dette sakte men sikkert utvikler seg til å bli en thriller med stor spenning. Det er mer ved denne saken enn jeg først ante. Det gjør filmen til god underholdning. Jeg har sett slike filmer fra før av og denne filmen har noe ved seg som gjør at den er verdt et gjennomsyn.

Brad Furman er et nytt blad for meg på listen over de mange regissører i Hollywood. Hans debutfilm var filmen ‘The Take’ som ikke ble det helt store. Det er derfor gledelig å se at han klarer å omstille seg etter et slikt middelmådig prosjekt, og leverer noe som er på en helt annen planet å regne, etter hans kaliber. Han blir kanskje en regissør som kan ta på seg større oppgaver i fremtiden. Uansett får Furman frem en litt dyster, kjølig men interessant versjon av Los Angeles, med fokus på den kriminelle underverdenen. Stemningen i filmen passer også passer godt sammen med filmens jakt på sannheten.

Matthew McConaughey spiller en litt annerledes rolle enn vanlig. De siste årene har McConaughey vært en mer eller mindre blek og usynlig filmstjerne. Hans stjernestatus fra 1990-tallet har han ikke klart å følge opp. Han har blitt brukt mange ganger i film på 2000-tallet, men mest som et navn på plakaten og en kjekkas å hvile øynene på. McConaughey er ganske god som hovedrollen i 'The Lincoln Lawyer'. Han får frem sider jeg ikke trodde han hadde i seg. Kanskje dette kan være filmen som får fart på karrièren til McConaughey igjen og at han ikke bare tar til takke med ‘Pretty boy’ roller fremover. I rollen som den tiltalte finner vi Ryan Phillippe. Også han ble kjent på 1990-tallet. Han har dog klart å spille i litt større filmer enn McConaughey, men han har kanskje ikke gjort seg nok bemerket han heller. På 2000-tallet er hans kanskje største filmer i Crash fra 2004 som fikk Oscar for beste film og Clint Eastwoods krigsfilm Flags of Our Fathers. I birollene her finner vi store navn som Marisa Tomei (Min Kule Fetter Vinny og The Wrestler) og alltid så velspillende William H. Macy (Fargo, Magnolia og Thank You For Smoking).

Jeg viste ingenting om denne filmen på forhånd og må si den tok meg litt på sengen. Når jeg så på terningkastene som lå fra tre til fem på terningen, viste jeg ikke hva jeg skulle forvente. Filmen klarte faktisk å overraske meg en del i positiv retning. Her får du en film med gode tvister og en spennende sak vi følger. Filmen har en fin utvikling og jeg lurer på hva som skjer til slutt. Jeg håper på at alt blir avslørt, men det er du ikke helt sikker på underveis. Dette er en film med mye drama i seg. Til tross for dette innehar filmen både driv og spenning nok til å fenge deg bra som seer.

For å oppsummere var dette var en ganske kul affære. Den begynner dog litt tradisjonelt, men klarer å utvikle seg til en ganske underholdende affære. Filmen blir mer og mer intens og fanger interessen min etterhvert. Til tross for at det hele slutter som en spennende thriller med en interessant vri, er det noe som gjør at jeg ikke klarer å gi filmen en femmer på ternignen. Det hele begynner er litt ujevnt, og det er grunnen til at jeg ikke å omfavne dette like mye som jeg gjør på slutten. Filmen er rett og slett veldig god den siste halvtimen og det er den delen som løfter filmen. Dette kunne nok også vært litt kortere og heller vært mer intens. Men når terningen havner på en sterk firer, er dette absolutt å anbefale, men du må som sagt ha litt is i magen. Jeg vil tro at dette er en film som vil underholde de fleste som liker både krim og drama temmelig godt.

- Runner, Runner - Gjeeeesp...!

• The Lincoln Lawyer
  • Øslandsposten
  • Rose-Maries litteratur- og filmblogg
  • Haugesunds Avis
  • Avisa Nordland
  • Tønsberg Blad
  • Altaposten

«Hjem til jul»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»