Anmeldelse av Fritt vilt 2, norsk film fra 2008

Grøsser Spilletid: 86 minutter

Fritt vilt 2 - Trailer 15.09.2008

Slasheroppfølger med intens slutt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.10.2011]

Ole fra kommunen finner bilen som den uheldige snowbardturvennegjengen brukte da de skulle på påskeferie. Like etter dukker Jannicke opp i veibanen. Ole holder på å kjøre på henne. Hun sier hun er eneste overlevende fra episoden med den gale morderen på det nedlagte høyfjellshotellet. Jannicke er sterkt redusert og svært kald. Hun og blir brakt ned til sykehuset. Der forteller hun sin historie til politiet. Jannicke er svært preget av den tøffe episoden og nå ligger hun på sykehuset for å få igjen kreftene. Politiet sender ut beltebiler opp i fjellet for å forsøke å finne de døde personene som Jannicke fortalte om. De finner likene og tar dem med tilbake til sykehuset. Plutselig begynner marerittet igjen å gjenta seg og sykehuset blir ikke fult så trygt lenger...

Dette er oppfølgeren til slasherskrekkfilmen Fritt Vilt fra 2006. Når jeg hørte at det kom en oppfølger, lurte jeg litt på hva den skulle handle om. Jannicke er på ny hovedperson og skal på nytt kjempe mot en gal morder. Denne gangen er høyfjellshotellet byttet ut med et sykehus. I skrekkfilmverdenen er jo dette et veldig kjent fenomen at man egentlig ikke ser noen fortsettelse på en film, og når neste film begynner, virker det nesten som om vi har blitt holdt for narr. Man 'Fritt Vilt 2' har en grei forklaring på hva som skjer. Jeg ble ikke helt tatt på sengen, selv om jeg synes at det er litt rart at marerittet fortsetter.

Introen på filmen er herlig skrekkfilmmørk og 'creepy'. Alt begynner litt mer nedtonet enn den første filmen. Stemningen er dyster og kald fra første stund. Da venter jeg bare på at det skal skje noe skummelt. Her får du mye lureskrekkscener der du kvepper skikkelig til, og ofte er det nok en falsk alarm. Jeg sitter bare å venter på at morderen fra forrige film skal vekkes til live igjen. Det hadde i hvert fall vært det mest opplagte.

Det tar riktignok en god stund før dette kommer skikkelig i gang. I den første filmen fikk du underholdning fra første stund med vennene som var på tur. Vi fikk en del humor og stemning før selve marerittet ble et faktum. Her er stemningen helt annerledes enn i første film. Dette har mistet litt av sjarmen som den første filmen hadde i form av den kule vennegjengen. Filmen forsøker seg riktignok med litt humor innimellom og det fungerer for å myke opp stemningen. Men det er dog ikke så mye av det.

Morderen ligner på et flashback til Michael Myers eller Jason Voorhees, for å nevne de mest profilerte slasherskrekkfilmmonsterne. Og når du allerede har sett Michael Myers gå løs på et sykehus som morder før, føler jeg at Fritt Vilts versjon har en del skrekkfilmreferanser derfra. Filmskaperne har forsøkt å bytte ut høyfjellshotellet med et sykehus og noen av stedene ligner jo litt på hverandre. Spesielt når det er så mørkt når morderen slår til. Du får litt av den samme stemningen som du fikk i første film. Jeg irriterer også meg over at karakterene foretar seg en del mindre lure valg. Det fører ofte til den sikre død, der de straffes for sin dumskap.

Skuespillerne gjør en okei jobb. Fremdeles er det Ingrid Bolsø Berdal som spiller hovedrollen som Jannicke. Hun er god på å være midtpunkt, som en ung dame med tæl. Berdal får godt frem det traumet hennes karakter har med seg fra forrige films mareritt. Hun er fremdeles en tøff dame, men det hun har opplevd sitter hardt i, og hun virker også veldig sliten. Vi merker godt at hennes rollefigur har gått igjennom noe som har endret henne som menneske. Jeg velger å ikke kommentere noe mer på skuespillet siden jeg da kanskje står i fare for å avsløre noe av hvem som dør og hvem som overlever. De fleste skuespillerne er faktisk bare til for å portrettere dødsoffere, som er med i oppskriften av en typisk slasher.

Den for meg noe ukjente Mats Stenberg har regien på filmen. Han klarer å plukke opp tråden greit fra Roar Uthaug. Stenberg har fra før også laget reklamefilm sammen med Uthaug. Han klarer å få frem en grei stemning i filmen. Det er noe med dette mørke sykehuset og en morder som kan stikke skarpe objekter inn i våre venner når som helst. Stenberg gjør derimot begynnelsen kanskje litt for kjølig og dermed litt for lite tiltalende. Det blir for lite liv over det hele, men heldigvis klarer han å fikse litt på det senere i filmen.

Slutten er også noe som faktisk trekker veldig opp. Den er ganske intens, og det er noe jeg setter pris på etter en litt laber begynnelse på filmen. Enden på visen er faktisk såpass spennende at jeg våkner litt til igjen og begynner å virkelig interessere meg for filmen igjen. Det er mye action og den er litt annerledes enn det jeg hadde ventet på forhånd. Det brukes mye våpen og det blir litt av et oppgjør. Kampen for å holde seg i livet intensiveres.

Dette er et godt hakk ned fra første film, men alt fungerer okei som skrekkfilm. Den solide slutten redder mye av inntrykket. Karakteren min ender på en firer og det er mye på grunn av at jeg føler dette ble en underholdende film å se. Som skrekkfilm er dette også mer enn jeg kunne håpe på av en oppfølger uten originalregissøren. Med et mildt sagt tynt utgangspunkt, loser filmskaperen dette trygt i havn. Om du liker skrekkfilm, tror jeg dette vil falle i smak. Da er du vant til hvordan en slik film skal utspillet, både effektmessig og hva du kan forvente av skuespillerne. Alt i alt en severdig film for skrekkfilmfansen.

- Fritt Vilt 3 - En skal tidlig krøkes, som god seriemorder skal bli.
- Fritt vilt - En stiloppvisning i effektiv genreskrekk

- Stødig, men mer forglemmelig oppfølger

17.03.2009 sier Innaktiv_bruker_100: JEG LIKTE IKKE FILMEN, okei. Jeg likte den litt, men ikke spesielt. Alt var helt greit, enern var MYYE bedre. Og jeg ble ikke like skremt av denne :)
05.03.2009 sier Aylar Von Kuklinski: Dette er den beste norske filmen ever! Terningkast 6! :) Ikke bare 6 men en STERK 6er! :D
08.05.2008 sier patricko: Jeg må si at jeg gleder meg til å se denne... og jeg setter store forventnunger...

• Fritt vilt 2
  • Halden Dagblad