Anmeldelse av Stompa, selvfølgelig!, norsk film fra 1963

Eventyr, Familie, Komedie Spilletid: 84 minutter Aldersgrense: Alle år

Klassisk Stompa-underholdning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.10.2011]

Stompa og klassen hans er tilbake. Langåsen Pensjonatskole skal feire sitt femtiårsjubileum og hele skolen står på pinne for å gjøre dette til en minneverdig seanse. Stompa har overhørt en samtale om at Lektor Tørrdal skal reise bort. Han forteller det til guttene og de blir enige om å kjøpe en avskjeds gave til Tørrdal. I tillegg øver de på et teaterstykke som de skal fremføre på jubileumsfesten. Rektor lager film om skolen som han har tenkt å vise under festlighetene. Det er med andre ord duket for mye moro. Selvsagt glir ikke alt så glatt som det burde. Når Stompa er med på laget, kan hva som helst skje..

Filmen begynner med at klassen til Stompa er ute og løper orientering. Ved siste grind ute i skogen har alle passert utenom to elever. Og hvem andre kan det være enn nettopp: Stompa og Bodø, selvfølgelig! De sliter med at de bare har bare et kompass, Bodø har sting, og Stompa har ødelagt skoen. Men når de endelig kommer til grinden må de håndtere noen kuer som har kommet seg ut. Til tross for at de to somlepavene kommer lenge etter de andre, så tar de igjen det fortapte selv om de ikke kommer først i mål. Du får oppleve guttene med flere missforståelser og artige vrier på situasjonene de opplever. Vi blir med guttene på konditori. Og når de ikke kan betale regningen, bestiller de bare mer og mer. Du får også avslørt hva Lektor P.T. Tørrdals forbokstaver i navnet hans står for.

Dette bygger på den elskverdige og barnefavoritten i Stompa. Da jeg var mindre var det slik at alle hadde sett Stompa, og filmene var svært elsket av det norske folk. Før filmene var de fleste kjent med hørespillene om Stompa som gikk sin seiersgang på ‘Barnetimen for de minste’ på radioen i NRK. De baserer seg igjen på de britiske ungdomsbøkene ‘Jennings at school’ av Anthony Budkeridge. Det var Nils Reinhardt Christensen som hadde manuset for hørespillene og har også tatt fatt på oppgaven å gjøre dem om til film. Han står både for manus og regi på filmen og klarer å lage en ganske vellykket oppfølger i så måte.

Dette fungerer som en rein fortsettelse på den første filmen, og er smidd over samme lest som den. Det vil si at du ikke får en skikkelig historie, bare masse situasjoner og scener satt etter hverandre. Filmen bruker mange situasjoner fra hørespillene. Det er riktig nok en liten rød tråd i det hele og manuset føles greit gjennomført for en barnefilm å være. Det viktigste er at det er litt moro og det er det jo. Karakterene er bra gjennomarbeidet og selv om Stompa og Bodø står i fokus hele tiden, er de andre med å krydre inntrykket slik at vi får mer variasjon i det som blir servert. Som i den første filmen, vikler Stompa seg inn i de merkeligste situasjoner, for så og komme seg ut av dem på en måte som gjør at det selvfølgelig går bra til slutt også.

Skuespillerprestasjonene er blitt en god del bedre siden første film. Guttene har med andre ord blitt varmere i trøyen. Vi får også en ny gutt som Stompa i Ole Enger. Han gjør en god innsats og plukker fint opp stafettpinnen fra Rolf Kirkvaag Jr. Ole Enger har fin sjarme som passer godt til å spille den livlige Stompa med sin ville fantasi. Knut Eide er også veldig flink i sin rolle. Han skaper mye humor i at han egentlig er en tidlig form for nerd. Han er så oppriktig at jeg fryder meg over hans karakter. Han fungerer godt som Stompas motstykke og gode kamerat. Gisle Straume er som vanlig den som spiller den mest minneverdige rollen, som Lektor Tørrdal. Han er flink til å få frem sider med denne artige karen, og han viser seg med det som en dyktig karakterskuespiller. Tørrdal skifter raskt i temperament og er en vanskelig karakter å spille. Det fordi han er så enkel og likevel så komplisert. Han avviker litt fra normalen som person og det får Straume virkelig frem.

Dette er jo faktisk riktig så moro. Om du likte dette fra før, blir ikke dette noe mindre moro med et gjensyn. For helt nye seere er nok ikke inntrykket kanskje like minneverdig. Filmen fremstår som en ganske grei skolefilm fra en svunnen tid. Vi får også en ganske fin oppfølger, selv om kanskje inntrykket blir dratt litt ned fra forrige film. Men i det store og det hele er dette riktig så fornøyelig. Det holder til en fireren på terningen. Du får herved en fin anbefaling om du vil ha en litt uskyldig komedie fra gode gamle dager.

- Stompa til Sjøs! - Sjøsprøyt med Stompa!
- Stompa forelsker seg - En ungdomsfilm om kjærlighet
- Stompa & Co - Sjarmerer, selv den dag i dag

- Stompa til Sjøs! - Sjøsprøyt med Stompa!
- Stompa forelsker seg - En ungdomsfilm om kjærlighet
- Stompa & Co - Sjarmerer, selv den dag i dag
- Line - Norsk ungdomsfilm fra beste vestkant

• Stompa, selvfølgelig!

N.R.C. Film

«Rashomon - Demonenes port»