Anmeldelse av Stompa forelsker seg, norsk film fra 1965

Komedie, Romantikk Spilletid: 99 minutter Aldersgrense: Alle år

En ungdomsfilm om kjærlighet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 31.10.2011]

Vi skal tilbake til Langåsen pensjonatskole i Stakavik. Stompa er fremdeles elev der og han er blitt ungdom og har nettopp fylt 17 år. Denne gangen har et tivoli er slått seg ned i nærheten av skolen. Stompa sniker seg ut på nattestid for å få et glimt av en pen magedanser, som går navnet Neil Sheiba. Hun er en møkhåret skjønnhet som også spår Stompa. Han får vite at han kommer til å møte en blond dame, og må passe seg for en mørkhåret herre og at han skal ut på en reise. Stompa klarer ikke å glemme den mørkhårede skjønnheten selv om hun drar videre. Han er rett og slett blitt hodestups forelsket i henne. Og senere skal det vise seg at deres veier også møtes igjen, men ikke slik Stompa tror. Det viser seg at den mørkhårede Sheiba ikke er helt den hun har gitt seg ut for å være. Men det er ikke bare Stompa som har falt for kjærligheten. Lektor Tørrdal har giftet seg med Fru Madsen og reist på brullypsreise. Imens han er borte har Stompa og kompani fått en ny Tørrdal som lærer, i hans yngre bror i B.F. Tørrdal. Den nye Tørrdal skal forberede forberede Stompa og hans klasse til eksamen, men det er ikke så lett å skulle lede disse elevene uten at hormonene tar overhånd. De bærer ofte på helt andre tanker enn på fagstoffet...

Denne filmen bygger på historier fra de britiske ungdomsbøkene ‘Jennings at School’ av Anthony Budkeridge. Historien er tilpasset norske forhold og forsøker å ri videre på suksessen fra de andre Stompa-filmene. I Norge har Stompa nesten vært et eget fenomen som har vart til langt utover 1980-tallet. Også denne gangen er det Nils-Reinhardt Christensen som sitter i registolen. Han står selv for både manus og regi.

Dette forsøker seg på noe litt annet enn de første Stompafilmene. Her har filmen beveget seg mer over i ungdomsfilmen. Barndommen er litt glemt bort når kjærligheten skal oppdages. I tillegg er også dette den første Stompafilmen i farger. Det er dog ikke bare fargene som er tilført som nye elementer. Stompa er også blitt eldre, men har heldigvis beholdt sin impulsivitet. Han får kjørt seg mot en ung skjønnhet i Grynet Molvigs skikkelse, som Stompa faller pladask for. Men Stompa er ikke det eneste mannebeinet som kunne tenke seg å tilbringe selskap i hennes nærvær. Både Tørrdal og en viss Knut Lyng er også med i kampen. Da gjenstår det å se om det blir erfarenhet eller ung gutteaktig sjarme som smelter hjertet på henne. Stompa tenker selvsagt ikke å gi seg uten kamp.

Det blir litt mimring over eldre tider da guttene på Langåsen var mindre. Stompa roter seg fremdeles inn i leie situasjoner. Det er ikke fullt så mange spillopper som vi fikk i de foregående filmene. Her er det mer kjærligheten som står i sentrum. Heldigvis får du noen ungdommelige missforståelser selv om de ikke er like morsom og underholdende som du er vant med fra de to foregående filmene. Bodø er fremdeles hans beste venn, men de henger ikke så mye sammen som før. Her kommer kjærligheten og sjalusien litt mellom dem. De kommer heldigvis til en slags enighet etterhvert, for uvenner er det ikke noe smart å være i lengden. Det hjelper jo litt at de etter en stund finner ut at de heldigvis ikke har falt for samme dame, eller har de ikke det likevel?

Litt av sjarmen med Stompa-filmene var alle disse artige barna som viklet seg inn i artige situasjoner. De har ofte spillopper på både lærere og medelever. Denne tredje Stompa-filmen beveger seg over i noe annet når ungdommen har innhentet guttene. Dette føles mer som en litt gjennomsnittlig ungdomsfilm som vi har fått så alt for mange av etter hvert. Det er jo vel og bra at filmskaperne fornyer seg, men dette falt ikke helt i god jord hos meg. De skal dog ha for at handlingen er mer helhetlig denne gangen og ikke bare situasjoner satt etter hverandre.

Guttene er blitt enda litt bedre til å avlevere sine replikker. Ole Enger spiller fremdeles Stompa og det passer han godt til. De andre guttene er fremdeles de samme som de har vært i alle de andre filmene. Den artigste og mest minneverdige rollen i de andre filmene har hele tiden vært Gisle Straume som Lektor Tørrdal. Han er som sagt borte og er erstattet av en annen karakterskuespiller i Rolf Just Nilsen. Men selv om Just Nilsen er en dyktig skuespiller med relativt god komisk timing og sjarme, klarer han ikke helt å erstatte Straume. I andre lærere får man innslag av den unge læreren Odd Borg i noe som ble hans siste filmrolle. Vi opplever også Kirsti Sparboe og Grynet Molvig som de to kvinnelige innslagene. Sparboe har en stor sjarme og hun er også fortreffelig i sangnummerne.

Alt i alt er dette en helt grei film. Du får noen litt spenstige drømmesekvenser og sangnummere, men til tross for dette blir dette aldri noe mer enn den jevne ungdomsfilmen. Dette føltes sikkert som bedre underholdning på 1960-tallet når filmen var ny. I dag er ikke dette det helt store. Filmens triumfkort kort her er nok helt klart de unge damene, men i dag er det nok ikke nok å fare med. Det har kommet så alt for mye ungdomsfilm som knuser dette ned i støvlene. Dette er den dårligste Stompafilmen til nå. Sjarmen er litt borte og jeg lengter litt tilbake til de eldre tider hvor guttene var gutter og den eldre Tørrdal kom med sitt legendariske sitat ‘Du, Store Alpakka!’.

- Stompa til Sjøs! - Sjøsprøyt med Stompa!
- Stompa, selvfølgelig! - Klassisk Stompa-underholdning
- Stompa & Co - Sjarmerer, selv den dag i dag

- Stompa til Sjøs! - Sjøsprøyt med Stompa!
- Stompa, selvfølgelig! - Klassisk Stompa-underholdning
- Stompa & Co - Sjarmerer, selv den dag i dag
- Line - Norsk ungdomsfilm fra beste vestkant

• Stompa forelsker seg

N.R.C. Film

«Rashomon - Demonenes port»