Anmeldelse av Stompa til Sjøs!, norsk film fra 1967

Eventyr, Familie, Komedie Spilletid: 89 minutter Aldersgrense: Alle år

Sjøsprøyt med Stompa!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.11.2011]

Stompa og Nøtterø er ferdig med russetiden. Nå bærer det ut på sjøen for sommerjobb. Det vil si at Stompa skal jobbe om bord på et skip til han kommer til Montreal. Han skal nemlig overraske sine foreldre som bor i Amerika, med et besøk. Hans far jobber som forsker der borte, og det er derfor Stompa ble sendt på pensjonatskole. Men nå er han ferdig på Langåsen! Stompa og kompani regner derfor med at de da er kvitt Tørrdal en gang for alle når de sier farvel til ham. Men når de kommer ombord får de seg litt av en overraskelse for kokken er helt lik som Tørrdal og har de samme uttrykkene. Stompa får et godt øye til båtens peneste dame, i den snertene rypa Mona. Overfarten blir litt av et eventyr med Stompa om bord, og det på flere måter enn bare romantikk og journalistikk...

Filmen bygger på historier fra de britiske ungdomsbøkene ‘Jennings at School’ av Anthony Budkeridge. Her har filmskaperne helt løsrevet seg fra Langåsen pensjonatskole. Det er denne pensjonatskolen som er noe av det beste med de andre filmene. Manusforfatterne har kanskje tenkt at livet ombord på en båt kan erstatte en slik kostskole. På mange måter kan de to tilværelsene sammenlignes, men det er litt andre regler som gjelder på båten, og det er heller ikke realfaglig kunnskap som står i fokus. Filmen er heller ikke helt uten Tørrdal heller. Denne gangen skal man på død og liv ha ham med i form av en tvillingbror til B.F. Tørrdal. Hans historie er at han har brutt med familien og byttet navn. Han klarer ikke synet av sine brødre som ikke kan innrømme sine feil. Da han strøk i matte drog han rett til sjøs, og der har han tjent som kokk i alle disse årene.

Som i forrige film finner Stompa den store kjærligheten, og det blir vanskelig å ta farvel med Mona. De to får et helt spesielt forhold. Begge er like uskyldige og passer godt sammen. Mona er en som klarer å sette Stompa på plass og er en han må å jobbe for. Stompa er blitt en skikkelig kar og skriver artikler for aviser hjemme i Norge. Han viser at det bor noe mer dannet i han også, som sine foreldre. Her jobber han som en slags reporter om bord på båten med sin båndopptaker, sin penn og et stykke papir. Vi får ikke helt tak i hvordan han egentlig er til nytte ombord på båten, og noen ganger er hans rolle litt mer malplassert. Det er som om filmskaperne bare har satt Stompakarakteren inn i et nytt univers uten å skulle tenke godt nok igjennom hvordan dette skal skal underholde Stompa-fansen.

Ole Enger blir litt naken uten alle guttene rundt ham til å krydre inntrykkene. Her har han bare, Nøtterø, i Didrik Arnesens skikkelse, å støtte seg på. Enger passer dog godt inn som Stompa og er varm i trøyen i rollen etter hvert, men er nok ikke det største skuespillertalentet. Men han bruker sitt fordelaktige utseende og litt av sin gutteaktige sjarme for å forsøke å underholde oss. Rolf Just Nilsen spiller både B.F. Tørrdal og hans tvillingbror, kokken, på båten. Denne gangen skal han spille en som blåser i skolefag og kunnskaper på det området. Han er den fargerike kokken som tar seg en liten trall, og ikke er fremmed for en god sup av vodkaflasken. Han er på den måten en mye mer enkelt produkt av livets skole. Dette er en rolle han passer bedre til enn Tørrdal-kopien, der han forsøker å etterape Gisle Straumes minneverdige rolleprestasjon som vi alle er så glad i. Arve Opsahl har også en fremtredende rolle i filmen. Han gjør seg okei som karen med tilnavnet Båsen. Men jeg hadde kanskje forventet mer av ham enn dette. Eva Opaker spiller baben på båten. Hun fungerer greit til det. Hun er jo en meget pen dame i sin beste alder og har fin sjarme. Hun står i fin harmoni med Stompa.

Med store navn som Arve Opsahl og Rolf Just Nilsen på blokka har nok filmskaperne tenkt at denne skuta skulle styre seg selv, men slik er det ikke blitt. Manuset er ikke helt det store og når filmskaperne tyr til nødsangnumre, som eksempelvis en sang om morse, synes jeg filmen er litt på villspor. Filmskaperne har dog forsøkt å inkorporere alt i selve handlingen, med at det lages musikk om bord på båten. Historien er særlig svak og ikke noe jeg liker å følge med på. Akkurat det er dog ikke noe nytt i Stompa-filmene. De første filmene var mer bare situasjoner satt etter hverandre. Her er det på en måte litt det samme, fordi vi bare får scener fra båten og noen havner. Vi er også vant til at det skal være en del humor i Stompa-filmene. Særlig pleier humoren å oppstå rundt Stompakarakeren, men denne gangen er humoren ikke helt det store å skrive hjem om.

Jeg kan like godt avsløre det med en gang, først som sist, at dette er den dårligste Stompafilmen. Trenden har bare pekt en vei siden første film, selv om nummer to i rekken også er greit med på notene. Filmen har siktet seg inn på et litt eldre publikum igjen og dette passer ikke så godt for barn som de tidligere filmene. Det er kanskje litt naturlig siden Stompa er blitt eldre, men jeg lengter litt tilbake til de gyldne tidene på pensjonatskolen. Dette ble igrunnen litt kjedelig i lengden også. Det føltes som det var for lite handling og filmen har et sniletempo. Du skal med andre ord lengre til sjøs, for å skulle omfavne dette. Filmen er dog grei å se, selv om den ikke underholder stort. Det som driver meg, er at jeg kjenner noen av karakterene og skuespillerne. Med andre ord fungerer dette litt som en dårlig episode av en god serie, kanskje en slik episode som bare lages for å forlenge en sesong, og som bare blir laget av overskuddsmaterialet.

- Stompa forelsker seg - En ungdomsfilm om kjærlighet

- Line - Norsk ungdomsfilm fra beste vestkant

• Stompa til Sjøs!

Engelsk, Norsk

N.R.C. Film

«Rashomon - Demonenes port»