Anmeldelse av Ung Flukt, norsk film fra 1959

Drama Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 15 år

En norsk dramaklassiker som framdeles underholder

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.11.2011]

En bil kommer kjørende i skumringen. En gutt og en jente er ute på tur. Hvor ferden bærer hen vet vi ikke nå. Hun spør om det er langt igjen. Han husker ikke så nøye, fordi han kjenner seg ikke igjen. Ikke på noen måte. For bare en dag siden hadde dette vært helt utenkelig. Hun er frekk og freidig og foreldrene hans skjønner ikke hva han ser i jenta, som han treffer til stadighet. Hun er i dårlig selskap med gjengen hun treffer. Hun blir tatt av politiet, imens han venter på henne hele natten. Han er besatt av henne og vil ha henne bort fra byen. Gerd er en skikkelig villstyring og det er henne Anders kjører på tur med i skumringen. De drar langt ut i skauen til et sted der de tror ingen vil finne dem. Men han har bare lånt bilen av sine foreldre og har ikke gitt beskjed hvor de drar. Foreldrene er svært bekymret. Hvor lenge klarer de to turtelduene å holde seg skjult? Og hva skjer når det kommer en annen villstyring med på laget?

Den unge damen heter Gerd, og er en skikkelig villstyring. Hun har vært mye alene og har alltid ønsket seg en en skikkelig far. Gerd har vært sammen med så mange, men hun har ikke vært glad i noen av dem. Nå forsøker hun å være sammen med Anders. Sammen drar de langt ut på landet. Klarer Gerd og Anders å slå seg til ro? Foreldrene er bekymret for Anders og den påvirkningen som Gerd gjør på han. Du blir aldri helt klok på Gerd. Anders forsøker så godt han kan å temme Gerd. Anders er en skikkelig gutt med stort hjerte. Nå er han blendet av Gerds skjønnhet. Vi får se dem dra ut i guds frie norske natur. Der lever de som Adam og Eva i paradiset. I alle fall en stund. De lever i en sommerboble. Men ingenting varer evig, selv om Anders håper på nettopp det.

Dette er basert på Nils Johan Ruds roman ‘Ettersøkte er 18 år’. Jeg har ikke lest boken, men stemningen i filmen er herlig romantisk i begynnelsen. Rollefiguren Gerd gjør seg godt i denne historien. Hun får så mange rare innfall og det er ikke lett å se hvor alt bærer rundt neste sving. Hun stjeler fra sin kjære og stikker av over en lav sko. Gerd er så pen at folk holder ut med henne, til tross for at hun egentlig oppfører seg som et lite barn til tider. Dette er et godt eksempel på at motsetninger tiltrekkes av hverandre. Man paret kan nok knapt komme lenger fra hverandre enn Anders og Gerd. Men hva skjer når slangen kommer inn i paradiset? Kommer da sjalusien kommer snikende?

Suksessekteparet Carlmar nailer nok en film. Edith Carlmar har som vanlig regien og det gjør hun som ganske solid. Filmen er også blitt stempelet som en norsk klassiker. Carlmar er utvilsomt god til å lage film, og har laget mye bra. Hennes mann Otto Carlmar står nok en gang for manuset til filmen. Etter komisuksesser som ‘Fjols til fjells’ og ‘Lån meg din kone’ var det tide å ta fatt på en dramafilm igjen for Carlmar. Denne gangen er det ung ustyrlig kjærlighet de prøver seg på. Filmen er passe godt gjennomført  og føles absolutt verdt å se. Det er noe med disse gamle norske dramaklassikerne som har mye sjarme med seg.

Etter å hatt hovedrollen i ‘Lån meg din kone’ året før, får Atle Merton fornyet tilliten. Han blir igjen å se i en Carlmarfilm som den patente gutten Anders. Merton passer godt til å være den veloppdragne gutten som ser ordentlig ut. Liv Ullmann spiller ganske solid som villstyringen Gerd. Hun er både vill og vakker, og viser at hun er et funn foran kameraet. Hun spiller en rolle jeg tror på. Det var ikke rart Bergman falt for denne største filmstjernen Norge har avlet. Rolf Søder viser seg også som en god skuespiller. Han har stor sjarme og passer perfekt i rollen som en med også litt mindre prikkfri bakgrunn og en mystisk karakter som gjør dette til en interessant film å se.

Mange får aldri nok av ung kjærlighet på film. Og dette er et fengslende drama å følge. Det er noe ved stemningen filmen bringer. Du får både spenning og lidenskap. Dette er med andre ord et klassisk drama til tider. Rollefiguren Anders får nok å bryne seg på i filmens handling. Det er ikke lett å være den eneste ‘skikkelige’ hanen i flokken og når alle hans impulsive ‘venner’ steller i stand en suppe, er det Anders som må skape harmoni. Kjærlighet gjør blind, er vel det mest riktige beskrivelsen av Anders. Ung Flukt er en solid ungdomsfilm som også klarer seg fint selv 50 år etter den ble laget.

Se om film er på streaming:

- Lån meg din kone - Fornøyelig eldre norsk komedie
- Fjols til fjells - Komisk perle for den norske folkesjelen
- På solsiden - Til tider fornøyelig drama
- Bedre enn sitt rykte - Gammel russetid ruster aldri...
- Aldri annet enn bråk - Grei miljøskildring av en norsk arbeiderklassefamilie fra nittenfemtitallet
- Ung frue forsvunnet - Severdig dramatisk Calmarfilm
- Skadeskutt - Psykisk behandling og møte med mennesket bak pasienten