Anmeldelse av Saving Private Ryan, amerikansk film fra 1998

Action, Drama, Krig Spilletid: 169 minutter Aldersgrense: 18 år

Omtalespalte: Krigsfilm

Her finner du omtaler av krigsfilmer.
Les flere spalteomtaler: Krigsfilm

En av historiens aller beste krigsfilmer!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.11.2011]

Det er sjette juni 1944. Den store D-dagen er akkurat i gang. De amerikanske styrkene er på vei inn mot Omaha Beach. De var nok ikke forberedt på det som venter dem. Det blir et regn av kuler og en masse fortvilede soldater som kjemper seg sin vei mot det som ser ut til å være en ugjennomtrengelig vegg av kuler og krutt. Folk dør som fluer og stranden farges rød av blod. Soldatene skriker av smerte, men det blir lett ignorert av bulderet fra bomber, granater og automatvåpen. Strategien er klar: hvis mange nok prøver vil de til slutt klare å bryte igjennom og da er det plutselig de som har fått overtaket. Det viser seg at det blir en hard kamp og det krever mye taktikk for å få hull på byllen. Den andre verdenskrig er i ferd for å snu for det tredje riket...

Filmen begynner patriotisk vis med at det amerikanske flagget blir tatt av vinden og vaier friskt i brisen. Deretter skifter fokuset over på en eldre herremann som besøker en kirkegård og faller i gråt da han ser noen av de hvite korsene. Deretter blir vi tatt med tilbake til sjette juni på havet rett utenfor Omaha. Soldatene er på vei inn mot stranden i sine mange amfibiebåter. De vet ikke hva de kan forvente. Mange av dem kaster opp før de kommer til stranden. Nå er det for seint å angre. Her er det bare bokstavelig talt bare å kjempe for livet, for dette blir ikke et pent syn når de møter det tyske forsvarsmaskineriet.

Men hvem er Ryan opp i alt dette? Eller dem om du vil, fordi det er fire brødre som alle var med på D-dags operasjonen og tre av dem måtte bøte med livet for at verden skulle få et litt mer fredelig sted å leve. Du begynner å tenke på hvordan det kommer til å bli for moren til de fire brødrene når det bare er en av dem igjen som ikke er bekreftet omkommet. Den siste og yngste broren Ryan er et sted i Nomandy, men man vet ikke helt hvor og heller ikke om han har greid å klamre seg fast til livet. Hvordan skal de få reddet Ryan? Noen amerikanere begynner å legge en slagplan for hvordan man skal oppnå kontakt med Ryan og klare å få ham trygt hjem. Og hva som skjer med den yngste Ryan, er det vi skal få se her.

Man kan aldri vite hva de som opplevde D-dagen tenkte. Det virker nesten nytteløst å skulle innta denne godt bevoktede stranden på Omaha. Det må ha vært som et helvete på jord. Man tørr ikke tenke på all den redselen og alt oppstyret det må ha vært i basketaket på denne stranden på denne ene dagen. Mange av soldatene må jo ha tenkt at dette virkelig var slutten, og for de fleste av dem, var det jo nettopp det. Også for de som overlevende dette må det ha vært tøft. Tenk å ha et slikt mareritt å tenke på resten av livet. La oss håpe at de fleste som klarte seg gjennom dette hadde god psyke. De gjorde uansett en viktig innsats for å verne oss mot nazismen og Hitler som truet verden mest den gangen.

Steven Spielberg står for regien, og han trenger nok ingen introduksjon. Han har vist ved flere andre anledninger at han er en stor historieforteller. Her gjør han det helt stålene på regien og dette viser seg som en av hans aller beste filmer. og det sier ikke rent lite, fordi han har laget mange godbiter. Verden har avlet mange krigsfilmer opp igjennom historien, men denne er nok en av de aller beste. Dette er så stødig hele veien. Du trodde jo du hadde sett alt av krigsfilmer fra andre verdenskrig, men så kommer denne godbiten fra Spielberg og overrasker deg stort. Dette er en krigsfilm som virkelig gjør inntrykk på deg. Man ser krigen fra sin mest nådeløse side. Det blir mye blod og svært sterke scener, som gjør at dette gjør noe med deg når man ser. Det knyter seg litt i magen innimellom når man får vist hvor forferdelig det må ha vært for soldatene som kjempet under dette helt spesielle slaget i krigshistorien.

Det er utrolig mye action i begynnelsen. Nesten litt for mye, men det er slikt som må til for å skildre selveste D-dagen. Etter hvert beveger filmen seg mer over i hvordan kampene utarter seg inn over i terrenget i retning mot Tyskland. Dette blir en spennende og dramatisk reise for å forsøke å finne Ryan opp i alt dette kaoset. Ryan har fått sin billett hjem og den skal leveres til ham personlig. Filmen dekker kameratskapet som oppstår når man går igjennom krigshandlinger sammen. De møter mange de ellers aldri hadde kommet i kontakt med.

Dette viser flere sider enn bare krigshandlingene. Her får vi også rolige situasjoner der du får tid til annet enn å bare være soldater. Du får får med andre ord oppleve menneskene bak uniformene. Dette er svært så stemningsskapende til tider og fanger godt hvordan det må ha vært under de forskjellige fasene av krig som D-dagen framprovoserte. Det er vanskelig å beskrive alt filmen forsøker seg på. Mye av det må bare oppleves. Du får deg noen voldsomme stunder på Omaha Beach og så tror du kanskje at du er over den verste kneiken, men så møter de tanks og må innta en rekke posisjoner. Dette er som en lang parademarsj av en krigsfilm.

Skuespillerprestasjonene er også svært gode. Jeg har nesten aldri sett så mange store navn på ett brett. I hovedrollen styrer den stødige Tom Hanks mye av showet. Han gjør en av sine beste rolleprestasjoner og det sier jo ikke lite for denne mannen som har klart det mesterstykket og vunnet hele to Oscars. Han er troverdig og dyktig som Kaptein John H. Miller. Tom Sizemore er også med å styre noe av skuten som sersjant Mike Horvath. Det er jo ganske mange navn på blokken her og jeg tror jeg bare plukker fram de mest kjente. Du får også servert stjerneskuddet Matt Damon her. Han spiller en av Ryan-brødrene. Man treffer også den alltid så velspillende Paul Giamatti som soldaten William Hill. Vin Disel gjør her sin første bemerkede rolle på lerretet. Han gjør seg faktisk veldig bra som soldat og spiller også svært overbevisende i sin del av filmen. Absurd nok har også Cheers-stjernen Ted Danson også en rolle som Kaptein Fred Hamill. Resten av skuespillerteamet gjort også en fortreffelig innsats og gjør dette til en av de mest minneverdige krigsfilmene på 1900-tallet.

Filmen er fantastisk i nærmest alle ledd. Fotoet er glimrende skutt og du får troverdige og storartede krigsscener. Kostymer, krigseffekter, landskapene og settene ser helt upåklagelig ut, ned til den minste detalj. Jeg finner ikke rom for noen forbedringer på dette mesterverket. Musikken er også mesterlig komponert av vår største filmkomponist gjennom tidene, i John Williams. Han har levert gang på gang, og dette framstår også som såpass stødig at jeg får gåsehud når musikken mesterlig glir sammen med resten av filmen i en nydelig harmoni. Det blir heller ikke noe film uten en god manusforfatter, og Robert Rodat leverer varene. Spielberg har nok influert en god del i hvordan det hele skal utspille seg, men Rodat har ført dette i pennen. Historien er også svært så genial som utgangspunkt for en krigsfilm og skulle lete etter en mann som får en fribillett hjem til sin kjære mor. Og selv om du tror mye er gitt, klarer filmskaperne faktisk å holde på mye av dramatikken igjennom hele filmen, og du vet heller aldri hva som møter deg bak neste sving.

Nå har jeg jo skamrost denne filmen i hele anmeldelsen og det er fordi den virkelig fortjener det. Som sagt så er dette en av de beste krigsfilmene i filmhistorien. Det er dog litt vanskelig å se at det er den beste fordi mange av dem er såpass forskjellige. Teknisk sett så er dette så godt som man kan få det uten å bevege oss over i en ny dimensjon. Filmen representerer også noe originalt innenfor krigsfilm og skiller seg veldig godt ut i mengden.

'Saving Private Ryan' er svært lang med sine nesten tre timer lange spilletid, men filmen slutter aldri å underholde. Man sitter klar hele veien i spenning og får servert action, sterke skildringer og rørende stunder. Historien er strålende fortalt og dette fremstår som en svært god dramafilm med en del action med på kjøpet. Og når dette i tillegg baserer seg på virkelige hendelser, kan man jo nesten ikke ønske mer.

Oscars er nesten uviktig, men dette ble nominert til hele elleve statuetter og hentet hjem fem av statuettene. Det er noe helt spesielt med filmen. Den var også stor kinoopplevelse for meg da den kom, og var ikke noen mindre opplevelse nå, selv over ti år etter den tid. I ettertid har jeg jo begynt å like krigsfilmer bedre og bedre og nå er det noen av dem jeg liker best når de sitter som denne vell og merke. Det er vanskelig å skulle lage en krigsfilm etter man har sett hva 'Saving Private Ryan' har å by på. Om du likte filmen, bør du se miniserien 'Band of Brothers' som også er svært stødig av Spielberg om samme settingen.

- Ready Player One - Spielberg er tilbake som familieunderholdningens far!
- The Post - Stjernetrekløver fenger stort i solid tidsportrett!
- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Bridge of Spies - Tom Hanks og Spielberg på topp!
- Lincoln - Vittig og sterkt politisk Lincoln-portrett
- På eventyr med Tintin - Enhjørningens hemmelighet - Fabelaktig animasjonseventyr
- War Horse - Glimter til innimellom sukkeret
- Indiana Jones og Krystallskallens rike - Kul eventyrfilm
- Klodenes kamp - Sjangerkaos i blockbusterland!
- München - Krig og fred og sånn
- Terminalen - Feelgood flyplasseventyr
- Minority Report - Dyster fascinerende sci-fi for voksne
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- A.I. - Artificial Intelligence - Tøft robotfilosofisk fremtidseventyr
- Jurassic Park: Den Tapte Verden - Forsøker for hardt å overgå eneren
- Amistad - Engasjerende historietime
- Jurassic Park - Jurassic Park 3D - en blockbusternes T-Rex!
- Schindlers Liste - Særdeles sterk film
- Hook - Litt mer oppfinnsomhet takk!
- Indiana Jones Og Det Siste Korstog - Stor eventyrlig underholdning!
- Always - Spielberg med film om kjærlighet gjennom et gjenferd...
- Solens rike - Britisk gutt har japanske WWII-piloter som sine helter
- Purpurfargen - Varmt og rørende om sterke unge kvinner med et hardt liv
- Indiana Jones og De Fordømtes Tempel - Gøy til tusen og får fram barnet i deg
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- E.T. The Extra-Terrestrial - Magisk barnefilm fra Speilberg
- Indiana Jones - Jakten På Den Forsvunnede Skatten - Topp underholdning
- 1941 - Ellevill krigskomedie om tiden etter Pearl Harbor-angrepet
- Nærkontakt av tredje grad - Banebrytende UFO-sci-fi av ypperste klasse
- Haisommer - Spielberg og Williams oppvisning av enkelhetens enorme kraft

28.11.2009 sier RoyaZ: Bedre filmer enn denne her skal man lete lenge etter!
16.08.2009 sier Andreas Strømmen: En av de beste filmene jeg har sett.:]

• Saving Private Ryan