Anmeldelse av Kvinnen i Mitt Liv, norsk film fra 2003

Romantikk, Komedie Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 7 år

En typisk romantisk komedie som til og med er norsk

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.11.2011]

Han er lei av damer. Det blir alltid så komplisert. Dagen før skulle Jacob bare en rask tur innom et karneval og ta et par øl. Det ble selvsagt et par øl for mye og en kvinne med hjem, ble også en del av pakka. Han vet ikke en gang hva hun het. De ligger sammen så hardt at sengen knekker. Han våkner uten noen klær og med en anelse om at han er svært sent ute til en barnedåp, der han skal være fadder. Jacob trekker på seg kanindrakten og kommer seg avgårde. Dette handler jo tross alt om å ta ansvar, og da må han ta fram advokaten i seg og stille opp, men da han kommer frem, er dåpen unnagjort og barnet har fått en ny fadder...

Jacob er en ung mann som er svært redd for forpliktelser. Han har en god jobb og er vellykket i arbeidslivet, men privatlivet hans er ikke akkurat stort å skryte av. Han har hyppig bytte av sexpartnere. Det gjør at alle rundt ham er litt småbekymret for ham. En dag møter han derimot den unge kvinnen Nina i et større selskap og henne blir selvsagt Jacob interessert i. Etter en pinlig opptreden føler ikke Jacob at han har gjort et skikkelig inntrykk på Nina. Han tror ikke at han skal treffe henne igjen, men etter at Jacob får vondt i ryggen etter en sexakt, må han oppsøke en lege, og hvem andre treffer han på legekontoret enn nettopp legen Nina. De får svært god kontakt og plutselig er Jacob engasjert i å selge huset til Nina. Han begynner å innse mer og mer at nettopp dette er kvinnen i hans liv.

VI blir også kjent med en rekke andre rollefigurer som representerer Jacobs venner. Hans søster og venn Tonje har nettopp giftet seg med sin mann Fredrik, som bærer på en forfatterspire. De lever lykkelig i sus og dus og har nettopp døpt den yngste ungen. Så har vi Veronica som også er en fast del av gjengen. Hun er den gode venninnen som alltid har vært dødelig forelsket i Jacob, og som regel så ligger man ikke med vennene sine, men Jacob har prøvd det også. Deres forhold er med andre ord mildt sagt komplisert. Du kommer heller ikke utenom den blinde og gode ‘besteste’ bestevennen til Jacob. John er svært artig og har et godt lag med mennesker. Han er flink med å velge de riktige ordene og ordner gjerne opp for andre der de ikke strekker til selv. Anne er åpent lesbisk og finner kjærligheten i livet sitt sammen med den søte Marte.

Jeg kan godt innrømme at 'Kvinnen i mitt liv' innimellom fungerer etter intensjonen som en romantisk komedie. Dette er med andre ord noe du bør se om man liker sjangeren, fordi nesten alt som du forventer at det skal være. Det er ikke så mange romantiske komedier som er smidd over en såpass amerikansk lest som det 'Kvinnen i Mitt Liv' er. Til og med helt uten dramavrien som norske filmskapere pleier å lure inn når lille Norge lager romatikk med komisk vri. Men det dog en del småting som ødelegger en del av inntrykket. En del ødelegges en stort overskuespill.

Det er mildt sagt litt flaut å se Thomas Giertsen rocker vilt rundt med lampen som gitar da han skal feire at han har klart å be ut en dame. Pia Tjelta gjør ikke det hele noe bedre, og står for filmens, og kanskje tiårets verste rolle. Her piner hun oss med sin tilstedeværelse og leverer sinn verste og mest elendige rolle noensinne. Det er så flaut hver gang Tjelta beveger seg foran kameraet med sin udugelige utenlandsk-norsk, at jeg nesten vrir meg i stolen. Da er det bra at du får noen til å fikse opp inntrykket igjen. Som eksempelvis den alltid så morsomme og patente Espen Eckbo, som her spiller rollen nærmest perfekt som begravelsessjåfør.

Vi får også innslag fra en hel del kjente fjes som krydrer de andre smårollene. Det er profiler som Kjersti Holmen, Fridtjov Såheim, Nikis Theophilakis, Solveig Kloppen og Lisa Tønne. I de større rollene får du se Line Verndal, fra Himmelblå ,som den pene venninnen til Jacob. Gard B. Eidsvold er alltid en patent skuespiller og leverer en ypperlig rolle som den blinde perfekte bestevennen John. Og som det perfekte ekteparet finner vi Kristin Zachariassen og Kyrre Haugen Sydness. Sist men ikke minst treffer du den flotte Ane Dahl Torp, som her viser seg fra en veldig artig og frekk side med god komisk timing. Hun er filmens ubestridte midtpunkt og det kan ingen ta fra henne. Thomas Giertsen spiller hovedrollen, men ser igrunnen litt utilpass ut. Han er litt morsom, men ingen skuespiller til å bære en film som dette.

Humoren som tar plass er av svært vekslende karakter. Noe er litt morsomt, men mye elendige ordspill kan bli litt slitsomt. En del av scenene er også litt mer ufrivillig pinlige enn morsomme. Noe kan også oppleve litt for enkelt til tider. Det er dog moro med scenen med missforståelsen med den kamerunske handelsministeren som er filmens beste scene reint komisk sett. Filmskaperne har kanskje tatt for lett på de komiske poengene. Men til tross for at filmen virker litt banal, blir helhetsinntrykket akkurat litt over midt på treet i min bok. Med litt bedre regi og litt omskrivinger i manus, kunne dette kanskje blitt en langt bedre film.

Dette er regissør Alexander Eiks debutfilm og han klarer seg ganske greit i så måte. Han har laget en film som mange vil like. Thomas Giertsen er også et stort navn som er med på å selge filmen. Mange lurte på om en av norges mest sexy menn gjør seg som drømmemann på film. Jeg skjønner hva Eik har tenkt med flere stor navn på plakaten. Likevel føles det som om Eik safer for mye, men jeg vil si at Eik får godkjent i sin debutfilm. I senere tid har Eik også fått bryne seg på større utfordringer, med blant annet Varg Veum-filmer.

Dette en grei film å se. Det beste med filmen er helt klart oppdagelsen av den norske filmstjernen Ane Dahl Torp. Hun gjør sin første store rolle og viser at film er noe hun mestrer. Torp gjør en rolle som virker veldig naturlig. Du vet veldig godt hvor dette bærer hen, men bryr du deg egentlig om det i slike filmer? Det er en del av sjangeren. Dette er en typisk romantisk komedie som til og med er norsk, og på det punktet klarer den seg helt tålelig. Selv musikken er så klisjeeaktig at den passer perfekt inn uten at du rynker på nesen. Filmen klarer nok for mange å vekke gode øyeblikk, som kanskje til og med får fram en tåre eller et flir i ny og ne. Og om du lurte så passer filmen bedre for et kvinnelig publikum på flere måter, men som mann synes jeg ikke filmen var så dårlig som det den kunne ha blitt.

- Varg Veum - I mørket er alle ulver grå - Friskere Veum!
- Varg Veum - Kvinnen i kjøleskapet - Mer bergensk Veum og nok en grei film
- Varg Veum - Begravde hunder - Svak og lite spennende omgang Veum
- Kalde Føtter - Når Trine og Christer skal gifte seg blir det drama i bygden

- Romantisk komedie som følger formelen til punkt og prikke

Omtalespalte: Norsk film

Les flere spalteomtaler: Norsk film

• Kvinnen i Mitt Liv
  • Bergenpuls
  • Stavangerpuls
  • Filmanmelderen.no

Filmkameratene A/S

«Rashomon - Demonenes port»