Anmeldelse av Indiana Jones Og Det Siste Korstog (Indiana Jones And The Last Crusade), amerikansk film fra 1989

Eventyr, Action Spilletid: 127 minutter Aldersgrense: 15 år

Stor eventyrlig underholdning!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.11.2011]

Henry Jones som er Indiana Jones sin far, har brukt førti år av livet sitt i søken etter den Hellige Gral, eller ungdomskilden om du vil. Han har aldri funnet stedet hvor den skal holde til, men har utforsket nesten alle aspekter rundt å finne den, gjennom sine mange reiser. Alt han har funnet ut har han skrevet ned i en dagbok slik at han slipper å huske alle detaljene og kartene man trenger for å finne skatten og de andre aspektene rundt den. Indiana Jones jobber som vanlig på universitetet som arkeologiprofessor. Når han drar hjem for dagen finner han huset helt endevendt og hans far er også sporløst forsvunnet. Han får tilsendt sin fars dagbok i posten. Nå drar han ut på skattejakt og lar dagboken guide ham i søken på å finne igjen sin far, og kanskje også finne den hellige gral...

Mitt første møte med Indiana Jones var ved filmen 'Temple of Doom'. Den digget jeg da jeg så den på tv og tok den opp på video slik at jeg kunne se den en rekke ganger. Det var likevel møtet med denne filmen som virkelig utgjorde min elsk på Indiana Jones. Filmen føltes så tøff første gang jeg så den. Det var derfor med stor spenning at jeg satt meg ned såpass mange år etter for å se om fortsatt denne filmen holdt mål, og det kan jeg allerede her avsløre at det gjorde den.

Etter den andre filmen i serien der vi besøkte ‘Temple of Doom’ har filmskaperne forsøkt å finne litt mer tilbake til det vi egentlig likte med den første filmen. Det er fremdeles mye action som det også var i de to første filmene, men til forskjell fra den andre filmen har man forsøkt å styre unna det av den av den mest usannsynlige sorten. Misforstå meg rett, man får selvfølgelig en eksplosjon og to for mye her, men ingen hopping ut fra fly med bare en oppblåsbar gummibåt eller å hoppe med togvogner over et djuv for å så å treffe skinnene perfekt på den andre siden.

Som i den første filmen, og også den andre filmen, er det stor eventyrfaktor over historien. Det beveges litt over i det overnaturlige, men det meste av den delen er mer forbeholdt slutten, og gjennom filmen bygges det opp til det som skal komme, på samme måte som man også gjorde det i ‘Raiders of the Lost Ark’. I tillegg får man også i denne filmen en del bibelske referanser og det letes etter Den Hellige Gral, eller nærmere bestemt det kruset som Jesus drakk av og sendte rundt til sine disipler under hans siste måltid under nattverden.

Alt finner sted på nittentrevetallet. Og det blir også denne gangen sterk innblanding fra Nazistene som forsøker å slå kloen i den samme skatten. det blir en god del reising på tvers av kontinenter og mye skattejakt på søken etter spor og hint som kan hjelpe dem i jakten på det de egentlig leiter etter. Dette at man drar så mye rundt og skifter så mye omgivelser føles ekstra kult da man aldri går lei stedene man utforsker.

George Lucas har klart å lage en veldig spennende historie. Det er veldig mye som stemmer og du får et eventyr som tar oss mer tilbake slik vi møtte Indiana Jones for første gang. Det blir mye tid for action, blandet med god humor og spenning. Her får vi se Indiana Jones kjempe mot en tanks på hest, kjøre båter i høy fart og fly småfly sammen med sin far. Filmen forsøker aldri å dvele ved poenger, og beveger seg ganske radig videre til neste poeng. Med andre ord er dette en ganske tettpakket og mettet film på både action og annen underholdning.

Jeg ler ganske høyt av en del av de komiske poengene. Det er mye artige situasjoner og kommentarer som tok meg med storm. Dette er akkurat som du forventer av Indiana Jones, og man blir veldig takknemlig for når du føler filmen innfrir på disse områdene. Jeg liker også veldig godt elementet med skattejakten og at det jobbes fremover mot det store målet i grei fart. Det er ofte mange finurligheter i den store finalen og ting er ikke så rett frem. Indiana Jones må med andre ord bruke stor kløkt for å komme seg gjennom utfordringene med livet i behold.

Nok en gang sitter den godeste Steven Spielberg i førersetet som regissør for denne tredje Indiana Jones-filmen, og han skuffer oss ikke et sekund. Du forstår kanskje ikke alt i begynnelsen, men det hele faller lett på plass når man får fortalt hvordan alt henger sammen. Undertegende liker godt at filmen gir deg både søking etter den Hellige Gral og forer oss med opplysninger rundt livet til Indiana Jones og hans far. Og det å bli kjent med den artige faren er heller ingen ‘drawback’.

Spielberg har klart å skape en veldig tøff film. De fleste effektene holder fremdeles mål og Spielberg mestrer mer eller mindre alt han forsøker seg på i filmen. Det er i alle fall ingen scener man føler at man synes man faller ut av historien på grunn av dårlige effekter. Spielberg har også forsøkt å gjøre alt så spennende og underholdende som mulig. Han viser seg som en stor historieforteller og enkelte av scenene føles som reint gull. Filmen har holdt seg veldig godt gjennom alle disse årene og fremstår fremdeles som en særdeles vellykket eventyrfilm.

Harrison Ford kledd har kledd seg opp i skinnjakken, plassert pisken i beltet og tatt på seg den karakteristiske hatten. Han spiller selvsagt Indiana Jones med stor gutteaktig sjarme og eventyrlig innlevelse. Her får vi også stifte bekjentskap med Indiana Jones sin far i Sean Connerys skikkelse. Samspillet mellom Connery og Ford gjør veldig mye av filmen. De to har virkelig en enestående kjemi foran kamera og med god timing som gjør deres scener til noe helt spesielt. I andre roller her treffer vi John Rhys-Davies (Gimli i Ringenes Herre), Alison Doody (James Bond - Med døden i sikte), Denholm Elliott (Rollebyttet) og Julian Glover (Game of Thrones, James Bond - Kun For Dine Øyne og Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake).

For å oppsummere er dette rett og slett veldig god underholdning. Det er en god del scener som sitter igjen etter å ha sett filmen, men den første Indiana Jones-filmen er langt på høyde med denne. Dette er en flott eventyrfilm som jeg tror de fleste vil sette stor pris på. Filmen innfrir med andre ord forventningene og vel så det. Jeg ruller en svak sekser for denne filmen fordi dette er noe jeg setter veldig høyt som et stykke helstøpt underholdning for folket.

- Indiana Jones og Krystallskallens rike - Kul eventyrfilm
- Indiana Jones og De Fordømtes Tempel - Gøy til tusen og får fram barnet i deg
- Indiana Jones - Jakten På Den Forsvunnede Skatten - Topp underholdning

- Ready Player One - Spielberg er tilbake som familieunderholdningens far!
- The Post - Stjernetrekløver fenger stort i solid tidsportrett!
- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Bridge of Spies - Tom Hanks og Spielberg på topp!
- Lincoln - Vittig og sterkt politisk Lincoln-portrett
- På eventyr med Tintin - Enhjørningens hemmelighet - Fabelaktig animasjonseventyr
- War Horse - Glimter til innimellom sukkeret
- Indiana Jones og Krystallskallens rike - Kul eventyrfilm
- Klodenes kamp - Sjangerkaos i blockbusterland!
- München - Krig og fred og sånn
- Terminalen - Feelgood flyplasseventyr
- Minority Report - Dyster fascinerende sci-fi for voksne
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- A.I. - Artificial Intelligence - Tøft robotfilosofisk fremtidseventyr
- Saving Private Ryan - En av historiens aller beste krigsfilmer!
- Jurassic Park: Den Tapte Verden - Forsøker for hardt å overgå eneren
- Amistad - Engasjerende historietime
- Jurassic Park - Jurassic Park 3D - en blockbusternes T-Rex!
- Schindlers Liste - Særdeles sterk film
- Hook - Litt mer oppfinnsomhet takk!
- Always - Spielberg med film om kjærlighet gjennom et gjenferd...
- Solens rike - Britisk gutt har japanske WWII-piloter som sine helter
- Purpurfargen - Varmt og rørende om sterke unge kvinner med et hardt liv
- Indiana Jones og De Fordømtes Tempel - Gøy til tusen og får fram barnet i deg
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- E.T. The Extra-Terrestrial - Magisk barnefilm fra Speilberg
- Indiana Jones - Jakten På Den Forsvunnede Skatten - Topp underholdning
- 1941 - Ellevill krigskomedie om tiden etter Pearl Harbor-angrepet
- Nærkontakt av tredje grad - Banebrytende UFO-sci-fi av ypperste klasse
- Haisommer - Spielberg og Williams oppvisning av enkelhetens enorme kraft

• Indiana Jones Og Det Siste Korstog
  • Chris Stuckmann (Youtube)
  • 80sreborn.com

Engelsk, Tysk, Gresk

Paramount Pictures, Lucasfilm Ltd.