Anmeldelse av Greenberg, amerikansk film fra 2010

Drama, Komedie Spilletid: 107 minutter

Greenberg - Trailer 18.02.2010

Lite substans i manuset

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.11.2011]

Hans navn er Roger Greenberg. Han er førti år gammel og befinner seg i et veiskille i livet. Han har tatt på seg oppgaven å passe huset til sin gifte bror imens han ferierer i Vietnam. Greenberg tar opp kontakten med gamle venner når han kommer tilbake til gamle trakter. Han er en litt avansert og svært sær type som ikke har den høyeste sosiale intelligensen. Den første han møter når han ankommer huset er brorens personlige assistent Florence. Hun er 27 år gammel og svært snill og arbeidsom. Florence liker Greenberg godt og begynner å legge an på ham. Han svarer på meget klossete vis, men klarer å messe opp situasjonen med å si de helt feile tingene til helt gal tid. Vi blir kjent med den svært selvopptatte Greenberg som sliter med en fortid på et mentalhospital...

Når jeg først hørte om filmen ble jeg veldig glad. Jeg tenkte: 'Endelig en film jeg tror jeg var veldig spent på'. Men så hørte jeg ikke noe mer. Filmen kom heller ikke på kino og det er sjelden et godt tegn. Men da jeg fant den i en videosjappe på DVD måtte jeg anskaffe meg den. Det er noe med å få helt nye impulser. Både det å skulle se Ben Stiller i en helt ny setting, kombinert med den svært habile regissøren og manusforfatteren Noah Baumbach. Jeg har igrunnen alltid likt begge de to og det å få dem til å samarbeide var en tanke som fascinerte meg.

Jeg digget jo 'The Squid and the Whale' som er laget av samme regissør og tenkte at dette ville være litt i samme gaten, og det er det jo på en måte, bare at alt ikke sitter like bra. Greenberg er enda særere og jeg føler at manuset er litt uferdig. Missforstå meg rett, men jeg synes at Greenberg er en veldig god rollefigur som gjør filmen virkelig verdt å se. Han er både interessant og rar, samtidig som jeg ikke vet helt hvor jeg har ham eller hva han kommer til å finne på. Men det å kun ha en rollefigur i filmen som er noe og det å bare følge ham i sære situasjoner, føles kanskje litt nakent i lengden. Det er en del ganske minneverdige situasjoner og de fremkaller litt latter, men jeg føler nok ikke at dette interessant nok til å underholde de helt store massene.

Dette er nok helt klart den særeste filmen Ben Stiller har spilt i. Han viser seg som en ganske habil skuespiller. Det er flott å se ham i et reint drama for en gangs skyld. Da får vi se hva han duger til, og jeg likte veldig godt hvordan han spiller den rare Greenberg-figuren. Jeg klarer dog ikke å relatere meg til rollefiguren, men det er noe ved ham som gjør at man liker å følge dette. Stiller er god på å få fram dybden i Greenberg og vi skjønner at det ligger noe mer under enn det vi får presentert i begynnelsen av filmen. I andre roller møter vi Greta Gerwig og Rhys Ifans som gjør også gode roller. Gerwig var litt ny for meg på film, og selv om jeg har registrert henne i et par biroller tidligere, kom hun virkelig til sin rett i filmen. Hun spiller en dame du virkelig kan identifiserte og sympatiserte deg med. Hun spiller rollefiguren som sprudlende og sårbar. Hun får virkelig frem mennesket i Florence. Rhys Ifans er nok mest kjent for de fleste som Spike i underbuksen fra Notting Hill. Her får han vist en mer seriøs side av seg selv som skuespiller. Han spiller her barndomsvennen til Greenberg og gjør det ganske overbevisende.

Noah Baumbach har regien og står også for manuset. Han er kjent for blant annet den kritikerroste filmen The Squid and the Whale og hans vellykkede samarbeid med Wes Anderson i filmer som Livet under vann med Steve Zissou og Den fantastiske Mikkel Rev. Han er med det en ganske spennende filmskaper som jeg venter mye stort av i fremtiden. Med Greenberg forsøker han å skape noe unikt. Scenene er veldig strippet og alt spilles nesten helt for seg selv, bare hjulpet fram av litt stusslig og sær musikk. Her er det karakterene som står i sentrum og det får vi flere artige og absurde situasjoner ut av, gjennom deres interaksjon med hverandre.

Dette er i bunn og grunn et drama og med sær komikk. Jeg ser for meg at filmen nok føles best hos det et mindre publikum enn de store massene som sikker synes dette blir kjedelig, rart og stusslig. Det tar også litt tid før vi kommer skikkelig inn i filmen og da har kanskje mange allerede slått av. Filmskaper har dog greid å få utrolig mye ut av veldig lite og det skal han berømmes for. Utgangspunktet for å lage filmen var svært lite og alt avhenger av at skuespillerne virkelig må prestere. For min del koste jeg greit med filmen, men ser at den nok har et svært smalt nedslagsfelt og da kan man ikke applaudere den for mye. Dette er en film som man kan forsvare en hel del terningkast på alt fra to til fem øyne på terningen. Om du er av den litt sære sorten, kan dette være akkurat din type film, men for den jevne filmtitter tror jeg nok at dette er noe som bør sees med litt forsiktighet.

Terningkast: 4-

- Marriage Story - Baumbach imponerer stort!
- The Meyerowitz Stories (New and Selected) - Dramakomedie med Sandler, Stiller og Hoffman
- Mistress America - Usikker og hysterisk fremtid
- While We're Young - Herlige hipsterobservasjoner rundt livskriser
- The Squid and the Whale - Underholdene og lavmelt skilsmissedrama

• Greenberg
  • Flickchickcanada.blogspot.no
  • Cinemagazine.nl
  • blu-ray.com

Scott Rudin Productions

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«The Trial of the Chicago 7»

«Ju-on - The Grudge»