Anmeldelse av Real Steel, amerikansk film fra 2011

Sci-Fi, Action, Drama Spilletid: 127 minutter

Robot-boksing får to tomler ned

[Skrevet av: Jacob Andersen, Dato: 23.11.2011]
I år 2020 bokser ikke lenger mennesker mot hverandre. Roboter har tatt over i ringen. Charlie Kenton var i sin tid en stor bokser, men etter at robotene tok over har han blitt en stakkarslig type. Han skylder halvparten av de han kjenner penger, og den andre halvparten virker han ikke å ha kontakt med lenger. I den sistnevnte part finner vi hans sønn Max. Etter et Charlies eks-kjæreste og Max sin mor har dødd må Charlie møte opp til en høring hvor det skal fastslås hvem som skal ta seg av sønnen. Det ender opp med at Charlie skal ta ansvar for gutten i tre måneder før Max sin tante og onkel skal overta. Også var det dette med robotene. Charlie tjener til livets opphold ved å sette sammen noen enkle roboter av skrapmetall for å så gå til ringen med dem. Og sammen finner Max og han en robot som de skal trene opp for å slå den beste roboten av dem alle.

At dette her er basert på en liten bok fra 1956 kalt ”Steel” merkes fort. Ikke bare fordi historien i seg selv er syltynn, men også fordi at det som er originalt og interessant i 1956 ikke nødvendigvis er like spennende i år 2011. Det er vanskelig å kjøpe premisset om at roboter har erstattet mennesker i bokseringen ni år frem i tid, men når en først godtar det så regner man med at filmen skal tilby noe annet, om ikke enn god historie. Real Steel tilbyr verken en god historie eller stort mye til annet. Fra a til å vet en hvor historien tar veien. Det skal godt gjøres og engasjeres av det her.

Hugh Jackman (Wolverinne i X-men, The Fountain og The Prestige) har vist seg å være en skuespiller en kan stole på hva ferdigheter gjelder. Dessverre er det ikke mye for skuespilleren å presse ut av et svært tynt og ikke minst klisjéfylt manuskript. Dakota Goyo heter han som spiller sønnen Max. Han gjør en absolutt godkjent figur til en tolvåring å være. Filmens største, og også kanskje eneste lyspunkt. Det er lite å utsette på kjemien til de to, men når dialogen er så dårlig skrevet som den er, er det vanskelig å la seg imponere, for å ikke si engasjere. Evangeline Lilly har i rollen som Kate Austen i tv-serien Lost vist seg å være en severdig skuespiller. Her brukes hun dessverre først og fremst for sitt pene ansikt, og dernest for hennes talent.

Det er helt utrolig at filmen har et budsjett på svimlende 110 millioner dollar. For en skal være dyktig for å overbevise noen om at manuset som står bak denne ville lede til en underholdene film. Enten dyktig eller ha klar en regissør som vet hvilke knapper en må trykke på for å få publikum med. Shawn Levy er en regissør som pleier å få publikum med. Night at the Museum, Cheaper by the Dozen (Dusinet fullt) og The Pink Panther (2006) er tre gode eksempler på det. Hva disse filmene har til felles er at de er barnevennlige og ingen av dem har fått særlig til aldersgrenser. Med Real Steel er det annerledes. Den ble i USA vurdert til ”Parents strongly cautioned” grunnet ”some violence, intense action and brief language”, og fikk 13 års grense. Er det noen som vil verdsette denne filmen her, så er det gutter på rundt elleve år. Derfor noe ubeleilig at mange av dem ikke får sett den.

Real Steel er først og fremst en kjedelig film til tross for all dens action. Selv actionscenene i animasjonsfilmer laget for barn pleier å begeistre mer. Filmen har en stor logisk brist som det skal godt gjøres å tilgi og det er faktisk noe utrolig hvor dårlig en såpass viktig hendelse i filmen er forklart. Lurer du på hva de 110 millionene dollarene gikk til så er svaret på det Transformers-lignende roboter. Spesialeffektene er det absolutt ikke noe i veien med, men det trengs mer til enn finpussede roboter for å imponere kinopublikummet i år 2011. Filmen burde kommet ut på 50-tallet. Da hadde den nok blitt mottatt med stående applaus og begeistring fra ende til annen. Danny Elfman er en av Hollywoods mest brukte komponister og hans lydspor holder som regel god kvalitet. I denne omgang har han laget et helt okey, ikke stort mer. Tolvåringen Dakota Goyo spilte troverdig og skal ha skryt for det. Ellers er det her lite å juble for. Real Steel for to tomler ned.

- Natt på museet: Gravkammerets hemmelighet - Alle gode ting er ikke alltid tre, bare på terningen...
- The Internship - En 2 timer lang reklamefilm for Google
- Natt på Museet 2 - Morsommere og med mer å følge med på
- Den Rosa Panteren - Plump nyinnspilling
- Natt på Museet - Museumshumor med Ben Stiller
- Dusinet fullt - Karriere eller familie?

- Helt grei skuring for målgruppen

25.11.2011 sier Pål Frostad: God omtale, selv om Real Steel ikke virket som det helt store til tross for at jeg liker sci-fi. Er dette egentlig bare en type sportsfilm med roboter som bokser eller? Jeg likte slike sportsfilmer godt da jeg var liten, men nå synes jeg de er litt kjedelige da man vet hva som skjer til slutt.

• Real Steel
  • Tønsberg Blad
  • Drammens tidene
  • Avisa Nordland
  • Hamar Dagblad

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»