Anmeldelse av Scary Movie, amerikansk film fra 2000

Komedie, Teen Movie, Parodi Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 15 år

Scary Movie er tidvis genial med sine fungerende parodier

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.11.2011]
18 år gamle Drew blir drept på Halloween av en mann med skrikmaske. Neste dag møter Cindy Campbell sin kjæreste Bobby Prinze og hennes venner, Brenda Meeks, Ray Wilkins, Greg Phillipe og Buffy Gilmore. På skolen er det fullt kjør med diverse TV-stasjoner som lager reportasje om Drews brutale død. En dag når Cindy sitter i sitt klasserom legger noen igjen en beskjed til henne der det står ‘Jeg vet hva du gjorde sist Halloween’. Da går det opp for Cindy at Drews mord skjedde et år etter at hun og hennes venner uheldigvis kjørte på en mann. Mannen viser seg å klare seg fint, men da han uheldigvis får en flaske i hodet besvimer han. Cindy og vennene tror han er død og får panikk og dumper ham i sjøen. De lager en pakt om å aldri snakke om dette igjen til noen. Nå begynner en morder å forfølge Cindy med svart kappe og skrikmaske og krok på armen. Ting blir hett for Cindy og vennene hennes når morderen forsøker å gjøre livet surt for dem. Men ingen vet hvem denne gale morderen egentlig er og da vet en ikke hvem en helt skal passe seg for...

Filmen begynner med åpningsscenen fra den første Skrik bare med ny vri. Dette er scenen der en mann ringer til ung dame på kvelden mens hun holder på å lage popcorn på kjøkkenet sitt. Her får man litt artige vrier på denne scenen. Stemmen i telefonen spør hva hun gjør på. Og hun svarer at hun holder på å lage popcorn som snacks til en skrekkfilm hun skal se. Stemmen spør om hun liker skrekkfilmer og hun svarer ja, hvor han ber henne nevne favoritten sin. Da blir hun straks litt mer usikker og sier hun vet ikke helt. Resten skal jeg ikke røpe, men det hele fortsetter i nesten like habil stil som den man får i ‘Mannen med den nakne pistol’.

Dette er jo en direkte parodi på mange kjente scener fra "Skrik" og "Fryktens sommer". Når noe var såpass populært som det disse filmene var på slutten av nittitallet, så er det jo ingen dårlig ide å tulle med dem. Og når man har sett dem så er jo dette ganske så moro og gjenoppleve disse filmene gjennom disse litt artige parodiene her. Man får også parodier og referanser til en rekke filmer og serier. Det er titler som Dawson's Creek, Exorcisten, The Blair Witch Project, Den sjette sansen, Titanic, Amistad, Ondskapens hotell og Matrix, Skrik 2, American Pie, The Score. Det er digg når man oppdager alle referansene som er lagt igjen her og man føler man virkelig får noe igjen for alle de tusen timene man har tilbrakt foran de mange filmene.

En del av scenene her er veldig morsomme. Innimellom er dette så herlig overspillende og tar de vanlige klisjeene man finner i disse skrekkfilmene virkelig på kornet. Dette er fungerer virkelig godt her innimellom og er en av de bedre parodifilmene som er kommet. Man har forsøkt å gjøre mye artig med populærkulturelle filmer og det er jo ofte litt vanskelig å få til å bli morsomt, men her sitter en god del av det man steller i stand. Dette er ikke like bra som kongen av parodifilm i Hot Shots, men er innimellom på høyden med den. Det hele blir kanskje ødelagt litt av litt for billig humor innimellom her. Det blir kanskje litt overfokusering på sexvitser og rumpehumor som kan være litt morsomt om det er presentert på riktig måte, men her blir man litt sliten av det i lengden.

Det er virkelig vanskelig å skulle gjøre slike parodifilmer bra fordi en skal ha så mange referanser og spøker inn hele veien for å klare å holde på underholdningen og det er jo ikke gitt at det skal bli morsomt selv om det kanskje høres slik ut når man leser gjennom manuset. Det er mye som skal klaffe for å lage god humor og her klarer en tidvis det. Det er jo langt igjen for å bli så fornøyelig som ‘Hjelp, vi flyr’ eller ‘Mannen med den nakne pistol’, men man har klart her å ta noen skritt mot denne suksessen. Jeg vil tro at dette nok vil passe best for tenåringer siden de nok vil kanskje synes det er litt mer artig med all underbuksehumoren her. For min del synes jeg det ble litt for mye av det gode der. Da liker jeg bedre når man holder det hele litt mer på et uskyldig plan slik at det passer bedre for alle å se dette og ikke bare de som tilfeldigvis liker slik slitsom ‘under beltestedet’-humor. Men enkelte av scenene her er geniale og svært artig å se, særlig når man har sett filmene dette parodierer. Jeg ender på en svak firer på terningen, siden dette er såpass artig innimellom. Slutten er også ganske bra og morsomt gjort her. Om du likte Skrik, Fryktens Sommer eller bare vil mimre litt over sen-nittitallets filmer så er dette absolutt en film som er artig å se.

- Scary Movie 5 - Langt morsommere enn de fleste anmeldere skal ha det til
- Scary Movie 4 - Scary Movie 4 er et lite skritt tilbake
- Scary Movie 3 - På sporet av noe morsomt igjen
- Scary Movie 2 - Scary Movie 2 er mye svakere enn man forventer

- Scary Movie 2 - Scary Movie 2 er mye svakere enn man forventer

• Scary Movie
  • Filmredaksjonen NRK
  • Thefilmfile.com

Dimension Films, Brillstein-Grey Entertainment, Gold/Miller Productions, Wayans Bros. Entertainment

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»