Anmeldelse av Patrioten (The Patriot), amerikansk film fra 2000

Action, Drama, Krig Spilletid: 164 minutter Aldersgrense: 15 år

Lang og god

[Skrevet av: Jakob karbo, Dato: 24.11.2011]
Filmen handler om en familie under den amerikanske revolusjonen. Først ville Benjamin Martin (Mel Gibson) bare leve i fred med sin familie etter han hadde vært i noen kriger fra før, men etter at noe forferdelig skjer må, han gå tilbake og kjempe imot engelskmennene. Hans sønn vil også gå i krig, men Benjamin er redd for at han ikke vil komme tilbake. Han får også mange flere problemer lenger ut i filmen for den kjærlige familien...

Filmen har ikke en så unik og god handling, men den er utført på en utrolig velgjort måte. Hvis du tror at denne filmen har store kriger så tar du feil. Det meste du vil se er små grupper skyte mot hverandre (unntatt på slutten), men disse mini kampene ser ganske kule ut.

Skuespillet er filmen er veldig bra. Spesielt Mel Gibson og han passer jo perfekt til en film som dette. Noe i filmen føles veldig overbevisende og noe ikke. Noe av det som er dårlig med filmen er at Mel Gibson er urealistisk god. At en gammel man skal kunne vinne over en gjeng med cirka 20 unge trente engelske soldater med to unger er vel ikke så realistisk når det kommer til stykket. At en film er realistisk er ikke så viktig i mange filmer, men når de de velger å lage film om noe fra virkeligheten syntes jeg de burde lage det ihvertfall litt realistisk.

Filmen ender ikke noe uforventende, men det var en veldig underholdende hele veien. Som det sto i tittelen er det en lang film. Ofte kan jo dette være dårlig i en film med ikke en unik handling, men ikke i dette tilfelle. Filmen har nemlig mange små øyeblikk som gjør filmen spennende.

Nå som jeg har sagt så mye bra om filmen så spør du kanskje hvorfor jeg ga den en 4er. Det som er, er at den er så typisk Michael Bay-film. Handlingen alt i alt er ikke noe spennende, men det er mange små øyeblikk som gjør filmen bra. Du lurer ikke på hvordan filmen slutter, men hvordan det og det og det slutter.

- Midway - Under middels om heftig avgjørende krigsslag
- Independence Day 2: Resurgence - Katastrofefilm.
- White House Down - Klisjédynget action uten sidestykke!
- Anonymous - Bor det ikke mer i Shakespeares mystikk enn dette?
- 2012 - Oppsvulmet gigant
- Universal Soldier - Forsøker å etterligne Terminator-franshisen
- Moon 44 - Emmerick viser Hollywodtakter med denne tyske sci-fi-filmen

• Patrioten

USA, Tyskland

Columbia Pictures, Sony Pictures Entertainment, Mutual Film Company, Centropolis Entertainment