Anmeldelse av Scary Movie 3, amerikansk film fra 2003

Komedie, Parodi Spilletid: 84 minutter Aldersgrense: 11 år

På sporet av noe morsomt igjen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.11.2011]
Den tidligere pastoren Tom nå bare en kjærlig familiefar som en dag får mye å stri med da det viser seg at det er noen som har laget et mønster i maisåkeren hans rett ved huset der han bor. Cindy Campell er blitt reporter på TV og tenker å følge opp saken fordi hun mener det er noe spennende over dette. Og særlig siden mønsteret viser en pil mot huset og med teksten ‘Angrip her’. Når Cindy kommer for å hente sin nevø Cody på skolen dukker det opp mye snakking om en viss mystisk jente som Cody kommuniserer med og han tegner svært dystre og skremmende tegninger. Senere på kvelden er Cindy med sin venninne Brenda som forteller at hun har sett en spesiell video for en uke siden og har fått en advarsel om at hun bare har syv dager på seg. Og ganske riktig så dør Brenda rett etter dette. Det blir med andre ord nok å stri med for stakkars Cindy...

Filmen begynner med at to jenter med blondt hår fjaser og tuller. Så spør den ene jenta om hun har sett den videoen med de skumle bildene. Og det svarer hun at det har hun gjort med sin kjæreste Josh for en uke siden å så tuller de videre helt til telefonen ringer. Det er selvsagt bare moren til dne ene blonde jenta. Så slår lynet ned og kjøleskapdøren åpner seg. Vannet siver ut fra baderomsdøren. Denne scenen er selvsagt en parodi på den amerikanske versjonen av The Ring. Scenen er litt artig om man har sett The Ring fordi man kjenner seg virkelig igjen i den filmen når man ser dette.

Dette er den andre oppfølgeren til parodifilmen Scary Movie fra 2000. I den første filmen var det Skrik og Fryktens sommer det gikk i. Og her er en tilbake på sporet av noe som kan ligne på det man fikk servert i første film. Her er parodiene tilbake på plass igjen i Scary Movie i mer utstrakt form enn i forrige film som virkelig skrantet der. Denne gangen er det The Ring og Signs som man har valgt å parodiere mest så får en innslag fra andre filmer underveis her. Her får man litt igjen for å ha sett disse filmene. Historien er ikke noe samle på, men det er jo ikke det som står i fokus her. Her er det parodier og morsomheter som står i førersetet. I tillegg til til The Ring og Signs finner man parodier på 8 Mile, Matrix Reloded, Independece Day, Den sjette sansen.

På skuespillerfronten får man i tillegg til de vanlige Anna Faris som Cindy Campbell og Regina Hall som Brenda Meeks har man her fått store forsterkninger. Det blir her mange moroklumper som dukker opp her. Filmen begynner med babene Pamela Anderson og Jennifer McCarthy og de lager litt mor. Men i en større rolle her finner vi parodimoromannen Charlie Sheen som man digget som Topper Harley i Hot Shots! Han er ikk elike morsom som han er når karrieren hans var på topp, men noe morsomheter tilfører han her. Og som presidenten her får man moromennenes allfar i Leslie Nielsen. Anthony Anderson er også se her i en større rolle som rapparrangør.

Så hvordan er dette da? Joda det er litt småmorsomt innimellom og noen scener ler man faktisk litt av her. Nesten hele filmen består av parodier og det er herlig å oppleve igjen. Her får man mye spøking med dialogen også og når eksempelvis Cindy får en telefonoppringning etter hun har sett The Ring-Videoen missforstår hun stemmen og han må virkelig forsøke med alle triks å få henne til å forstå at hun har syv dager på seg. Det er også mye visuell moro her også som eksempelvis når en hvit rapper har en hettegenser med Kuklux klan-hette på som han tar på seg etter en rappeduell i et stappfullt hus med nesten bare svarte mennesker i. Gjett om han får bank da? Dette er en svært god forbedring fra forrige film som ikke eide form for humor. Her har man funnet litt av sukessformelen fra den første filmen igjen.

Man har også ny regissør i denne filmen. Denne gangen er det David Zucker som virkelig har satt sitt preg på dette. Han står bak suksesser som Hjelp vi flyr og Mannen med den nakne pistol. Han kan sin humor og her viser han at han er mannen for å snu trenden fra forrige film som ikke fungerte i det heletatt. Her sitter både humoren og parodiene og filmen byr på en del fornøyelige og artige scener som føles verdt å se. Filmen er dog ikke helt det store i lengden men slår til innimellom her og skaper noe hysterisk moro. Med David Zucker og hans team på plass føles det som en del sitter her. Effektene er også ganske greie her. Det er mye detaljer her og alt ser ganske bra ut. Man kjenner godt igjen de filmene en parodierer her og får grei underholdning gjennom hele filmen.

Mye er på plass igjen og man føler Scary Movie serien er litt på sporet igjen. Dette er mye bedre enn den lame toeren i denne serien. Om man liker parodier og litt enkel ‘Mannen med den naknepistol’-aktig humor så er dette noe for deg. Selv har jeg litt fetisj for parodier og sprø enkel humor så dette likte jeg ganske godt. Man måtte jobbet litt mer med manuset her om man skulle gjøre en bedre film. Det er ganske mye å gå på og man kunne presset inn enda mer humor på samme tiden for å få opp underholdningsverdien her. Noe bra her altså og man ler faktisk av en del av poengene. Dette var som sagt veldig ujevnt og nå gjenstår det bare å levere litt mer jevnt godt i neste film så har dere meg som seer der også.

- Scary Movie 5 - Langt morsommere enn de fleste anmeldere skal ha det til

- Mannen med den nakne pistol 2 1/2 - Mer tullekomikk på høyt plan
- Mannen med den nakne pistol - Tull i særklasse
- Top Secret! - Solid tullekomikk
- Hjelp vi flyr - Bokstavelig talt morsom klassiker

- Den har sine humoristiske høydepunkter

• Scary Movie 3
  • Filmanmelderen.no

Dimension Films, Brad Gray Pictures

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»