Anmeldelse av Den Uendelige Historien (The Neverending Story), amerikansk film fra 1984

Fantasi, Eventyr, Familie Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 7 år

Omtalespalte: Fantasy

Her finner du omtaler av fantasyfilmer.
Les flere spalteomtaler: Fantasy

En svært solid eventyrfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.11.2011]

Bastian er en skolegutt. Han driver stort sett med å drømme seg bort i bøker. På vei til skolen blir Bastian mobbet. Han forsøker å unnslippe mobberne og søker tilflukt i en bokhandler. Der holder en mystisk gammel mannen ved navn Koreander til. Koreander forsøker å få Bastian kjapt ut igjen, men da Bastian nevner alle bøkene som han har lest, begynner Koreander å like ham. Bastian finner en bok som ikke er som alle de andre. Denne boken gjør at man virkelig blir dratt inn i historien og leseren tar selv del i handlingen som en karakter i boken. Da telefonen ringer griper bastian boken og løper avgårde. Bastian ankommer skolen i det timen er begynt for lengst. Han finner seg derfor til ro på skolens loft. Der begynner han å lese i boken kalt den endeløse historien. Han blir tatt med inn i en fantastisk fantasiunivers.

Vi entrer verdenen Fantasia akkurat i det kjempen Rock Biter er på vei til slottet for å søke hjelp om hvordan man skal stoppe en mørk kraft, kalt tilintetgjørelsen, som truer med å utslette hele landet. Når vi entrer slottet viser det seg at herskeren er syk og ikke kan hjelpe. Men det finnes håp. Det viser seg at det finnes en modig kriger ved navn Atreju. Han viser seg at er en gutt, men det gjør han ikke mindre betydningsfull for å redde verden. Vi blir fortalt at vi må stole på Atreju og om han ikke lykkes vil herskeren dø og verden med henne. Et annet sted i Fantasia begynner en mørk skapning sitt oppdrag for å stoppe Atreju. På et tidspunkt blir også Bastian sugd inn i historien og plutselig er han selv med å påvirke Fantasia skjebne på sitt helt eget vis...

Filmen setter oss i stemning allerede fra første stund. Da blir vi bokstavelig talt blir brakt opp i skyene akkompanjert av Limahls første strofe ‘Turn Around’, fra superhitten ‘Never Ending Story’. Jeg får nesten frysninger på ryggen når jeg hører den sangen som både er veldig kul og gir herlige flashback til det stolte og litt rare 1980-tallet. Vi får se at skyene danser lett og luftig i det sangen nærmest oser ut av høyttalerne. Det er med andre ord duket for en eventyrfilm noe uten om det vanlige.

Alt starter med at en gutt som våkner brått fra sin drøm. Klokken er litt på halv åtte om morgenen. Han legger sammen en bok han har sovnet til. Han tasser ned til frokosten. Bastian, som gutten heter, forteller faren at han har hatt enda en drøm om sin mor. Det er aldri lett å miste sin mor i så ung alder, men faren har rett i at livet må gå videre. Bastian leser selv mens han spiser frokost. Dette er hans måte å flykte fra virkeligheten på. Det viser seg at Bastian er litt av en drømmer og bruker mer tid på fiksjonsbøker enn på skolearbeidet. Han lover faren at han skal slutte og dagdrømme og forsøke å fikse sine dagligdagse problemer.

Dette bygger på en bok av Michael Ende. Wolfgang Petersen, som er mannen bak den fantastiske krigsfilmen 'Das Boot', viser med sin andre store hitt at han også kan lage stor eventyrfilm. Her blir vi tatt med inn i en svært fascinerende g fengende eventyrverden med mange fantasifulle skapninger som en gigantisk skilpadde, en kjempe steinkjempe, store snegler og små krigere. Du får også oppleve en skremmende slem ulv er på tokt. Settene er utrolig flotte og landskapene er svært naturskjønne. Illusjonen om eventyret er kult og Petersen klarer virkelig å skape en av de beste eventyrfilmene for sin tid. Det er ofte vanskelig å stemninger og skapninger som er så ulik den vi finner i vår verden, og Petersen gjør en utmerket innsats med regeien. Dette ser ganske vellykket  ut som filmeventyr. Det må ha vært en gigantisk oppgave å ferdigstille denne filmen. Tyskeren Petersen viser at han også kan kunsten å fortelle historier og har selv vært med å pennføre manuset.

Jeg føler 'Den Uendelige Historien' ikke har fått nok ‘cred’ for sin måte å fortelle eventyr på. Her brukes alle triks i boken i tiden før dataeffektene gjorde sitt inntog på det store lerretet. I dag hadde nok dette vært mye enklere å lage og kontrollere. Du får en rekke fysiske modeller og bakgrunner. Jeg så ikke filmen da jeg var liten, men om jeg hadde gjort det så hadde nok dette vært en av mine store favoritter. Hva er vel kulere for en gutt å se enn en historie om en annen gutt som forsøker å redde verden med en storslått eventyrfilm som bakteppe. Effektene er svært gode for sin tid og nesten i overkant av hva man kan forvente av en film på begynnelsen av 1980-tallet, med gode praktiske effekter.

Filmen begynner på en fantastisk måte. Du vet ikke helt hva som venter deg før eventyret er skikkelig igang. Det er også stor variasjon i det eventyret byr på av farer og utfordringer. Dette er en veldig god barnefilm og også noe for eventyrlystne vokse sjeler. Jeg ble rett og slett sugd inn i historien på samme måte som Bastian. Vi lærer også litt livsvisdom når filmen raser som verst. vi sympatiserer med den mobbede gutten som gir alt for å redde verden fra det onde.

Filmen er dog ikke perfekt. Den er ikke like gjennomført som Ringenes Herre-filmene, men likevel er har dette bøtter av sjarme på vei mot perfeksjonen for sin tid. Det hele hadde kommet seg en god del med digitale spesialeffekter, selv om filmen også har klart seg utrolig bra uten dem. Her får du spenning fra begynnelse til slutt og dette er stor magi. Jeg digget filmen, men skuespillerprestasjonene kunne vært litt bedre, selv om eventyret er flott og solid fortalt. Dette var en stor overraskelse som det er lett å skjønne ble en stor publikumssuksess da den kom, og det helt uten kjente skuespillere. Jeg glemte også å si at filmen er tysk film og det er imponerende i seg selv. Produksjonen viser at man kan skape store filmer i underholdningssegmentet også utenfor Hollywoods store filmmaskineri.

- The NeverEnding Story 3 - Slitsomt dårlig og helt klart noe av det elendigste jeg har sett
- Den Uendelige Historien 2 - Klarer ikke skape det helt store engasjementet

- Troja - Brad Pitt i heltedrama med mange kule og store slag
- I skuddlinjen - Agent mot morder i litt av et spill
- Das Boot - Tysk ubåtfilm på sitt beste

25.04.2010 sier Andreas Strømmen: Husker jeg så denne filmen for ganske så lenge siden - likte den med en gang.
25.04.2010 sier Pål Frostad: Denne har jeg jeg og alltid likt. En veldig gøy film.
25.04.2010 sier Karoline: En av de filmene jeg har elsket siden jeg var fem år, nydelig og flott og jeg tror jeg må se den igjen snart selv om jeg ikke syns den er så magisk som da jeg var yngre lenger.

• Den Uendelige Historien
  • 80sreborn.com