Anmeldelse av Arme Riddere, norsk film fra 2011

Action, Komedie Spilletid: 90 minutter

Rølpete morsomt og blodig

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 01.12.2011]
En vettskremt og blodig Oscar Svendsen våkner opp med en hagle i hendene i en strippebule ved Svinesund. Rundt ham ligger åtte lik og en kriposetterforsker står over ham og har en del spørsmål kan du si.

Fra produsentene av ’Fritt Vilt’ kommer denne blodige og lekne komedien av en film. ’Arme Riddere’ er basert på en historie av Jo Nesbø og forteller historien om en gjeng rufsete karer som alle har en felles kriminell bakgrunn. Det er når de en dag vinner over en og en halv million kroner i tipping at moroa virkelig starter, for oss!

Flere kjente skuespillere er med på å fargelegge denne fra før av friske og voldelige filmen som har klare preferanser til ulike mafiafilmer og ikke minst til en regissør som Quentin Tarantino. Med kjappe kameraføringer, tegninger av rare karakterer og en ellers så blodig og latterlig historie fungerer det hele sånn passe bra. For, selv om det er friskt gjort og man har valgt en stadig skiftende fortellermåte frem og tilbake i tid, får vi aldri følelsen av at dette ikke er noe annet enn hva man har sett før. Særlig i starten blir det veldig stivt og konstruert, noe vi imidlertid heldigvis blir litt mer vandt med videre i filmen.

Det konstruerte skjemmer likevel handlingen videre. Den ene twisten og vendingen etter den andre i denne rare gjengens ferd, er så alt for tydelig spesialskrevet og filmatisk gjort. Har man lest en Nesbø-bok før, ja så vet man at man vil bli overrasket og overrumplet. I ’Arme Riddere’ er det som om Nesbø selv har fått orgasme og pøst på med både velfungerende, uforutsette og mindre gode vendinger i hopetall. Dette funker av og til, av og til ikke.

Humoren er heldigvis noe av det som fungerer over gjennomsnittet godt. Flere på grensen til hysterisk morsomme hendelser og enkeltscener gjør at man trolig vil sette opp latterdøra flere ganger. Her er såpass mange karakterer og hendelser at det bør være noe for alle og enhver, for å si det slik.

’Arme Riddere’ er både en frisk, morsom og ganske annerledes blodig norsk fortelling. Det norske markedet sulter vel egentlig etter filmer som dette, så trolig og fortjent nok vil filmen kunne få en god del publikum. Om man liker Tarantino og liknende voldelige balletter, ja så er dette et klart must av en film! Kvalitetsmessig er den tidvis effektivt og enkelt gjort, intet mer. Den skjemmes dog en del av denne enkelheten og alle de logiske bristene i historien, samt de kunstige og konstruerte karakterene. Det er som om Nesbø har sopt i hop noe på ti minutter og dette ’Nesbø’-stempelet fortjener den faktisk ikke da den minner mye mer om lavpanna og rølpete ’Tomme Tønner’, bare mye mer voldelig. Men, mange bryr seg nok ikke om dette, så lenge det er kjapp og frisk underholdning!

- Svein og Rotta - Aldri den helt store barneunderholdningen
- United - Kjempeartig sjangerfilm

01.12.2011 sier Tore Andre Øyås: Takk for det! ;) Synes Selås i VG var helt på bærtur med sin terningkastnekt og sammenlikning av 22 juli-følelsene. Han må gjerne få ha sin egen/egne opplevelser knyttet til dette, men å ikke klare å gi filmen en saklig bedømmelse får han være alene om...
01.12.2011 sier Innaktiv_bruker_100: Mye bedre anmeldelse enn vg sin! Har kjempe lyst til å se denne :-)

• Arme Riddere
  • Film&Kino
  • Tønsberg Blad
  • Hamar Dagblad
  • Drammens tidene
  • Øslandsposten
  • Teknologia.no
  • Avisa Nordland

«Rashomon - Demonenes port»