Anmeldelse av Slipp Jimmy fri, engelsk (britisk) film fra 2006

Animasjon, Komedie Spilletid: 80 minutter Aldersgrense: 15 år

Norges første dataanimerte langfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.12.2011]
Det kommer et sirkus til byen og de narkomane karene Odd og Geir og samt kameraten deres Kælle blir headhuntet for jobb på sirkuset av Roy Arnie. De blir lovet flere titalls tusen hver for deres innsats i flere uker framover. Sirkusets største attraksjon er elefanten Jimmy som har vært der i 15 år. Men dette sirkuset doper dyrene og elefanten Jimmy er da selvsagt også blitt narkoman. Fem dyrevernere har fått snusen i at sirkuset er i byen og de ønsker å aksjonere mot sirkuset. Roy Arnie har også en skjult agenda her for han har nemlig kommet over syv kilo som han har sydd inn i elefanten. Men samemafiaen har fått snusen i at heroinen er borte og de er på snusen av hvor tyvegodset befinner seg. Roy Arnie og gjengen forsøker å stikke av med elefanten, men elefanten kommer seg unna midt på vidda og ut i det fri. Nå er gode råd dyre for Roy Arnie som må finne elefanten raskest mulig. Dyrevernerne vil også slå kloen i elefanten siden de skal bruke den som frontfigur for sin organisasjon. Men også et forfyllet jaktlag slenger seg med i jakten og som om ikke det skulle være nok så blir også samemafiaen seg inn i jakten på elefanten...

Det hele begynner med at en gjeng hippier i en folkevognbuss forsøker desperat å komme forbi en bilist i en eldre blå bil på veien. De passerer bilen i høy fart og suser inni en mørk tunnell. Folkevokgnbussen er på vei til byen og når de er kommet dit tar hele gjengen på seg finlandshetter og væpner seg med batonger og slår til. De slår til mot et hus som er fullt med med dyr som sitter i bur og disse slipper de løs. Det blir ikke helt slik de hadde tenkt seg det for katten dreper musene og hunden brekker nakken på katten og kaninene er livredd friheten. De sprenger hele huset og løper derfra.

Filmen har kostet astronomiske 120 millioner norske kroner og det blir med det det aller dyreste filmprosjektet i Norge til nå. Den kostet også med seg Amanda-prisen i 2006 for beste norske film. Dette er også en stor milepæl i norsk filmhistorie siden dette også den første dataanimerte langfilmen. Dette baserer seg på Christopher Nielsens tegneserieunivers. Her finner vi blant annet de to trøtte typene Odd og Geir, ‘Hold Brillan’ og en god del andre karakterer som her er stappet inn i en norsk helaftens animasjonfilm. Alle ser så slitne ut her at det ser om alle har gått igjennom minst en heftig cellegiftkur eller to. Nielsen skal ha for at dette er annerledes enn det man er vant til i animasjonsfilmer. Historien er ikke så revolusjonerende, men det er noen originale elementer her innimellom. Den er riktignok litt fornøyelig spø og herlig sjarmerende til tider i mellom alt det svært mørke her. Her får man bøtter av sort humor for lyse opp det hele. Men til tross for alt det mørke og voksne her er moralen dog på et vis tilstede.

Stilen i filmen er svært særegen og det tar litt tid før man blir vant med hvordan filmen er presentert. Det er hel annerledes enn det man er vant til i slike animasjonsfilmer. Det er ofte lite detaljer i forgrunnen. Karakterene er veldig karikert og litt for tydelig i omgivelsene.Dette føles jo litt utdatert til tider når man ser slik animasjon som dette i dag. Det er nemlig skjedd så utrolig mye i animasjonfilmenes verden siden dette kom ut. Men til tross for litt småslett inntrykk på animasjonsteknikken er det jo en del sjarme å spore her. Animeringen av fjesene er ikke så veldig gode og her har man virkelig kommet mye lengre med vår tids animasjon. I det store og det hele er dette langt bak det vi er vant til hos de supre amerikanske Pixar som er pionerene i denne bransjen. Konklusjonen for denne filmen er at det føles som det er en god del som mangler her for at dette skal bli noe som virkelig glimrer på animasjonsfronten. Her får man til og med den første sex-scenen jeg har sett i en animasjonsfilm og det er da man virkelig viser at dette er en animasjonsfilm for voksne for en gangs skyld. Man skal ha litt pluss her for at man for en gangs skyld tar voksne på alvor og lager noe animasjon og så bare for dem.

Stemmeskuespillet her fungerer greit på norsk, men det hele er egentlig synket med de engelske stemmene som blir spilt av store navn som Woody Harrelson og Simon Pegg og skal visst nok være mye bedre enn den norske versjonen som jeg har sett her. Blant de norske stemmene finner vi navn som Kristopher Schau, Janne Rønningen, Mikkel Gaup, Klaus Joacim Sonstad og Are Sende Osen. Men alt i alt er jeg greit nok fornøyd med de norske stemmene og Klaus Joacim Sonstad er veldig kul som ‘Hold Brillan’.

Her er det karakterene som skaper all moroen. Den kanskje artigste av dem er den store trønderen som drikker for mye og har et sinne få er forunt. Han blir bare kalt for ‘Hold brillan’ fordi han bruker briller og de må vennene hans holde mens han slåss. Han har jo en del stakkarslige kamerater som må holde ut i tykt og tynt med ham og hans ukontrollerbare sinne.
Det er en del brutalitet her til tider og ting er også så hjerterått her at barn nok bør skygge banen for dette her om de ikke tåler en støyt. Også den ikke snakkende elefanten Jimmy passer også godt inn her. Man får godt fram hans personlighet og denne elefanten er ganske godt gjort her. Det er også kult å se Jimmys samspill med den sympatiske store elgen her som skal representere den norske skogens konge.

Det blir noen minneverdige scener her innimellom. Men her er det ikke bare gull og det er også veldig mye gråstein her og det er langt mellom de skikkelig gode poengene, men det at de gode poengene er der gjør dette verdt å se. Rundt disse poengene er pakket inn i en del middelmådigheter her og en dårlig dialog som ikke er allverdedens. Tempoet er ikke like høyt hele veien, men brygger seg greit opp mot slutten som er ganske grei avrunding på det hele. Filmen er jo også ganske sær her og står i sterk kontrast til det heilnorske Flåklypa-universet som alle har gjennom årtier trykket til sitt bryst. Alt i alt ender jeg på en svak firer for dette syke animasjnons eventyret som har litt å komme med.
- En vakker produksjon

• Slipp Jimmy fri