Anmeldelse av Shrek 2, amerikansk film fra 2004

Animasjon, Komedie Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: 7 år

Vellykket oppfølger som leverer varene på en ny måte

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.12.2011]
Det var en gang I et rike langt borte, ble Kongen og Dronningen velsignet med en velskapt vakker babyjente. I landet var alle glade helt til solen gikk ned og de så at datteren deres var forbannet med en forhekselse som gjorde henne stygg som et troll helt til solen stod opp igjen. Denne forbannelsen tok til hver eneste natt. Desperate søkte de hjelp hos en god fe som fikk den unge prinsessen låst inne i et høyt og bevoktet tårn. Der skulle hun sitte til en på en sjarmerende ung drømmeprinsen skulle redde henne med et kyss. Shrek ble drømmeprinsen for Fiona og nå er de på bryllupsreise. Når de kommer hjem og får et brev fra Kongen og Dronningen fra riket ‘Langt, langt borte’. Der står det at Shrek og Fiona må komme besøk til slottet og få sin velsignelse på ekteskapet sitt. Når de ankommer slottet er ikke helt Shrek hva Kongen og Dronningen hadde ventet. Han utseende er mindre tiltalende enn de hadde sett for seg for ‘drømmeprinsen’. Med den dårlige velkomsten som Kongen gir Shrek føler han seg ikke velkommen og når kongen lurer ham ut i skogen for å drepe ham tar han hintet. Kongen vil ikke ha ham der og det er den gode feen som har manipulert kongen til å drepe Shrek. Mens Shrek er borte legger den gode feen legger en ond plan for å få hennes sønn som er drømmeprinsen i utseende til å ta Shreks plass. Nå finner vi Shrek på et nytt eventyr for å forsøke å finne igjen lykken med Fiona igjen før det er for sent...

Igjen starter filmen med eventyrboken. Hvilket eventyr kan man forvente seg denne gangen? Vi får fortalt om drømmeprinsen som skal befri Fiona fra dragen. Prinsen ankommer den bevoktede borgen med all sin sjarme, smukke utsende og det gyldne lange håret som danser nedover ridderrustningen når han tar av seg hjelmen for å gjøre seg klar til å kysse den smellvakre Fiona. De er ment for hverandre, eller hva? Det er bare det at Fiona har blitt reddet av et grønt troll ved navn Shrek som ikke er stort å se på men med et mye større og renere hjerte. Så får vi se gløtt fra tilværelsen til Shrek og Fiona. Når Rødhette kommer på besøk og de åpner gjør at rødhette blir stiv av skrekk og Shrek og Fiona får kose seg med det Rødhette hadde i kurven. Når de er på standen og bølgene står over det forelskede paret som kysser tar Ariel Finas plass. Fiona blir ildsindt og kaster Ariel ut der hun kommer fra i sjøen sammen med alle de andre havfruene. Så smies det en og den blir vippet opp i luften og kommer dalene ned not fingeren til Fiona akkurat slik man har sett denne flotte scenen fra Ringenes Herre, og ringen lyser flott med inskripsjonen ‘Jeg elsker deg’. Vi får se det forelskede paret storme mot hverandre i stor lykke i en blomstereng mens høygaflene blir kastet etter dem. De bryr seg ikke fordi er det bare hverandre som eksisterer. Shrek blir fanget av en snare mens de er ute å går og noen bevepnede kommer til for å se hvem som har gått i fellen, men Fiona kan sin kampsport å rydder opp og stikker bort for å kysse sin elskede som henger opp ned med gjørme halvveis over ansiktet. Scenen er tatt fra Spider-Man. Dette er en så artig og så spekket åpningsscene som man kunne håpet på.

Denne filmen begynner der den andre slapp. Morsomhetene står i kø her og det dette er også et svært artig skue. Scenene er så artige innimellom her at man humoristisk godt gjort og man har anstrengt seg mye her for å skape all denne komikken. Det føles jo litt mer krampaktig enn i den første filmen, men dette er framdeles på høyde med den første filmen innimellom. Man forsøker jo å ta det hele videre her til et nytt nivå og spøkene sitter tettere enn i den første filmen, men denne filmen klarer likevel ikke å underholde helt på samme nivå som den. I den filmen ble man jo kjent med karakterene og man får gode øyeblikk når de blir introdusert for første gang som man ikke klarer å skape her siden man kjenner karakterene. Man blir jo riktignok kjent med noen nye bikarakterer som kongen Harald og Katten med støvlene. I tillegg får Pinnochio og Pepperkakemannen større del i dette eventyret. Her går en mye mer over i parodisjangeren enn man fikk i den første filmen. Her får man parodier på blant annet Alien, Mission Impossible, Ghostbusters og en rekke andre filmer.

Man lurte jo litt hvor dette skulle ta veien etter den flotte første filmen her. Jeg var veldig redd for at dette skulle bare bli en dårlig kopi av den første filmen smidd akkurat over samme lest, men det er dette virkelig ikke. Her har man laget et helt nytt eventyr. Dette føles faktisk litt originalt og en ganske vellykket måte å ta dette eventyret videre på. Historien er i sentrum her og man har forsøkt å fokusere på ekteskapelige problemer etter at den verste lykken har satt seg. Shrek har jo alltid hatt komplekser for sitt utseende og det er jo derfor han alltid har villet være alene. Alle vil jo være pen og vellykket, og Shrek tror at om han blir det så vil Fiona bli glad igjen og lykke smile til dem som før, men Fiona er jo forelsket i Sump-Trollet Shrek. Det er her iscenesatt en hel del forviklinger.

På stemmene denne gangen har en fått med seg enda flere stjerner enn i første film. Man ville nok forsøke å virkelig sikre suksessen med å gjøre alt man kunne for å forsøke å holde oppe det svært høye nivået som man fikk i første film. Eddie Murpy er framdeles super som Eselet og Mike Myers trakterer nok en gang det grønne og sjarmfulle trollet Shrek på en ypperlig måte. Cameron Diaz har den yskyldige og nette røsten som passer perfekt til Fiona. Ny på laget denne gangen er Antonio Banderas som den kule snakkende Katten med støvlene. Vi får også innslag av den alltid så flotte Julie Andrews som Dronningen i riket. Og som kongen Harald finner vi den aldrene stjernen fra Monty Python i komikeren John Cleese. I den norske dubbingen får en servert Asgeir Borgemoen og Thomas Giertsen som radarparet Shrek og Eselet. Iren Reppen dubber Fiona. Henrik Mestad trakterer Katten med støvlene. Og som kongeparet får man severt Ellen Horn og Anders Hatlo.

Alt i alt er dette en veldig god oppfølger som gir deg veldig mye av det man forventer. Man får veldig mye underholdning for pengene her. Det er også veldig mye action og ting som skjer her. Man blir nesten litt utslitt av alle inntrykkene man får bombardert i mot en her. Humoren og øyeblikkene er tilstede her og dette er noe man liker godt å se med alle sine populærkulturelle referanser på plass. Animasjonen er like bra som den første og detlajrikdommen i bildet er blitt mye bedre. Teksturene er så flotte som de kan få bli og bakgrunnen er så flott og eventyraktig som man kan få den. Det er ingenting å si på hvordan dette ser ut og man merker at dette er en nyere film enn den første Shrek-filmen, men det er ikke bare det tekniske som har noe å si i en film, men dette er virkelig ikke så ille dette heller på alle plan og er framdeles en flott animasjonsfilm og dette er også innmari underholdende med alle de nye spøkene her.

- Shrek 3 - Den tredje Shrek-filmen er ikke det helt store

• Gamereactor.no
  • Filmlisten.no
  • StudVest

DreamWorks SKG, Pacific Data Images (PDI), DreamWorks Animation

«Rashomon - Demonenes port»