Anmeldelse av Lange Flate Ballær, norsk film fra 2006

Komedie Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 11 år

Ganske moro med norsk fotballfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.12.2011]
Seks fotballgale gutter jobber alle på EdGarasjen som ikke går så bra og de høye herrer som bestemmer sier han at Edgar bare har 30 dager til å legge pengen på bordet, eller så tar Mobekken over hele forbanna sjappa som de sier det de som truer. Norge har kvalifisert seg til Fotball-VM som skal gå av stabelen i Tyskland og alle gutta har forsøkt å spare i lengre tid for sin store drøm. Nemlig den å sitte på tribunen under VM-arrangementet og heie på sitt moderland. Edgar har ikke en sjanse til å betale tilbake alt han skylder denne Mobekken så han tenker å betale tur for gutta til Fotball-VM siden sjappa er historie uansett. Nå drar gutta på drømmetur til Tyskland der alt kan skje og blir noe gutta aldri kommer å glemme...

Filmen begynner på en pub med noen fotballgale gutter som har skrevet ‘Norway’ på magene sine med en bokstav hver. Det er slik disse fotballgutta hyller sin store fødenasjon med den store idretten som fotball er i Norge. Vi kommer inn akkurat i det Tsjekkia skårer mål i det 87 minutt og alle skriker nei og buer for fult. Det er vill desperasjon i blikkene på fotballfantomene for med dette resultatet så går Tsjekkia videre på bekostning av vårt moderland. Skal ikke Norge gå videre denne gangen heller? Mannen med Y-en på brystet sier eplekjekt til de andre gutta om Norge vinner nå så skal han spandere en VM-tur på gjengen. Da blir det med ett litt optimisme å spore i gjengen. Norge kommer raskt i en sjanse på banen og klarer å dytte ballen i mål. Jubelen står i taket på puben. Edgar som lovet VM-tur blir konfrontert med sitt løfte, men avviser det kontant med han ikke har penger til en slik tur. Det hadde bare gluppet ut av ham og han sier at gutta må pent sette i gang å spare selv. Det står visst ikke så bra til med EdGarasjen som gutta trodde.

Denne filmen ble til etter en reklame på TV med de samme gutta som her spiller rollene her. I reklamen fikk vi se gutta med de røde bokstavene på brystet og her har man laget en historie rundt disse karakterene og gitt dem et liv. Harald Zwart er med som produsent for filmen og han har klart å sikre at dette blir en god del moro og med høy kjendisfaktor. Her får man mange kjente norske fjes i såkalte cameo-roller som Dorthe Skappel, Ari Behn, Åge Hareide og Wenche Myhre for å nevne noen. Regien er ved Bjørn Fast Nagell og dette er hans debutfilm og det klarer han meget godt å gjøre. Dette er en real fotballkomedie med noe ‘attåt’ og det er så herlig skrudd til at man bare gliser voldsomt innimellom.

Karaktergalleriet er svært passende for en slik fotballfilm og de er jo litt typiske supportere slik man ser dem for seg. Vi skal til Fredrikstad i Norge der en seks menn jobber på EdGarasjen. Her møter vi Edgar som er den mest etablerte av gutta bruker penger som han egentlig ikke har som en tur for gutta til Tyskland, men han har også en skjult agenda med reisen. Så har vi Øyvind har problemer med å omgåes damer. Han har aldri gjort det og selv moren hans er fortvilet over ham over at slekten ikke går videre. Øyvind blir med på tur men tenker ikke å være med på hele turen, men så skjer det noe uforutsett underveis og han møter også en ung dame som han blir svært begeistret for. Petter er også en av gutta og er jo litt harry men har dame hjemme og tenker hele dagen bare på fotball og sex. Men når han drar til Fotball-VM vil han ha pause i forholdet og det synes hun er helt greit, men med en gang etterpå begynner han å få kalde føtter over hva han har gjort. Kai er en mann som begynner å dra på årene og han sliter med drikkeproblemer, men sier han har sluttet og drikke og styrter nedpå sprit i skjul. Karsten er den tykkeste kallen og har egentlig plass til to bokstaver på brystet. Men økonomien hans er ikke like feit og han trenger støtt penger. Han spiser som en gris og drikker som en også når sjansen byr det. Han spiser også rester av mat på restauranter og stjeler selvsagt av driksen. Til slutt har vi Freddy som egentlig er ikke fotballinteressert og vil helst satse på musikken som er hans store lidenskap i livet. Men han er med på alt det sosiale med de andre gutta. Men når gutta skal dra blir ikke Freddy med da han har fått to spillejobber i samme tidsrom. Alle de andre gutta blir veldig lei seg for dette. Og nå mangler de også en bokstav på brystet for å skrive Norway. Dette har Edgar fikset med en erstatning for. Han tar med seg sin gladkristne nevø Helge, men gutta er ikke overentusiastisk for hans mangel på det gutta kaller normal oppførsel og han går ikke veldig godt i lag med sine andre og det blir det mye moro av her.

Det blir jo en god del morsomme situasjoner med mye enkel humor her. Det blir mye underbuksehumor og annen partyhumor. En av de morsomme situasjonene som man sitter igjen og ler litt av er den når Øyvind går ned i resepsjonen på det lugubre stedet der de bor og skal spørre etter tannbørste og mimer det i resepsjonen missforstår og blir helt vill i blikket og det kan hun ordne men det at det koster 100 Euro. Det blir selvsagt også en del spøker som går på tyskernes bekostning også. Det hele er ganske artig til tider og om man digger fotball, øl, Norge og damer så tror jeg at dette er god underholdning for deg. Det tar jo også litt av så man sitter med en god følelse også etter å ha sett filmen som å se en god fotballkamp der man virkelig vinner.

For å oppsummere så tror jeg som sagt dette er en gøy film å se for målgruppen. Den er jo ikke særlig realistisk, men det er kanskje ikke derfor man ser en slik komedie heller. Det er god underholdning i mye av det man får presentert her. Man har også porsjonert utover poengene slik at aldri underholdningsverdien daler for mye ned. Det er dog noen ting som sitter bedre enn andre og dette er kanskje ikke like moro som de amerikanske komediene som skyller over kinoene i store strømmer, men likevel en ganske vellykket norsk komedie som er litt mer folkelig og står i sterkt kontrast til de dramakomediene som vi vanligvis produserer i lille Norge. Personlig liker jeg jo veldig godt de mer sære norske dramakomediene, men jeg synes at denne filmen også har sin sjarm denne også. Dette er jo ikke topp skuespill på gutta, men det de ikke har i profesjonalitet tar de igjen i utstråling, og de holder fint for en komedie av dette slaget. Det er selvsagt en del rom for forbedringer her og ting kunne vært morsommere, men jeg ruller en svak firer for dette som jeg vil anbefale sterkt om man liker sjanger eller bare digger fotball.

Se om film er på streaming:

- Lange Flate Ballær 3 - Fremdeles folkelig, men tammere enn i glansdagene
- Lange flate ballær 2: I kongens klær - Kæller fra Fredrikstad i militæret

07.06.2009 sier RoyaZ: God norsk film.
16.03.2008 sier Jesper: Du bør se 2ern. Scenen med Bush er epic! :D
16.03.2008 sier Stormen: Så nettopp Lange Flate Ballær i reprise på TV... Rimelig labre greier. Noen få gode replikker her og der, men man merker at det er laget for å tjene penger. Kjedelig handling er det også.

• Lange Flate Ballær
  • StudVest