Anmeldelse av 37 1/2, norsk film fra 2005

Komedie, Drama Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: Alle år

Kjempemoro satire for kvinner

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.12.2011]
Selma er 37 og et halvt år gammel. Livet går nå videre og videre uten drastiske endringer trodde hun. Men da Selma kommer i parfymeriet så merker hun at hun er begynt å dra på årene. Hun blir anbefalt en drastisk ansiktskrem som skal bygge opp porene hennes fra bunn av og hindre aldringsprosessen. Det er i alle fall det damen bak disken lover. Selma jobber i en stor avis og når ting begynner å sette spor i henne som dette så kan man jo heldigvis bruke slike erfaringer for alt det er verdt og skrive om det. Men det er bare det at det er stor rift om de faste spaltene og Selma har jobbet i seks år uten å utrette det helt store. Nå har hun brukt 14 måneder på en spalte om kvinner på hennes alder og alle ting de går rundt og tenker på. Rette etter kommer det også andre sjokk i livet da mannen hennes går fra henne til fordel for en annen journalist i hennes egen redaksjon: Han forsøker å trøste henne om at han fortsatt vil ha Selma som venn. Men så møter hun tilfeldigvis den mye yngre mannen Axel som hun ikke vurderer en gang fordi han virker for ung. Livet er ikke slik du ønsker det var. Men du må reise deg og gå videre. Sa faren til Nicole Kidman da Tom Cruise dumpet henne til fordel for Penelope. Nicole tok seg sammen og to år senere vant hun Oscar. Selma forsøker seg å bruke familien-Kidman-metoden. Nå starter Selma et nytt liv, med nye muligheter...

Filmen begynner med strofene fortalt av en dame: ‘Det er klart vi drømte om det. Alle trodde at det skulle bli en av oss. Det var bare spørsmål om hvem’. Så får vi se to herrer iført uniform som fyrer av noen kanoner. En gjeng jenter sitter å ser på TV mens de drømmer. Og så sier jeg-personen eller jenten i gul genser med navnet Selma på brystet at hun skal gifte seg med Håkon Magnus. Hun får et kort og kontant svar at det var det flere som hadde tenkt seg. Og argumentene går mellom dem. Selma sa det jo først, men så er jo den ene jenten penest, og den tredje vil jo også gifte seg med prinsen hun også. Gutten som sitter sammen med jentene melder seg også på i diskusjonen og kaster inn at han også kunne tenke seg å gifte seg med Håkon Magnus, men det vil ikke jentene høre snakk om siden han er gutt. Den ene av jentene er klar i sin tale. Hun skal gifte seg med Håkon Magnus, bli prinsesse, og så forretningsdame. Den samme klartalte jenten sier at Selma er rar og noe for seg selv når hun drar t-sjorten over hodet og sier hun har slør. Den klartalte Anna den mektige og Janne den pene var venner med Selma til skolen var slutt. Anna fortsatte å mobbe Selma for sine rare sider, og Janne synes det var stilig være venninnen til Anne. Men fra den dagen var Selma sikker. Hun skulle vise dem når hun ble stor at det var Selma som kom på tingene. Og så skulle Anna beundre henne sånn at hun ville dele lillebroren sin med Selma. Hadde jentene likt hverandre så hadde de kanskje vært sammen 28 år senere. Dagen da alt håp var ute. Prins Håkon Magnus gifter seg med sin Mette Marit for hele nasjonens skue.

Vibeke Idsøe gjør her sin første film for det mer voksne publikum. Hun debuterte med filmen Jakten på nyresteinen som ble en braksuksess og så laget hun enda en barnefilm før hun tok fatt på denne filmen. Hun står både for manus og regi her og dette er ganske artig for aldersgruppen dette gjelder og også en god del opp og ned og selvsagt også generelt for jenter siden dette jo er en romantisk komedie. Idsøe har klart å lage noe litt ny vinkling her. Dette er som en slags norsk variant av Bridget Jones Dagbok. Her tar Idsøe en god del ting på kornet og lager ganske artig underholdning av hva kvinner har å stri med når de begynner å merke at de er blitt eldre. Her får man humor fra første stund. Og alt er så velgjort her med gode poenger som man også opplever i dagliglivet. Her får vi presentert alt på spissen på svært artig vis. Det blir noe pinlig og en del situasjoner man kjenner seg igjen i. Man kjenner også igjen mange av typene man finner her. Selma er jo også en svært kul karakter og man digger alle innfallene hennes og ler med henne av hennes betraktninger av livet. Og så får man ispedd litt forviklinger også.

Helén Vikstvedt spiller hovedrollen her på et svært passende vis. Hun er perfekt som den litt rare og artige journalisten Selma. Vikstvedt har den rette alderen og utseende og spiller jo også ganske godt i denne rollen som nærmest er skreddersydd for henne. Man får også et kobbel av andre kjente norske skuespillere her. Marit Andreassen spiller avisredaktøren Irmelin som vaser rundt å leker sjef og behandler alle helt overfladisk. Kåre Conradi spiller den velykkede homsen Sigurd som er sammen med drømmeprinsen spilt av Anders Baasmo Christiansen. Anne Ryg spiller den pene av barndomsvenninnen ved navn Janne. Ulrikke Hansen Døvigen spiller den noe korttenkte og enkle barndomsvenninnen Anna. Så har vi Jan Gunnar Røise som spiller den yngre drømmemannen til Selma som viser stor sjarm her. Pia Tjelta spiller avisjournalisten Michelle som forsøker å gjøre sitt beste selv om hun enda har mye å lære. I andre roller treffer vi også Jon Øigarden, Svein Roger Karlsen (Hvaler og Hodet over vannet), Frank Kjosås (De gales hus og deUSYNLIGE) og Bernhard Arnø (Hotel Cæsar).

Dette er en ganske god film. Her får man satire servert på ganske artig vis. Dette er en film som klarer å servere deg øyeblikk som både får deg til å le og gråte. Det er riktignok noe å gå på før dette blir en topp film, men den gjør jobben sin og vel så det. En norsk romantisk komedie som tørr å være litt annerledes og tenke litt nytt. Jeg tror kvinner nok vil elske dette. Det er ikke like underholdende for den mannlige delen her siden ting ikke taler så mye til dem, men litt universell humor er det dog å spore her også. Selv husker jeg at filmen ikke var det helt store første gang jeg så den, men som sagt så er jo dette egentlig ikke en film for meg selv om jeg nå har sett en god del filmer i samme sjanger i den siste tiden og derfor klarer å se kvalitetene i denne filmen. Om du er kvinne og ikke har sett dette så er ikke dette så er det vel bare å anbefale denne filmen.

- Løvekvinnen - Pen og dristig historie som er ufarlig og tung i lengden.
- Jakten på nyresteinen - Ambisiøst kroppseventyr

• 37 1/2