Anmeldelse av Pitbullterje, norsk film fra 2005

Komedie, Familie Spilletid: 85 minutter Aldersgrense: 5 år

Sjarme og humor med seriøse undertoner for hele familien

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.12.2011]
Det er snart jul. Jim er en gutt som går i syvende klasse på skolen. Han har en mor som er sterkt preget av angst som ikke går ut av huset og som trenger mye oppfølging og tid av ham for å fungere i det daglige. Jim er en veldig snill som forsøker å gjøre som alle rundt ham vil og det utnytter de. På skolen er han blitt et mobbeoffer og mange plager ham fordi han er minst og lettest å banke. Kurt er den kule i klassen og er ‘venn’ med Jim. Det vil si at Jim er den som må stå bak og ta imot flammefisen som Kurt slepper, mens de andre i gjengen står og ler. En dag kommer Terje som ny gutt i klassen. Han er den aller største gutten i klassen og kan banke hvem som helst og han gjør en entre som gjør at alle blir redd for ham da han presenterer seg som Pittbull-Terje og sier at han har en pittbull hjemme som kan drepe alle som den prøver seg på så de må bare passe seg. Kurt sier til Jim at han ikke får ha noe med Terje å gjøre, men det er ikke så enkelt når Terje en dag presser seg på hjemme hos kim og 'trøkker' ham opp langs veggen og sier at Jim skal være hans bestevenn ellers dreper Terje ham. Det er ikke enkelt å være Jim og særlig ikke i jula...

Under åpningen der man får se hvem som er med i filmen og hvem som har laget den får vi se en del playmoleker som er frempek på hva som skal skje komme senere i filmen. Man får presentert alle karakterene i filmen som playmofigurer med navnet deres ved siden av. Selve filmen begynner med at en gutt blir plantet med trynet ned i snøen. En annen gutt drar ham hardt opp igjen. Den kule gutten spør om alle er klare. Den kule gutten tøffer seg og forteller at han skal tørføne trynet til Jim. Den kule gutten inntar sin posisjon med foroverbøyd overkropp slik at rumpen peker rett mot fjeset til Kim. Laighteren står påtent og Jim er klar for å møte det som kommer. Så kommer fisen og flammen står ut av olabuksen til den kule gutten og Jim får flammen og fisen rett i fjeset. Den kule gutten spør om det går bra og Jim sier det går fint det. Den kule gutten spør om han har begynt å røyke ennå, hvor Jim svarer nei. Jim får da oppgaven med å holde vakt mens de andre røyker og snakker om flammefis. Jentene er også med, men så kommer læreren overraskende på Jim og de andre gir ham røykpakken så han må ta støyten. Jim sier at han oppbevarer røykpakken for moren sin siden hun skal slutte å røyke. Læreren sier at han må ringe moren til Jim om dette, men Jim sier at ikke telefonen virker og at han heller får skrive en melding. Etter at Jim har tatt støyten går alle hver til sitt og den kule gutten sier at Jim skylder ham en pakke røyk. Jim ser ned på en fattet men litt trist måte.

Dette bygger på en boken 'Pitbull-Terje går amok' av Endre Lund Eriksen. Her får man presentert en rekke karakterer. Noen er de kule gutta og der finner vi den utspekulerte Kurt i spissen. Og for at de kule skal være de kule så må det jo være noen som er mindre kule og der finner man Jim helt på bunnen siden han er minst. Men de kule er helt avhengig av ham til å gjøre kule ting som å ha fest, kjøpe Røyk eller Øl. Men det er ikke lett å være Terje heller som alle er redd og ingen vil leke med. Han presser seg på Jim som ikke kan si nei fordi Terje er så overlegent mye større og i tillegg veldig truende. Jim føler seg skvist mellom to stoler. På den ene siden har han Terje og på andre siden de ‘såkalte’ vennene hans som bare utnytter ham. Det er ikke lett å være Jim som tror han må velge mellom to onder. Så har vi moren til Jim også som trenger mye tid og som forlanger mye av ham. Jim må stadig lyve for å hjelpe moren til å leve det isolerte livet som hun ønsker. Han sier de ikke har telefon slik at ingen kan ringe dem og når folk kommer på døren, ja så åpner de ikke og Jim må ha et kodeord som beviser at han er Jim for å slippe inn. Nå nærmer det jo seg også jul og det er jo greit at det er litt ordnede forhold i julen og det er jo heller ikke helt enkelt å stå for helt selv når man jo egentlig bare et barn. Terje og Jim er to gutter som har det like ille hjemme. Terje har sin far som også sliter med sitt. Han drikker mye og jobber som julenisse for å få noen ekstra slanter til jul. Det er ikke bare lett å være nisse heller når man ikke fikser livet sitt selv heller.

Atle Antonsen er temmelig god til å spille karakter som ikke mestrer livet og sliter litt i det daglige. Her er han perfekt som Terjes far og den forfyllende litt hissige julenissen på kjøpesenteret som hater jobben sin og også livet sitt. Han har dog en liten trøst i Terje spilt av Jørgen Foss. Foss spiller faktisk veldig kult som Terje han fyller jo rollen sin så og si perfekt etter intensjonen her. Litt kult å se at Foss kan virke psykopatisk og truende til tider også for det virker som det er rake motsetningen av slik han framstår i virkeligheten. Han har virkelig tekke foran kameraet og jeg skulle gjerne sett ham i flere filmer. Jim som egentlig er filmens hovedrolle spilles stødig av Petrus A. Christensen. Han er jo ung, men svært lovende her i rollen som den snille gutten som bare ikke vil ha problemer og strekker seg langt for å passe inn i en venneflokk selv om de utnytter ham grovt. Det er jo ikke lett å være minste gutt i klassen og Christensen viser at han har noe foran et filmkamera å gjøre her og det er nok grunnen til at han også er brukt ved en rekke andre norske kortfilmer og filmer som blant annet Knerten-filmene. Det skal bli spennende å se ham vokse litt til så han kan ta fatt på litt andre og ‘større’ roller i andre sammenhenger. Man kommer heller ikke utenom Kristin Skogheim i denne filmen heller. Hun spiller den angstfylte moren til Jim og det gjør hun på en svært troverdig måte. Jeg vet en del om angst fordi jeg til tider har hatt en del av et selv og har folk i familien som er sterkt preget av det og derfor var det flott å se at Skogheim klarte å gjøre rollen på en skikkelig måte. Her tuller man ikke med angsten, det er en del av filmens tematikk og Skogheim gjør denne balansegangen mulig på en fortreffelig måte.

Arild Fröhlich gjør her sin debutfilm som regissør og i så måte klarer kan seg meget godt. Dette er jo en barnefilm og i så måte er dette blitt veldig underholdende. Jeg synes også filmen har en del kvaliteter som selv voksne setter pris på. Det som skjer her er nok til tider også veldig spennende for de yngste barna som er i tidlig barneskolealder og for alle oss andre så er det en kul handling. Man tar opp tunge temaer her som mobbing og angst og det gjør filmen ekstra tyngde. Det hele blir gripende til tider og litt trist også. Man får virkelig sympati for mange av karakterene her og selv om det er masse litt sort humor her så er det ikke alltid man klarer helt å le av det, men det hele er gjort på en ganske fornøyelig måte. Det er nok andre ting voksne ler av her enn barna og omvendt. Filmen er passe sår og klarer godt balansegangen mellom humor og alvor.

Det er mange stilige scener her som gir mye tilbake til filmen. En del scener med Pittbull-Terje som eksempelvis står bort i et hjørne og maler mens han ser på Kim med det voldsomme psykopatblikket. Jim leker også mye med Playmo i denne filmen og det har man laget en greie av i filmen som virker veldig originalt. Det er masse stilige Playmo-scener her som gir filmen særpreg. Playmoverdenen representerer det livet som Jim ønsker å ha og han drømmer seg bort når han leker med Playmoen. Mange av playmoscene framstillingene som nok mest sannysynlig er laget med dataanimasjon er utrolig artige. De ville situasjonene man får fremstilt er så sterk i kontrast til karakterenes egentlige jeg så det skaper stor humor som man ler mye av.

PitbullTerje er jo også en julefilm. Den er jo litt hippere enn de julefilmene man er mer vant til, men man får jo en del tradisjonell julestemning også. Og når man får blant annet høre ‘I Dreaming of a White Cristmas’, ‘Jimglebell Rock’ og ‘Have yourself a merry, merry Christmas’ så blir en jo litt varm om hjertet hvis man ser dette om julen. Her får man jo oppleve julaften og en masse førjulsforberedelser på skole og hjemme. Man har hippet opp julespillet på skolen en god del hakk som faktisk er litt kult. Man får jo også Atle Antonsen i nissedrakt og får litt stemning av det også, selv om han ikke mildt sagt er den mest sjarmerende nissen her. Man kunne nok også gitt litt mer for å skape enda mer julestemning her og få dette til å bli en mer klassisk julefilm, men man klager ikke for dette er jo en film som passer godt på andre tider av året også.

Filmen var en stor suksess da den gikk på kino og den ble sett av over 200 tusen på det store lerretet. Filmen er jo bra vellykket og har fått flere priser som Amanda for beste barne og ungdomsfilm, Barnefilmprisen under filmdagene i Lübeck i Tyskland og en spesialpris i Montreal. Jeg har sett denne filmen noen ganger og den hadde ikke tapt seg siden første gang jeg så den. Dette er virkelig fordøyende til tider og man føler at det er blitt en veldig fin film med god moral. Barn vil nok ta poengene her om at mobbing ikke er så kult for dem det går ut over. Det å skildre folk som ikke har det så lett er alltid en god innfallsvinkel når man skal lage film. Dette er blitt en film som er flott å se for hele familien. Jeg ruller en veldig sterk firer for PittbullTerje.

- Norske byggeklosser - Oppussing og huskjøp til besvær...
- Grand Hotel - Fine spirer drukner i en kjedsommelig ufarlighet
- Doktor Proktors tidsbadekar - Herlig, variert og leken historietime
- Doktor Proktors prompepulver - Morsom prompehumor!
- Fatso - En fet manns fantasier

• Pitbullterje
  • Julefilmfestival.blogspot.no

Paradox Film AS

«Kaptein Sabeltann og Den Magiske Diamant»

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Stekte grønne tomater»

«Den Siste Fleksnes»