Anmeldelse av Bedre enn sitt rykte, norsk film fra 1955

Komedie Spilletid: 83 minutter Aldersgrense: 11 år

Gammel russetid ruster aldri...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.12.2011]
Det er tidlig i juni måned, russetiden er godt i gang i Oslo på nittenfemtitallet. Det er kanskje vanskelig å skulle konsentrere seg om det som er viktig når russetidens moro frister mer enn det å studere fag. Den unge Dag trenger de aller beste karakterene siden han skal studere medisin og da må han bruke tiden sin flittig. Han sliter litt med fransken og får der god hjelp av frøken Strøm som gir ham privattimer. Dag blir veldig betatt av den unge pene frøken Strøm. En av hans medstudiner, Karin, er forelsket i Dag og håper at han vil falle for henne igjen, når det umulige forholdet med hans lærer kommer ned på jorden igjen etter eksamen. Roald på sin side er mest betatt av Karin, men hun har jo bare øynene åpne for sin Dag. Her blir vi med denne vennegjengen på deres russefeiring, skriving av russerevy og pugging av fag. Her er det tid for mange forviklinger på de mange sammenkomster og arrangementer...

I begynnelsen hører vi ‘Sjikkelakke, sjikkelakke, show show show , bommelakke, bommelakke, bow bow bow, sjikkelakke bommelakke, jazz bom bø, julekake, julekake, hjemmebakt brød, Hurra!’. Og så skyter en liten gutt i lite klær en amors pil på et forelsket par der mannen har tittelen ‘Bedre enn sitt rykte’ på ryggen. En litt oppfinnsom Calmarstrek der altså. Filmen begynner med at russen hiver en jente opp i luften flere ganger. Russen raver rundt i gatene mens politiet står og ser på. De kjører russebil og vifter med sine pinner ut i luften. Så får vi se en feiende flott ung dame som hører på at en ung elev leser fransk. Han heter Dag og er 'pokka' nødt å ha beste karakter siden han vil bli lege. Hans forelskede medstudine synes ikke det er problematisk at Dag bruker så mye tid med en så pen ung dame, fordi han viser at han satser på utdannelsen sin. Frøken Strøm, som hun heter, er noe alle gutter går rundt og drømmer om. Også Dag er betatt av henne og hun blir også med i russebilen på tur når de skal ut å ragge.

Her får man kritiske blikk på russen og dens ville feiring. Noen herrer mener at det bør settes en stopper for hele russetiden. De eldre herrer mener at russen ikke har moral og at man beføler hverandre når man kysser er jo visst helt uhørt. Mye er skjedd siden denne filmen kom ut, og russefeiringen er blitt atskillig villere enn den man presterte å skulle stille opp med på femtitallet. Men debatten rundt russefeiringen går nok i enkelte kretser ennå. De fleste har jo vært russ selv og det er en del av det som hører med til den norske ungdommen. Det er vanskelig å rokke ved tradisjoner. I dag er det nok ikke de ville tilstandene rundt festingen som er sterkest kritisert av motstanderne, men heller den voldsomme pengebruken som enkelte russ har på russebil eller russebuss. De fleste 'vetige' synes det kan synes helt unødvendig å bruke så mye penger på en så kort periode. Men tilbake til 1955s skildring av russen. Her er det uhørt at lærerne menger seg med sine elever og særlig ikke med russen. Det at man skal ha russefeiringen før eksamen er for mange andre land helt ulogisk. Mange vil nok også la festlighetene gå ut over deres resultater også, og virker som en distraksjon for mange unge. Men det er jo en herlig tid som man aldri får igjen, og denne moroen er jo noe man ikke vil gå glipp av. Og så er det heller ikke så lett å være ung å motstå de fristelser som russetiden byr på. En ting som i hvert fall er sikkert er at russen er like ung hvert eneste år.

Filmen bygger på en fortelling av Eva Seeberg. Edith Carlmar har her regien på dette som er Norges første russefilm. Og som vanlig når Edith regisserer så er det Otto Carlmar som står for manuset. Dette er en ganske grei skildring av russen alla 1955, og selv om jeg ikke vet så mye om det, så virker jo dette litt kult og underholdende til tider. Filmen er jo litt overfladisk til tider, men det er jo tross alt russ det er snakk om, og da bør en jo ha mye tid til kjærlighet, fest og moro. En får her en skildring med mye sjarme og utstråling innimellom. Historien er nok ikke den beste og er også litt tynn, men Calmar tar igjen mye her med god regi og maskerer litt av manglene i manus der. Her får man mange artige beskrivelser som eksempelvis når den strenge læreren som går i helt blankpolerte nye skinnsko som knirker som et udyr og irriterer vettet av alle elevene som forsøker å konsentrere seg om å få ting ned på papiret når ting skal være helt stille på den skriftlige prøven. Det blir også litt bading i fontener og annet gøy som spriter opp filmen litt. Man får også en god del helt nye skuespillere som debuterer på lerretet her som Odd Borg og Unni Bernhoft. Også skuespillere som Per Christensen, (Hotel Cæsar og Elling), Atle Merton og Vigdis Røising gjør en av sine første roller på lerret også de. Og så krydrer man det hele med gamle storheter i birollene her som Einar Vaage og Lalla Carlsen.

Om denne filmen er bedre enn sitt rykte er det jeg skal oppsummere nå. Jeg må si at dette er en ganske grei eldre norsk film. Den er jo ganske underholdende til å være norsk ungdomsdrama fra nittenfemtitallet. Det er selvfølgelig en del man bare ser på som fyll her, men filmen er på et vis satt bra sammen til tross for dette. Edith hadde nok like mye tiltro sin mann, Otto, på manuset på samme måten som det Speilberg hadde da han laget, Indiana Jones og Krystallskallens rike, med Lucas på manus. Dette begynner ganske greit, men fra midten og ut flater dramaet litt mer ut. Noen av disse elevene virker så alt for voksne for alderen. Var man mer moden før i tiden?. Ikke vet jeg. Man kjenner seg jo igjen i en del her og skolesituasjonen har ikke forandret seg så alt for mye siden jeg gikk på skolen og var russ. Feiringen derimot var det nok flere forskjeller, men det var artig og litt eksotisk å se hvordan ting kunne utarte seg nesten femti år før jeg var russ. Man får jo noe moro her og en ganske grei film alt i alt.

Se om film er på streaming:

- Ung Flukt - En norsk dramaklassiker som framdeles underholder
- Lån meg din kone - Fornøyelig eldre norsk komedie
- Fjols til fjells - Komisk perle for den norske folkesjelen
- På solsiden - Til tider fornøyelig drama
- Aldri annet enn bråk - Grei miljøskildring av en norsk arbeiderklassefamilie fra nittenfemtitallet
- Ung frue forsvunnet - Severdig dramatisk Calmarfilm
- Skadeskutt - Psykisk behandling og møte med mennesket bak pasienten