Anmeldelse av Bridesmaids, amerikansk film fra 2011

Komedie Spilletid: 125 minutter Aldersgrense: Alle år

Brudepiker som driter seg ut i en sjeldent komisk film

[Skrevet av: afro, Dato: 29.12.2011]

Den noe vimsete Annie Walker lever et trist og kjedelig liv. På grunn av at hennes drøm, et bakeri, ble lagt ned har hun lite penger. Hennes merkelige samboere gjør ikke tilværelsen bedre med å lese dagboken hennes og med sine ellers manglende antenner. Den mannlige vennen hennes ønsker ikke mer av henne enn kveldskos og bitterheten hennes gjør at hun ikke klarer å gjøre en god jobb på gullsmeden hun jobber på. Likevel har hun sin bestevenn, Lillian, hun kan gå til, men når Lillian forteller at hun er forlovet topper det hele seg. Som moren, med sin egen triste historie forteller sin datter, så har Annie truffet sin bunn i livet, men det viser seg å ikke stemme helt...

Konseptet i denne filmen kan ligne noe på "Hangover" som handler om guttenes innsats for sin venn før han skal gifte seg. Bridesmaids blir da den kvinnelige versjonen, men her er handlingen over et mye lengre tidsrom og dette gir mulighet for mer variasjon i handlingen. I tillegg er det ikke bare knyttet til bachelorpartyet, men derimot alle forberedelsene til et bryllup. Der Hangover var gjennomført rølpete, ser vi i lignende situasjoner her at hovedpersonen Annie er meget uheldig. Mye av uhellet til Annie tilfaller Lillians andre gode venninne, Helens og hennes sleipe væremåte. Striden mellom de to bestevenninnene til Lillian kommer til uttrykk tidlig i filmen og byr på mange morsomme situasjoner i seg selv. Moralen er ikke den mest fremtredende i denne filmen, men karakterene klarer til sist å finne ut hva som er det rette å gjøre.

Filmen er spekket med morsomme scener fra første til siste slutt. Spesielt sammen med brudepikene til Lillian, klarer Annie å rote det til, noe som hos meg resulterte i latterkrampe. En spesielt nevneverdig scene i filmen kommer når de skal prøve kjoler etter å ha spist lunch på en av byens mindre fine restauranter og alle blir syke. Kjolene prøves i en veldig flott og dyr butikk og dette gjør jakten på et toalett litt vanskelig. Men jentene kommer på alternative måter til ekspeditrisens sjokk. Mindre morsom er ikke scenen fra flyet på vei til bachelorettepartyet de skal ha i Las Vegas. Annie liker ikke å fly og etter hjelp fra en av Lillans brudepiker, blir hun veldig full, og det hele fører til at de må ta bussen hjem. Mange steder blir vi servert morsomme replikker som krydrer det komiske inntrykket. Likevel er filmen hovedsakelig basert på situasjonskomikk som er ypperlig utført.

Det som for mange gjør denne filmen ekstra gøy, er at det handler om seks veldig forskjellige jenter, og alle kan kjenne seg igjen i noe eller noen. Skuespillet er veldig godt utført, spesielt av Kirsten Wiig, som spiller hovedrollen Annie Walker. Hennes mimikk og fremtreden løfter filmen enda et hakk komisk sett. En annen skuespiller som utmerker seg spesielt er Melissa McCarthy, som spiller den ekstremt rølpete brudepiken, Megan. Denne karakteren gjør sitt for at alle scenene blir litt morsommere, med sine flåsete kommentarer og merkelige væremåte. Et glanseksempel på dette kommer til syne ved at hun, av mangel på andre muligheter, setter seg på vasken og besjer når de prøver kjoler. Utover dette ser alle skuespillerne ut til å være nøye utvalgt til sine roller.

Tittelen på filmen og det generelle førsteinntrykket kan for noen være at dette er en jentefilm. Men de guttene som velger å se denne filmen, kommer nok til å oppleve at latteren kommer om den vil eller ikke. Den lette humoren passer for de fleste i de fleste aldre, men spesielt for ungdom og litt eldre. Om du likte Hangover kommer du ihvertfall til å elske denne. Dette er et frisk pust innen komediens verden, og representerer en sjelden vare i den ellers så uttørkede sjangeren. Her får vi full pakke; gode skuespillere, smarte replikker, frekke og morsomme scener og en artig historie. For meg var dette en film med ny vinkling, og jeg satt igjen med følelsen av at jeg ikke hadde sett denne filmen før, som jeg dessverre ofte gjør med komedier.

- Last Christmas - Quite boring, actually.
- A Simple Favor - Et lekkert og smart krimmysterium!
- Ghostbusters - Who ya gonna call?
- Spy - Rikholdig spionparodi som funker!

- Vellykket, morsom komedie

• Bridesmaids