Anmeldelse av Hamsun, norsk film fra 1996

Drama, Krig Spilletid: 160 minutter Aldersgrense: 11 år

En interessant historie og en god film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.12.2011]
Hamsun er en av våre største forfattere gjennom tidene. Her får vi historien om hans siste tiår da han levde fra 1935 og til hans død. I 1935 på gården Nørholm sitter Marie å leser kjærlighetsbrev fra Hamsun. Men livet er ikke så enkelt mellom dem som det var. Han har ikke skrevet en eneste linje på lange og hun er lei av hans væremåte. Hun spør gråtende hvorfor Hamsun skulle ta 30 år av hennes liv på denne måten. Han hadde lovet henne en hovedrolle og skrive et stykke til henne. Han har horet i alle år og barnene måtte de sende bort fordi de forstyrret den store ånden. Hun spør Hamsun om hva han har gjort med dem. Det er han som har gjort henne og så var hun aldri god nok for ham. Han blir sendt på pensjonat. Året etter møter Marie Hamsun Vidkun Quisling og de begynner å konversere. Hamsun kommer hjem igjen og han skværer opp med sin kunde. Han får bokhandlerprisen i Tyskland året etter. Her får vi historien om den store forfatteren og hans vei til å bli en som holder med feil side under krigen som det man kalte en ‘landsforeder’ etter at Norge ble okkupert...

Det hele starter med en knivspisset blyant som leker lett over papiret. Det er en eldre mann som sitter og skriver med en nøytral mine i ansiktet. Så klipper man over til et blankt vann med en mørk skog som sammen med himmelen og dy mørke skyene speiler seg i det for å lage et flott bilde. Så kommer det noen krusninger i vannet i takt med stemmen til den gamle mannen som sier: ‘Når jeg går den gjengrodde sti inn gjennom skogen, skjelver mitt hjerte i en ujordisk glede. Jeg minnes et enkelt sted på østkysten av Det kaspiske hav der jeg en gang stod. Der var det som her, og sjøen var stille og tung og jerngrå som nå. Jeg gikk inn gjennom skogen. Jeg rørtes til tårer og var henrykt. Jeg sa hele tiden: Gud i himmelen, at jeg skulle komme hit igjen! Som om jeg hadde vært der før.’. Så er vi tilbake på kontoret igjen og ser klokken som er kvart på åtte. Det banker på og den gamle mannen fortsetter med sitt og svarer ikke. Så kommer det en yngre dame inn døren. Hun går bort til den eldre herren og tiltaler ham med pappa. Hun sier at det er slutt og at Tyskland har kapitulert. Den gamle mannen skjelver litt på hånden men tar det fattet. Et annet sted finner vi en mann med tysk offiserslue og blågrå dress som brenner en rekke papirer i peisen og tar seg en dram mens han hører på tysk radio der man forteller at riksministeren har erklært betingelsesløs kapitulasjon. Han brenner et bilde han har på sitt kontor av et jentebarn. Hos den gamle mannens, som skrev i begynnelsen, bolig roter en dame rundt i en masse papirer som hun henter fram fra skapet. Mannen i den blågrå dressen går mot en bunkers. Han låser seg inn og sjekker om noen kommer etter før han endelig lukker døren. Den gamle skrivemannen tar seg en tur ut hvor han møter en liten pike i porten og hvor hun spør ham et direkte spørsmål: ‘Er det du som er Hamsun? Landsforederen? Mamma sa jeg skulle slenge tilbake boken din. Hvorfor ble du det?’. Hamsun svarer ikke og går inn igjen og setter seg inne i mørket og ser bare på de fortrukkede gardinene og er tung til sinns. I mens ser vi bunkersen som mannen med den blågrå dressen gikk inn i. En bombe går av så døren går opp og røyk velter ut.

Det begynner med krig og handler om mye om det her. Krig som i andre verdenskrig og krig som en splittelse mellom Knut og Maria Hamsun. Det er på en måte krigen som får samlet familien Hamsun sammen slik det berettes her, i hvert fall tror de det i begynnelsen, før det igjen blir stridigheter. Her får man historien om en mannen som gikk fra stempelet som Norges største hedersmann til hans fall som den store forederen. Hva får en mann som Hamsun til å bli en nazisympatisør. Han liker ikke den engelske arrogansen. Og ser at engelskmennene ikke skjenker Norge en tanke og dråpen kommer når England minelegger norskekysten og at ikke Norge gjør noe motstand mot det liker han dårlig. Det er en meget fascinerende historie man får fortalt her. Hamsun er en mann som egner seg godt til å lage film av. Det er så mye mystiskk og så utrolig storslått gjort her. Dette er en skildring av krigen man ikke har sett før. Her får man et litt nytt bilde av det hele. Det er jo kanskje helt uforståelig for dem som kjempet mot tyskerne at noen kunne holde med dem. Men bildet er ikke så sort hvitt som man kanskje tror og det er det som gjør dette så interessant. Historien man får her er rett og slett veldig opplsukende og man får en flott filmhistorie fortalt her. Hamsun slites mellom to leirer. Jeg skal ikke røpe mer enn at man må se dette for å skjønne hva jeg mener.

Dette er flott og dramatisk filmatisert og man får gode scener. Det er gode poenger her hele veien og dette er flott fortalt hele veien. At man valgte å gjøre dette til en nordisk samproduksjon har nok styrket produksjonens kvalitet en masse. Her har man brukt mye av den beste kompetansen man har for å berike produksjonen. På regi finner vi den svenske mesterregissøren Jan Troell som står bak de kjente og kritikerroste filmene Utvandrarna og Nybyggarna. Man liker godt hvordan drivet i denne filmen er om en er interessert i det som skjer er dette ganske kult. Jeg digger filmer fra andre verdenskrig og dette var til tider svært stødig fortalt. Dette er både sterkt og godt fortalt. Det hele blir veldig poetisk og vakkert skildret til tider som scenen med møte mellom frosken og Terbauen rett før de begge går i luften. Man har jo også fått Skandinavias store mannlige eldre skuespiller i Max von Sydow til å spille Hamsun. Jeg må si at jeg var litt skeptisk at en svenske skulle spille Hamsun, men når man vender seg til det så må jeg si at jeg ble overbevist. Sydow spiller glitrende som Hamsun og han klarer å skape en karakter man tror på. Ghita Nørby er også solid som Hamsuns kone og gjør et ganske flott portrett av kvinnen som stod sammen med nazistene i Norge. Man får også innslag av dyktige norsk skuespillere som Sverre Anker Ousdal, Gard B. Eidsvold, Anette Hoff, Eindride Eidsvold og mange, mange flere.

Jeg må si at jeg ikke hadde de største forhåpninger til dette selv om det stod norsk klassiker på coveret. Her fikk jeg noe som overrasket meg positivt. Det er lett at dette kunne blitt et kaldt og kjedelig portrett av Hamsun, men dette er nesten det motsatte. Man suges her inn i handlingen fra første stund. Dette virker så godt fortalt at man tar dette som slik det kunne ha vært. Her ligger et veldig godt filmmanuskript i bunn og sammen med den vellykkede regien og det strålende skuespillet blir dette noe man faktisk synes er svært bra og gjør jobben sin og mere til. Det er jo ingen mesterverk i det store og det hele, men tidvis er det det og det er det som gjør dette så fint å følge. Dette er interessant inn til siste stund og viser et særegent portrett av en stor forfatter fortalt på en usedvanlig måte. Jeg skjønner godt at man valgte å lage denne filmen, for dette er jo svært stødig fortalt og en god nordisk produksjon, med et ganske godt utgangspunkt så leverer man her. Man forteller om en svunnen tid for oss som ikke har opplevd dette er det fint å få det gjengitt. Dette er en brikke som forteller ting fra en ny annerledes vinkling i norsk historie.

- Närvarande - God dokumentar om en fotograf
- Nybyggarna - Utvandrerne bygger gård i det frie landet
- Utvandrarna - Overfarten til det lovede landet, Amerika

• Hamsun

Norge, Sverige, Tyskland, Danmark

Tysk, Norsk, Svensk, Dansk

Nordisk Filmproduktion, Norsk Filminstitutt, SVT Drama, Merkur Film A/S, Svenska Filminstitutet (SFI), Svensk Filmindustri (SF) AB, TV2 Norge, Bayerischer Rundfunk (BR), Det Danske Filminstitutet, TV2 Danmark, Polyphon Film- und Fernseh GmbH

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»