Anmeldelse av Mirakel, norsk film fra 2006

Komedie, Romantikk Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: Alle år

Ikke akkurat et filmmirakel

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.01.2012]

Karsten har stått på stedet hvil i livet sitt siden han mistet sin kjæreste for fire år siden. Han er en kjærlig og omtenksom mann som har mye å gi. Han jobber i en kafe sammen med
Ved en tilfeldighet treffer han Victoria. Hun er svært rik og pen, men han føler seg først mer sint etter sitt første møte med henne. Og når han bestemmer seg for å virkelig konfrontere henne med hva han mener om hennes kjipe oppførsel mot ham som person, merker han at det ikke var så lett som det han hadde tenkt. De møtes gang på gang igjen og snart begynner de begge på om dette kan være den store kjærligheten, men ting er ikke så enkelt når det kommer til stykket for de som virker så forskjellige i utgangspunktet...

Snøfnugg daler fra himmelen her i starten av filmen. Det er desember og julegaten er åpnet. Det er mye aktivitet og folk i gatene. Vi ser en ung mann med forkle som bærer med seg dyrebare bakevarer i en kasse med en rød duk over. Så kommer en bilist og spruter en søyle vann over ham og bakevarene. Han blir skikkelig sint og spør hva bilisten driver med. Det er en pen svensk dame i pels som er ute å kjører i en eksklusiv bil. Hun stopper og tar i mot kjeften før hun kjører videre. Damens assistent kommer straks med blomster som et lite plaster på såret. Det viser seg at det er Victoria Eek som er en norsk-svensk milliadærarving og næringslivstopp som har sprutet ham full av søle. Han får også en masse penger som erstatning for klærne sine. Kasten som han heter jobber i en kafe.

Man rusher jo egentlig bare rett inn i handlingen fra første stund. På mange måter er jo dette en veldig typisk romantisk komedie. Man vet jo hvordan dette kommer til å utarte seg og du har jo sett dette fra før av. Historien og manuset er ikke revolusjonerende på noe vis, men filmen fungerer langt på vei etter intensjonen. Om man liker sjangeren får man jo mye av det man forventer for en slik film. Man har forsøkt å legge inn et litt spesielt typegalleri her og mange markante karakterer for å krydre filmen litt. Noen av karakterene er jo ganske okei og andre litt mer fornøyelig. Jeg likte godt den multihandikappede Stian som digger pyro og heavey musikk. Hovedpersonen er jo kanskje litt for perfekt til tider, men slik skal det vell være i slike filmer i denne sjangeren. Moralen er også god her og jeg liker okei hvordan hovedkarakteren bryr seg om de svake i samfunnet uten at det virker litt for påtatt. Kjærlighet er ofte veldig vanskelig også på film. Det blir også en del som skjer underveis og ting flyter greit i blant. Det blir kanskje litt mye tilfeldigheter som gjør at filmen egentlig ikke har helt den store framdriften som man ønsker. Man føler jo en kanskje går litt mye rundt grøten og deler av filmen blir jo bare en transportetappe mot det man håper skal komme. Man forsøker seg også med litt humor her innimellom med vekslende hell. Noen poenger er litt pinlig enkle og andre poenger er helt greie. Man ler jo ikke noe høyt av dette, men det er jo på sett og vis såpass koselig at man smiler litt innimellom.

Dette er andre gang jeg ser denne filmen og da slår det meg hvor forglemmelig ‘Mirakel’ er. Filmen er helt klart best første gang man ser den. Det var ikke stort å rope hurra for når man forsøkte å gjenoppleve denne norske romantiske komedien. Filmen virker jo også litt for lang når man ser den igjen. Filmen er dog grei første gang man ser den. Jeg liker jo sjangeren romantisk komedie, selv om det ikke er min favoritt og her får man ved første gjennomsyn mye av det man leiter etter i en slik film.

Thomas Kaiser gjør her sin andre spillefilm. Han debuterte med barnefilmen Pelle politibil i 2002. I ‘Mirakel’ klarer Kaiser å lage en brukbar sjangerfilm. Han følger malen til punkt og prikke, men tilfører ikke den helt store magien. Man skulle ønsket at man klarte å kaste mer ved på bålet for å sprite dette litt mer opp. Geir Meum Olsen står for manus og har fra før skrevet for TV og for barnefilm. Mye kunne nok vært fikset med et bedre manus i bunn, men det er for lite engasjement i selve fortellingen av dette også. Men dette er jo kanskje ikke så ille som det kunne vært, og Kaiser leverer innimellom helt akseptabelt. Skuespillet er også greit og Christian Skolmen og Eva Röse har en streit kjemi. Man får jo andre kjente norske fjes som Stig Henrik Hoff, Ingar Helge Gimle, Lise Fjeldstad, Håvard Bakke og Pål Sverre Valheim Hagen i birollene.

Hadde filmen klart å skape litt mer driv i filmen så kunne dette vært en del bedre og så er jo slutten også ikke helt det store. Filmen har som sagt droppet ned et lite hakk fra første gang jeg så den. Om man liker romantiske komedier og ser mye av dem så er dette helt grei skuring. Når jeg først skal sette karakter på filmen sliter jeg nok litt mer, fordi dette faller veldig mellom to stoler. Førsteinntrykket vil gi den en firer, mens når jeg ser den igjen så skriker treeren mer i mot meg. Jeg tror jeg modererer meg litt og gir filmen en sterk treer for en film som var okei å se, men dog ikke noe mer, og i hvert fall ikke for andre gang.

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Mirakel
  • Julefilmfestival.blogspot.no

Nordisk Film

«Rashomon - Demonenes port»