Anmeldelse av Donnie Darko, amerikansk film fra 2001

Fantasi, Drama, Sci-Fi Spilletid: 113 minutter Aldersgrense: 15 år

Nyskapende og sprudlende film som allerede har blitt en kultklassiker

[Skrevet av: Carl, Dato: 01.01.2005]
Vi møter Donnie (Gyllenhaal), en tenåring i den lille byen Middlesex, som har psykiske problemer og går på medisin for å overkomme ymse forvirrende tanker. En natt går han i søvne og møter sin nye kaninfrende Frank. Frank forteller ham at det er 28 dager til verden tar slutt. Donnie innser at han må redde verden med veiledning av Frank...

Jeg kunne ha skrevet side opp og side ned om historien og den egentlige meningen av denne filmen. Dette er en av de filmene som interesserer meg enormt. Jeg har sett den flere ganger og finner alltid ut noe nytt av historien under hver eneste titt. Det finnes mange mennesker som fortsatt diskuterer filmens egentlige mening selv tre år etter dens utgivelsesdato i 2001. Årsaken til at Donnie Darko ikke har hatt premiere før nå er at det detter ned en essensiell jetmotor fra himmelen i løpet av filmen. Ettersom filmen egentlig skulle ha premiere rett etter 9. september bestemte de seg for å utsette premieren i noen år for å skjerme amerikanerne. I mellomtiden har filmen kommet ut på DVD og reist seg opp som en kultklassiker.

Donnie Darko er Richard Kellys første manus og hans første stikk som regissør. Veldig mange filmselskap var tvilende til å kjøpe filmen av ham, pga dens komplekse historie som gjerne ikke appellerte til den vanlige amerikaneren som venter seg en typisk Hollywood-produksjon.

Historien er så avansert og altmenende at det nesten er vanskelig å gi den en karakter. Selv synes jeg en avansert tenkefilm som dette er skikkelig gøy, mens andre synes kanskje at dette er en stor drittfilm. En kultklassiker du bør få med deg. Se den gjerne flere ganger for å forstå mer. Det er mye å hente.

• Donnie Darko
  • StudVest