Anmeldelse av Den Sommeren jeg fylte 15, norsk film fra 1976

Drama Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 12 år

Lavmælt og grei pubertetsskildring

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.01.2012]
Det var den sommeren Peter fylte femten år. Han skulle til Tante Linn og Onkel Kirsten på Fagerlund. Han hadde vært der mange ganger før da han var mindre. Det var noe eget med den sommeren. Han var blitt invitert. Likevel kunne han ikke fri seg på tanken at det var mor og far som ville ha det slik. De hadde sine egne problemer og ville nok helst være kvitt ham. Tanten og onkelen bodde på landet og drev gård. Der skulle han tilbringe hele sommeren. Da Peter kommer til bygden spør om den yndige Marie er der. Onkelen forteller at Marie er blitt borte for tre uker siden og ingen har sett spor av henne. Tanten sier at han ikke må tro på alle ryktene som florerer i bygda. Peter får bo alene oppe i Koya har Kirsten bestemt siden han er blitt så stor. Han leker med den litt yngre gutten Jo. Jo forteller at han kommer inn på voksenfilm og har sett en film med lettkledde damer i. Han har til og med et blad med nakne damer i. Det viser seg at Linn og Kirsten krangler like mye som hans far og mor når de tror ikke Peter hører på. Det går rykter om at Kirsten skal ha stått i med Marie. Denne sommeren blir Peter kjent med en flere jenter i bygda og dette er sommeren han slutter å være barn og flyter litt mer over i de voksnes rekker...

Filmen starter i en lys eldre norsk leilighet der mor kommer med saker og ting fra alle kanter til gutten sin. Hun har til og med lagt fram sokkene til ham. Han får beskjed om å ikke smelle med dørene slik han gjør hjemme. Han skal vist på besøk til Tante Linn og Onkel Kristen og de er ikke vant til bråk sier moren fordi de ikke har barn. Mor er litt amper da det bare er tre kvarter til toget til gutten Peter går og krangler litt med far om at han må skynde seg. Så kommer mor og far ut fra bakrommet blid og fornøyd som om ingenting har skjedd. Far og sønn går ut døren mens mor sier hade og god tur til gutten sin. Så setter de seg i bilen og kjører avgårde. Far gir sønnen sin en ting. Det er en tollerkniv i en flott slire, og far mener den kan komme godt med på landet. Peter, som sønnen heter, sier tusen takk og legger til at den også er fin. Far sier han må være flink å skrive av og til, fordi han vil gjerne vite hvordan Peter har det. Det er to år siden sist han var på fagerlund og far sier han må hilse til dem. På toget sitter Peter alene og kikker på et forelsket par som sitter tett omslynget. Han blir litt tent av damen med de korte skjørtene. Og da hun ser at han kikker på henne reiser han seg og går ut på toalettet. Han blir der en god stund. Når han kommer ut står han å kikker litt ut av vinduet og får seg litt frisk sommerluft.

Filmen er basert på Knut Faldbakkens roman ‘Insektsommer’ fra 1972. Det er mye og mangt som foregår på landet. Man får mange spor og hint her hele veien over hva som egentlig forgår her. Det er også perfekt å bruke Peter som hovedkarakteren her. Han som er litt yngre får bare vite bruddstykker av hva som skjer. Folk pakker inn sannheten. Det er mange rykter her og unge damer som får unger i øst og vest. Hvem er det som setter alle disse ungene på dem? Peter begynner å bli voksen. Han begynner å drømme om damene. Dette er en litt småerotisk skildring av en 15 år gammel gutts fantasier og opplevelser på landet en sommer.

Regissøren her er Knut Andersen. Han har gjort andre mer kjente filmer som Olsenbandens siste bedrifter, Balladen om mestertyven Ole Høiland, Brent jord og Hurra for Andersens!. Det er mye fine skildringer her. Man tar seg god tid på å fortelle ting. Man får virkelig fanget sommerstemningen her på en god måte. Andersen er god på å formidle fine bilder som billen som kryper i gresset og solen som stikker i fjeset på folk. Her får man se Peter som er som gutter flest i denne alderen der man begynner for alvor å interessere seg for det annet kjønn. Andersen har klart å skildre ham på en grei måte. Replikkene er kanskje ikke de best leverte, men man får fram poengene og situasjonene. Her får man se den litt usikre gutten som lærer å ta sine første steg over i de voksnes rekker. Han går på dans, drikker litt øl, sloss litt og ser på nakne damer. Dette er jo selvsagt satt litt på spissen, men man kjenner igjen noe av disse opplevelsene fra sin egen oppvekst. Dette faller jo kanskje noen ganger også for å bli litt overidyllisk, men det er en okei pubertetsskildring man får her. Jeg har ikke lest boken, men kan tenke meg at den er litt mer spenstig enn filmen. Andersen tok kanskje litt lite sjanser når han laget dette. Kanskje han var redd for å få filmen til å bli for syndig?

Denne filmen er jo ikke så verst som et reint drama, men den passer jo ikke for alle. Det er også vanskelig å si hvem den egentlig passer best for. Den heller jo litt mer mot det mer voksne publikum, da man da ser litt av hva en forsøker å bygge opp her. Moralen er jo ikke all verdens god her heller, og dette er mer for den som ikke har kvaler med utroskap og slikt. Det er jo også litt småerotikk så en kan ikke være av det blygeste slaget for å se dette heller. Jeg likte godt hvordan man bygger opp denne filmen. Den er som regel ganske interessant å følge her. Jeg liker godt det at man har en del som ligger under huden og graver. Dette er jo som et lite mysterium i begynnelsen her hva som har skjedd med denne Marie. Man føler vel at slutten ikke er like interessant, men den duger på et vis den også. For det litt yngre publikum kan kanskje filmen bli litt for rolig og det tar for lang tid før det skjer noe. Det hele kan virke litt tamt og kjedelig første gang man ser dette. Filmen er jo veldig lavmælt og det er ikke så kort mellom replikkene heller. Man bruker heller tid på å bygge opp situasjoner og ting rundt handlingen. Man skjønner at det ligger mye i boken bak dette, men her får en ikke fortalt dette på en stram nok måte. Filmen er ikke noen dårlig film for sin tid og i alle fall ikke til å være norsk, men en ser her at det mangler en del for å skulle holde følge med de store aktørene på markedet som Hollywood og andre steder med litt mer ekspertise og rutine for filmmakeri. Det er litt vanskelig å skulle sette karakter på denne filmen. Den hadde jo noe som interesserte meg og var blitt litt bedre siden første gang jeg så den, men den føles ikke helt som den helt store filmopplevelsen. Om man kunne fått litt mer driv inn i filmen og ikke bare alle disse lavmælte stemningene på løpende bånd så tror jeg man kunne løftet dette opp en del hakk. For min del ligger dette og vipper mellom en sterk treer og en svak firer. Jeg heller nok mest for treeren og synes vel at dette ikke er noe folk flest vil underholdes så veldig mye av.

- Dragens fange - Norsk-russisk vikingfilm
- For Tors skyld - En film om alkoholproblemer, vennskap og samhold
- Olsenbandens siste bedrifter - En Olsenbandenfilm du virkelig smiler av
- Balladen om mestertyven Ole Høiland - Ole Høiland, storforbryter og pikenes Jens
- Brent jord - En svært undervurdert norsk krigsfilm om tyskernes herjinger i Nordnorge
- Sus og dus på by'n - Norske småkriminelle skaper noe moro
- Hurra for Andersens! - Koselig, folkelig og humoristisk norsk film