Anmeldelse av O Brother, Where Art Thou?, engelsk (britisk) film fra 2000

Komedie, Eventyr, Kriminal, Musikk Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 15 år

Fengende musikalsk Coen-komedie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.01.2012]
Vi befinner oss på 1930-tallet. Tre fanger rømmer fra fengselslivet en dag de er ute og hakker stein. Vi følger dem på deres søken etter å finne en skatt som den ene av dem har gravd ned etter et kupp. Men det har aldri vært lett å være rømling selv på landsbygda, og de opplever mye problemer da lovens lange arm forsøker å fakke dem igjen. De trenger raske penger og stiller derfor opp for å spille inn en sang under bandnavnet ‘The Soggy Bottom Boys’ hos en lokal radio som tilbyr penger for musikktalenter. Her blir vi med disse tre fangene på deres reise på landsbygda og de opplever en hel del her...

I åpningen her får vi sitatet: ‘O Muse! Sing in me, and through med tell the story Of that man skilled in all the ways of contending, A wanderer, harried for years on end...’. Det første vi får se er noen fanger i stripet fangedrakt som hakker mens de synger i takt. Solen steiker og fangene står på rekke og synger og hakker i takt. De er lenket sammen hele gjengen og langs sidene spankulerer hestene med voktere med våpen oppå. Det skal ikke bli enkelt å komme seg herfra om en skulle forsøke å stikke av. Så får vi se fangene fra avstand ute fra et jorde. Plutselig stikker tre fanger opp fra avlingen og begynner å løpe et stykke før de snubler seg ned igjen. Hestene med vokterne er i full gang med passe på den andre veien mot fangen og ser ikke disse tre som stikker av. De kommer seg ut av jordet og begynner å jage en høne som de stikker av med for å få seg noe å spise. De er framdeles lenket sammen og mens de spiser hører de hundene som jager dem. Så kommer toget og da er de vel reddet?

Filmen er inspirert av Odysséen av Homer og er opprinnelig basert på den. Vi besøker 1930-tallet på landsbygda i USA, midt i depresjonstiden. Folk har det ikke enkelt og det har ikke våre fanger heller når de forsøker på mer eller mindre ‘ærlig’ vis bevege seg i det fri uten å vekke for mye oppsikt. De svarte er ikke like mye verdt i samfunnet og Ku Klux Klan forsøker å gjøre livet for dem enda verre. Politiet er ute etter dem og jager dem over alt hvor de beveger seg. Noen folk de besøker og oppholder seg med tipser politiet en del ganger og det blir vanskeligere og vanskeligere å komme seg unna hver gang. På radioen er det Countrymusikken som 'ruler' og våre fanger har hørt en del av den musikken og er gode på å traktere sangstemmen. De spiller jo inn noen låter i et studio og de blir svært godt tatt i mot av lytterne på radioen.

Denne filmen er skrudd sammen av de elskverdige Coen-brødrene. Her har de laget nok en særegen film. Det er ikke så mange som ligner så mye på denne. Historien i filmen er ikke det helt store, men likevel skjer det en hel del her som man liker å følge. Det er proppet med masse tøffe scener her som man jo også forventer av en Coen-film. Eksempelvis er scenen der Ku Klux Klan har en sammenkomst for å henge en farget mann svært minneverdig. Det er noe med hvordan denne scenen er satt sammen. Alle fargene og kostymene og hvordan
Ku Klux Klan-medlemmene danner forskjellige mønster i en flott oppvisning. Bildet er flott og hele filmen har et veldig pent utseende og stil på det hele. Det blir masse blasse farger her og landsbygdlandskapet passer perfekt inn her som bakteppe. Jeg liker godt grepet Coen forsøker her når de til tider også beveger seg litt over i musikalsjangeren. Det blir Masse god musikk her. Enten man liker Countrymusikk eller ikke så er dette faktisk veldig 'catchy'. Musikksporene passer perfekt inn i filmen og løfter det flott med sitt nærvær. Det er også en god del svart humor her i god gammel kjent Coen-stil. Scenen der de tre fangene er lenket sammen og skal på toget er veldig kul. Jeg skal ikke si så mye at det involverer stumping av en av dem og latteren kommer lett i den scenen. Også en del annet er morsomt her og man liker de litt skrudde typene man møter her innimellom. Man glemmer ikke så lett den karismatiske halvgale bankraneren George Nelson eller den blinde dressinmannen uten navn. Skuespillerne gjør her en god jobb og man digger George Clooney som her spiller hovedrollen sammen med John Turturro og Tim Blake Nelson. Man liker også innslagene man får med andre storheter som John Goodman og Holly Hunter i birollene.

Denne filmen er svært underholdende å se. Man digger de mange obskure situasjonene som hele tiden finner sted i handlingen her. Det er alle disse påfunnene som gjør filmen verdt å se. Og man liker også at det ikke er så lett å finne ut av hvor dette kommer til å ta veien rundt neste sving. Det er god variasjon i hva som skjer her. Selve historien er som jeg har vært inne på før litt tynn og om man hadde hørt den på forhånd hadde man ikke trodd at man kunne basere en hel film på så lite, men dette fungerer virkelig bra til tider. Filmen dupper noe midt i, men bygger seg fint opp mot slutten igjen. Man merker jo at dette ikke er blant det aller beste Coen har laget, likevel er man godt fornøyd med filmen når rulleteksten setter inn. Man føler nok at dette har klart å gjøre maks ut av konseptet. Om man liker Coen-filmer eller vil ha noe litt fornøyelig med god musikk med på kjøpet, så er dette noe en må se.

- The Ballad of Buster Scruggs - Netflix presenterer en magisk og spesiell Coen-western
- Hail, Caesar! - Coen-light med fornøyelige øyeblikk
- Miller's Crossing - Gangsterfilm med en underholdende historie
- Raising Arizona - Tidlig Coenkomedie med mye filmsnaks
- Blood Simple - Coenbrødrenes første film er stødig

- En førsteklasses komedie

• O Brother, Where Art Thou?
  • Filmanmelderen.no
  • Moviepie.com
  • Kristenfilm.com
  • Filmredaksjonen NRK

Storbritannia, USA, Frankrike

Touchstone Pictures, Universal Studios / Universal Pictures, Canal Plus, Working Title Productions