Anmeldelse av Hora, norsk film fra 2009

Grøsser Spilletid: 89 minutter Aldersgrense: 18 år

Hora - Trailer 17.11.2008

Filmen er bra!

[Skrevet av: Lisa Tønsnes, Dato: 30.01.2012]

Kvifor så dårligt omtale? Kan ikje forstå. Jeg tykte den var veldigt god.
Veldigt drøy! Veldigt annerlunda. Rolig og ikje så etter boken.
Det fikk filmen till og ta meg på sengen.

Gleder meg veldigt til oppfølgaren

Jeg må innrømma att jeg alltid har haft ein tendens til å titte på norsk som dårligt skit film. Men denne film har funnet hva som manglet, filosofi, sex appeal, kvinnepower, sadisme, nekrofili, humor og fanterier i detta gammeldagse konsept. Når regi gir seg til å gjenskape heftige thrills og vanvittiga voldtektscener i roligt tempo gjør han det selvsagt uten å ta snarveien om datagrafikk, han tar seg tid for att skape till explotion fansen det dem vil ha, han gjør det så med gammeldagse, kompetente efekts. Resultatet er voldscener man aldri har sett maken til; Kiil har finstudert explotaton filmer fra hele genrens historie og fra mange tiår og alle verdensdeler, og han konsentrerer sine veritable kunnskaper og sitt betydelige talent og føyer på med mangt av subsjangers, så presser alt sammen inn i 90 minuter

Jammen lar han oss seere få slite for disse ekstreme minuttene med nakenhet, vold, glad porno, nekrofili, Horer med hagler, kniv i fitte, lem kapping, invold, skyting, banning, drikking, røyking og det som værre er.. For her skal det ikje bygges karakterer, og dette skal helst være minst mulig dialog, for det kan Kiil vise det ikje trengs. Det meste som blir sagt er unødvendig, det er samtaler som får filmen til å stoppe opp fullstendig, gang på gang. For disse samtalene har ingen verdens ting med den riktig tynne ytre intrigen å gjøra. Stoppe opp er nesten snilt sagt, for det tar nærmere tre kvarter før filmen overhodet setter seg i bevegelse.

Om man ikje skal tenke på børjan. Det er femogførti svært lange minutter. Då filmen børjar har man servert det man kom for. Og det att Kiil vil ha et publikum till att drøye på hans skuelyst på det fagre gjør meg kvalm og svimmel til tider. Er nettopp derfor voldtekten blir så ekstrem for meg. For eg tok meg selv i å ville den sku komme. Då ble den ti gonger sterkere. Jeg tenker meg dette er va folk sliter med. Og skuespillet dårligt? Tykte det var veldigt bra! Noen ganger slantrar det lite. Men for en B film att vare noe av det betre! Og for norsk film att vare - DET BESTA! Kiil kommer till att bli den største! Vent og se! Det nytter inte og lage filmer som Fjellet, Oslo 31 og Hawaii oslo når du ikje treffer et breiere publikum enn den lille vinsippende garden på festivaler. Du må treffa vidt og brett slik Hora gjør. Og selv om mange påstår att filmen er hentet från i spit on your grave ser jag helt klart varfor noen deler er nærmast kopiert. Det er inte historien i seg self som er vikitg. Det er følelsene du som seer sitter med under og efter!

- Hora 2 - Inside the Whore - Ikke det den gir seg ut for å være!

- Juleblod - Blodig, leken og morsom juleslasher!
- Huset - Mørke og dystre saker til skogs
- Hora 2 - Inside the Whore - Ikke det den gir seg ut for å være!

- Ujevnt og ikke helt my cup of blood

18.09 sier paprocki359: =)
08.03 sier fredkreug: Hora er NORGE`s mest viktige film!
29.07.2012 sier ffuser: Takk for tipset. Skal skaffe meg Dellamorte Dellamore og se den :)
29.07.2012 sier Lisa31: Då er vi enig! =) Eg slenger på Dellamorte Dellamore nå og blir sent på meg =) Det er ein klassiker du måste se!
28.07.2012 sier Pål Frostad: Jeg blinkset litt der ja Lisa. Var nok Thrill of a Kill du gav ener. Uten å ha sett den så ser de produksjonene svært like ut for meg, selv om det virker som Hora er en del bedre gjennomført ;). Jeg er vel heller ikke en som liker sjangeren heller særlig bra selv om jeg mot alle odds digger Motorsagmassakeren. Hora var for meg en helt ok film å se og jeg ser at man forsøker å lage en hyllest til sjangeren og med budsjettet i minnet så lykkes jo dette ganske bra, selv om disse filmene ikke pleier å ha stort budsjett da utenom Braindead da som jeg også liker selv om den nok er noe på siden til det Hora forsøker seg på.
28.07.2012 sier Lisa31: Eg ga den ikje ein på terningen. Eller? Håper ikje det. Tykker filmen er veldig bra for sin sjanger. Karakterene er ikje det som fanger meg i filmen. Er hyllesten og det og lage noe slik 20-30 år efter sin tid. Det liker eg! =)
15.07.2012 sier Pål Frostad: Jeg så den på DVD på dataen. Jeg så du Lisa31 gav filmen en ener på terningen og jeg syes jo også at filmen bølget litt mellom en og to på terningen hele veien. Og karakterene var virkelig bare en vits.
15.07.2012 sier Lisa31: Er det som er poenget. Karakter utviklingen er bare et skalkeskjul for at du som titter må få ein trang til å vite mer. Mykje mer! At du glemmer litt den hardheten som er under. Da eg var på screening av filmen i juni hadde eg håpet at regisøren var der. Ble ikje så heldig. Men fikk se filmen på stort lerret. Det merklige var at filmen var i ekstremt dårlig kvalitet. Mykje dårligere enn dvden eg har hjemme.
02.02.2012 sier Lisa31: Det er 50/50 % sjans for att du vil lika den! Eg likte den godt. Det eg ikje liker er måten Kiil har brukat slik efekt som fremkaller filmreel (eller hva det heter?). Filmen er bygd opp på din egen kjensla. Hvordan du føler deg under =)
30.01.2012 sier Pål Frostad: Du fikk meg faktisk til å ville se denne filmen som jeg nesten hadde avskrevet helt. Må jo innrømme at jeg ikke er veldig fan av explotion, men det kan ha sin sjarm det også som en avveksling.
30.01.2012 sier Lisa31: Skjønner ikje kvifor denne filmen har fått så mykje bad omtale! Er ein av mine favoritter! Bare Uno, Trolljegeran og Flåklypa er bettre!

• Hora
  • Nordic Fantasy